Audio Pro Solutions Coax - referencja z Polski dla odtwarzania muzyki przy biurku

Słuchając przy biurku muzyki z komputera narażeni jesteśmy na drobny błąd przy odtwarzaniu, gdy korzystamy z głośników lepszej klasy, które postawiliśmy w tzn bliskim polu, czyli są na wyciągnięcie ręki. W znacznie mniejszym zakresie występuje to, gdy głośniki rozmieszczone są w pokoju, jak przy tradycyjnym słuchaniu muzyki ze sprzętem RTV. Można uniknąć tego problemu „z wyższej półki” korzystając z tandetnych głośniczków, ale to już całkiem inny temat. Eleganckie rozwiązanie „na biurko” można znaleźć w ofercie polskiego producenta głośników. Audio Pro Solutions produkuje kilka modeli aktywnych monitorów studyjnych, które zyskały w świecie imponujące oceny w testach branżowych czasopism dla realizatorów dźwięku w studiach. Jeden z nich nazwany został Coax i ma wyjątkowe zalety dla odsłuchu w bliskim polu.


Z monitorami studyjnymi Coax można lepiej skoncentrować się na słuchaniu muzyki przy biurku. Nie trzeba zwracać uwagi, że przemieszczanie głowy spowoduje trochę silniejsze lub słabsze odtwarzanie wysokich tonów. Wszystkie modele APS można podłączyć bezpośrednio do komputera. Mają wbudowane wzmacniacze. Najbardziej optymalne dla nich jest symetryczne podłączenie sygnału, ale takiej możliwości nie mają standardowe komputery i pozostaje tradycyjny chinch. Monitory studyjne do testu z PC4uMusic udostępnił współwłaściciel firmy, która je produkuje. Pożyczył jedno ze swoich narzędzi pracy, bo ma także studio nagrań i w tym zakresie długoletnie doświadczenie zawodowe w Polsce i zagranicą.

APS Coax jest aktywnym monitorem dwudrożnym wyposażonym w głośnik koaksjalny oraz dwa niezależne wzmacniacze mocy dla każdego głośnika zamocowane na tylnej płycie obudowy, a także w odpowiedni zestaw precyzyjnych regulatorów, sygnalizatorów, wejść i zabezpieczeń. Głośnik koaksjalny zastosowany w Coax produkowany jest przez uznaną na całym świecie firmę SEAS z Norwegii. Monitor ma solidnie wykonaną obudowę typu zamkniętego. Niewielkie rozmiary oraz grube ścianki obudowy powodują, że głośniki oraz elektronika Coaxa zostały zamontowane w niezwykle sztywnej konstrukcji. Krawędzie obudowy zostały zaokrąglone w celu redukcji odbić i poprawy jakości uzyskiwanego brzmienia. Wewnętrzna ścianka obudowy, całkowicie oddzielająca moduł elektroniczny od komory głośników, stanowi jednocześnie znaczące wzmocnienie całej konstrukcji, eliminując nadmierne drgania ścian bocznych obudowy monitora.

Pomiar SPL ws Freg, by oszacować jego jakość dla odtwarzania muzyki ?

 

Mierzone w wytłumionych komorach wartości do specyfikacji technicznej głośników pozwalają oszacować jakość i przydatność produktu. Deutsches Institut für Normung przygotował wytyczne dla producentów, by w oparciu o nie można było robić testy. Zinterpretowanie danych producenta nie jest jednak łatwe dla szerszego grona potencjalnych użytkowników, bo namnożyło się zbyt wiele nielogicznych mitów wokół norm DIN 45500. Wyniki testów dla konkretnych głośników publikowane są i porównywane od lat. Przykładowo są to dane o jakości odtwarzania sygnałów w paśmie częstotliwości, które określono jako słyszalne dla człowieka. Niewiele osób słyszy te najwyższe częstotliwości i wielu konsumentów wyciąga z tego najróżniejsze wnioski. Najbardziej absurdalne wnioski graniczą z sugestią, że niesłyszący 20 kHz nie mogą ocenić jakości odtwarzania muzyki. Trzymając się tej dziwnej logiki łatwo jest wywnioskować, że nie można prawidłowo usłyszeć muzyki na żywo podczas koncertu. Wbrew tym dziwnym mitom jest to przecież możliwe. Różnice przy odtwarzaniu muzyki bardzo dobrze słychać także z głośnikami Coax, które w danych technicznych mają podaną częstotliwość aż 30 kHz. Wiele nieporozumień jest także z przeciwległą granicą ludzkiego słuchu. Kładzie się ogromny wysiłek, by na potrzeby marketingu zaprezentować w cyfrach wspaniałe dane techniczne o odtwarzaniu najniższych tonów i jest to dość kosztowne dla konsumenta. Niemniej w bliskim polu można dla naszych uszu dość wydajnie odtworzyć niskie tony z nagrań. To zostało bardzo dobrze zagospodarowane z Coax i jest tu analogia ze słuchawkami, na które nie trzeba wydawać fortuny, by usłyszeć mocny i czysty bas. Muzyka odtwarzana w słuchawkach przypomina jednak warunki w wytłumionej komorze. Podobna tendencja pojawia się z głośnikami w bliskim polu, ale skala tego jest ewidentnie niższa, a Coax radzi sobie z tym szczególnie dobrze.

