Słuchając przy biurku muzyki z komputera narażeni jesteśmy na drobny błąd przy odtwarzaniu, gdy korzystamy z głośników lepszej klasy, które postawiliśmy w tzn bliskim polu, czyli są na wyciągnięcie ręki. W znacznie mniejszym zakresie występuje to, gdy głośniki rozmieszczone są w pokoju, jak przy tradycyjnym słuchaniu muzyki ze sprzętem RTV. Można uniknąć tego problemu „z wyższej półki” korzystając z tandetnych głośniczków, ale to już całkiem inny temat. Eleganckie rozwiązanie „na biurko” można znaleźć w ofercie polskiego producenta głośników. Audio Pro Solutions produkuje kilka modeli aktywnych monitorów studyjnych, które zyskały w świecie imponujące oceny w testach branżowych czasopism dla realizatorów dźwięku w studiach. Jeden z nich nazwany został Coax i ma wyjątkowe zalety dla odsłuchu w bliskim polu.
Z monitorami studyjnymi Coax można lepiej skoncentrować się na słuchaniu muzyki przy biurku. Nie trzeba zwracać uwagi, że przemieszczanie głowy spowoduje trochę silniejsze lub słabsze odtwarzanie wysokich tonów. Wszystkie modele APS można podłączyć bezpośrednio do komputera. Mają wbudowane wzmacniacze. Najbardziej optymalne dla nich jest symetryczne podłączenie sygnału, ale takiej możliwości nie mają standardowe komputery i pozostaje tradycyjny chinch. Monitory studyjne do testu z PC4uMusic udostępnił współwłaściciel firmy, która je produkuje. Pożyczył jedno ze swoich narzędzi pracy, bo ma także studio nagrań i w tym zakresie długoletnie doświadczenie zawodowe w Polsce i zagranicą.
APS Coax jest aktywnym monitorem dwudrożnym wyposażonym w głośnik koaksjalny oraz dwa niezależne wzmacniacze mocy dla każdego głośnika zamocowane na tylnej płycie obudowy, a także w odpowiedni zestaw precyzyjnych regulatorów, sygnalizatorów, wejść i zabezpieczeń. Głośnik koaksjalny zastosowany w Coax produkowany jest przez uznaną na całym świecie firmę SEAS z Norwegii. Monitor ma solidnie wykonaną obudowę typu zamkniętego. Niewielkie rozmiary oraz grube ścianki obudowy powodują, że głośniki oraz elektronika Coaxa zostały zamontowane w niezwykle sztywnej konstrukcji. Krawędzie obudowy zostały zaokrąglone w celu redukcji odbić i poprawy jakości uzyskiwanego brzmienia. Wewnętrzna ścianka obudowy, całkowicie oddzielająca moduł elektroniczny od komory głośników, stanowi jednocześnie znaczące wzmocnienie całej konstrukcji, eliminując nadmierne drgania ścian bocznych obudowy monitora.
Pomiar SPL ws Freg, by oszacować jego jakość dla odtwarzania muzyki ?
Mierzone w wytłumionych komorach wartości do specyfikacji technicznej głośników pozwalają oszacować jakość i przydatność produktu. Deutsches Institut für Normung przygotował wytyczne dla producentów, by w oparciu o nie można było robić testy. Zinterpretowanie danych producenta nie jest jednak łatwe dla szerszego grona potencjalnych użytkowników, bo namnożyło się zbyt wiele nielogicznych mitów wokół norm DIN 45500. Wyniki testów dla konkretnych głośników publikowane są i porównywane od lat. Przykładowo są to dane o jakości odtwarzania sygnałów w paśmie częstotliwości, które określono jako słyszalne dla człowieka. Niewiele osób słyszy te najwyższe częstotliwości i wielu konsumentów wyciąga z tego najróżniejsze wnioski. Najbardziej absurdalne wnioski graniczą z sugestią, że niesłyszący 20 kHz nie mogą ocenić jakości odtwarzania muzyki. Trzymając się tej dziwnej logiki łatwo jest wywnioskować, że nie można prawidłowo usłyszeć muzyki na żywo podczas koncertu. Wbrew tym dziwnym mitom jest to przecież możliwe. Różnice przy odtwarzaniu muzyki bardzo dobrze słychać także z głośnikami Coax, które w danych technicznych mają podaną częstotliwość aż 30 kHz. Wiele nieporozumień jest także z przeciwległą granicą ludzkiego słuchu. Kładzie się ogromny wysiłek, by na potrzeby marketingu zaprezentować w cyfrach wspaniałe dane techniczne o odtwarzaniu najniższych tonów i jest to dość kosztowne dla konsumenta. Niemniej w bliskim polu można dla naszych uszu dość wydajnie odtworzyć niskie tony z nagrań. To zostało bardzo dobrze zagospodarowane z Coax i jest tu analogia ze słuchawkami, na które nie trzeba wydawać fortuny, by usłyszeć mocny i czysty bas. Muzyka odtwarzana w słuchawkach przypomina jednak warunki w wytłumionej komorze. Podobna tendencja pojawia się z głośnikami w bliskim polu, ale skala tego jest ewidentnie niższa, a Coax radzi sobie z tym szczególnie dobrze.
Rezultaty testów przy biurku zachęciły, by posłuchać muzyki siedząc wygodnie w fotelu.
Z tradycyjnym ustawieniem w
wolnej przestrzeni Coax spisały się tak samo
rewelacyjnie, jak przy biurku. Głosy znajomych wokalistek zabrzmiały,
jak podczas spotkań z nimi. Nagrania robione wielościeżkowo w studio
brzmiały, jak planował to realizator dźwięku.
Instrumenty w orkiestrach brzmiały poprawnie, jak w sali
koncertowej. Niskie tony w większym pomieszczeniu warto trochę wzmocnić
aktywnym subwoferem, który jest także w ofercie APS, ale jest to już
inwestycja innego rzędu.
Coax z tradycyjnym ustawieniem w pokoju zachęciły, by rozszerzyć testy w dość nietypowy sposób.
Kolejne testy Coax były w kawiarence z bardziej przyjazną akustyką. Użyta została specjalna wersja HTPC z optymalnym skonfigurowaniem dla dźwięku stereofonicznego, a nie wielokanałowego. Ściany w tej kawiarence są