Rezultaty testów przy biurku zachęciły, by posłuchać muzyki siedząc wygodnie w fotelu.

 

Z tradycyjnym ustawieniem w wolnej przestrzeni Coax spisały się tak samo rewelacyjnie, jak przy biurku. Głosy znajomych wokalistek zabrzmiały, jak podczas spotkań z nimi. Nagrania robione wielościeżkowo w studio brzmiały, jak planował to realizator dźwięku. Instrumenty w orkiestrach brzmiały poprawnie, jak w sali koncertowej. Niskie tony w większym pomieszczeniu warto trochę wzmocnić aktywnym subwoferem, który jest także w ofercie APS, ale jest to już inwestycja innego rzędu.

Coax z tradycyjnym ustawieniem w pokoju zachęciły, by rozszerzyć testy w dość nietypowy sposób.

 
W niedzielne popołudnia po sezonie w kawiarence z bajecznym widokiem na Zatokę Gdańską odtwarzana była z laptopa muzyka z tanim zestawem audio. Podłączenie monitorów Coax zamiast zestawu zapewniło oczywiście lepszy dźwięk. Nie miało to jednak służyć, jako nagłośnienie dla tego całkiem sporego lokalu. Chodziło o zapewnienie lepszej jakości dla odtwarzania muzyki w tle. W efekcie tej poprawy jakości odtwarzania bardziej zainteresowani mogli usłyszeć więcej detali, a pozostałym nie przeszkadzało dudnienie z głośników, co jest dość typowe w takich lokalach. Najważniejszą grupą dla testów w tej kawiarence przy Molo w Sopocie byli goście aktywnie zainteresowani słuchaniem muzyki. Konkretnie chodziło o lepszą jakość odtwarzanie audycji radiowej, w której Marcin Kydryński prezentuje bardzo różnorodne nagrania. Jest to duże wyzwanie, ale głośniki Coax dobrze sobie poradziły. Prezentujący był bez mała obecny w kręgu najbliższych słuchaczy. Współczesne nagrania studyjne brzmiały całkowicie poprawnie dla siedzących najbliżej, a jednocześnie nie generowały żadnego dudnienia na dalszą odległość, chociaż akustyka pomieszczenia nie jest zbyt przyjazna. Z prostym zestawem audio można usłyszeć znacznie mniej detali w muzyce, bo brak jest mocy, a nawet bardzo delikatne przesterowanie nieprzyjemnie zwiększane jest przez pogłos w pomieszczeniu, gdzie dominują duże powierzchnie prostopadłych ścian z panoramicznymi oknami z widokiem na morze. Z lepszymi głośnikami najbardziej zyskała muzyka odtwarzana ze starych nagrań, które zrobione były „akustycznie”, a nie w studio z nowoczesnymi możliwościami wielościeżkowego zapisu. Wówczas nostalgiczną atmosferą „Siesty” mogli delektować się nie tylko najbliżej siedzący. Muzyka z tych starych nagrań cudownie rozpływała się po całym lokalu.


Kolejne testy Coax były w kawiarence z bardziej przyjazną akustyką. Użyta została specjalna wersja HTPC z optymalnym skonfigurowaniem dla dźwięku stereofonicznego, a nie wielokanałowego. Ściany w tej kawiarence są wprawdzie betonowe, ale wiszą na nich obrazy i przeważają meble z miękkim obiciem. Powierzchnia jest dość spora, ale są odnogi do mniejszych pomieszczeń, które mają podobny wystrój. Tu także chodziło o zapewnienie dobrej jakości dźwięku dla muzyki w tle i głośniki Coax perfekcyjnie sobie z tym poradziły. Najlepszą chyba recenzję dali im wchodzący goście. Podświadomie szukali wzrokiem artystów, chociaż ten lokal nie ma warunków na koncert dla grupy muzyków. Stare przysłowie mówi, że apetyt rośnie w miarę jedzenie i w tej kawiarence nie zaszkodzi trochę wsparcia z subwoferem, ale jego masywna konstrukcja może przeszkadzać gościom.


Alternatywą może być większy model APS Aeon. Jakiś czas temu w wydawanym w Finlandii czasopiśmie opublikowano informację o tych głośnikach z rekomendacją korzystania z nich przy nagrywaniu w plenerze. Najbardziej ciekawy jest APS GERMANO ACOUSTICS AEON 2, który jest owocem współpracy ze studiem nagraniowym Germano z Nowego Yorku. Charakterystyka odtwarzania sygnałów w warunkach pomiarowych jest imponująca i wszystko wskazuje, że z przyjazną akustyką kawiarenki muzyka zabrzmi wspaniale z tymi głośnikami.


Magazyn High Fidelity przetestował natomiast model APS - Trinity i na wstępie tekstu znalazł się bardzo intrygujący wątek: Pojawienie się produktu przeznaczonego na rynek profesjonalny w magazynie skierowanym do entuzjastów dobrego brzmienia, ale z TEJ strony „szyby” prowokuje do pytań. 

 

 Ciekawy dla domu jest także wcześniejszy model Trinity, który jest łatwiej ustawić w domu, bo otwory bass reflex są we froncie. Dostępny może być na rynku wtórnym.

 

Najtańszy model Audio Pro Solutions nazywa się Klasik, a jego bardzo pozytywna recenzja pojawiła się w czasopiśmie branżowym Estarda i Studio. Ma jednak otwory bass reflex w tylnej ściance obudowy i trudniej jest go ustawić w domu.
 Nowy Klasic 2020 ma ciekawszy design dla domowego użytku, ale nadal ma bass relex z tyłu.
 

Ciekawy artykuł brytyjski o producencie z Wrześni jest pt Behind the Brand,

Testy potwierdziły oczekiwania z APS Coax.

Miłym zaskoczeniem jest ich waga. Sprawiają wrażenie, że zostały wypełnione ołowiem. Świadczy to nie tylko o stabilnej  konstrukcji obudowy. Jest to także potwierdzenie, że wbudowany wzmacniacz ma porządne zasilanie, które pozwala optymalnie wysterować głośnik. Brak tunelu rezonansowego jest również dużą zaleta. W konstrukcjach głośników lepszej klasy najczęściej stosowane jest rozwiązanie (bas reflex), które sprawia problemy przy słuchaniu w bliskim polu. Wylot tunelu we froncie głośnika pompuje powietrze prosto w twarz. Jeżeli jest z tyłu trzeba zachować odległości od ściany, by uniknąć nienaturalnego odtwarzania niskich tonów. Na szczęście Coax ma obudowę zamkniętą, która jest bardziej praktyczna dla słuchania muzyki przy biurku.
 
Angielskojęzyczna recenzja APS Coax opublikowana przez Sound on Sound ma tytuł "Can Polish speaker makers APS tempt you with their new point-source Coax monitor?"


APS korzysta z renomowanych elementów norweskiego SEAS, którego hasłem firmowym jest "The Art Of Sound Perfection". Polski producent zastosował w Coax rozwiązania, których zabrakło np. w znacznie droższych konstrukcjach na bazie SEAS, a które stały się legendarne nie tylko w Skandynawii.
 
 
Ortoakustyczne OA 51 Stiga Carlssona nie miały aktywnego rozwiązania, chociaż ich konstruktor już w latach 50 odnosił z tym sukcesy i dzięki temu jego monitory były w studiach radiowych.


Leiry z transmission line Bo Hanssona nie miały przetwornika współosiowego, chociaż z takim ten typ obudowy odnosił największe sukcesy, gdy możliwości domowych wzmacniaczy hi-fi były jeszcze dość ograniczone.

Komentarze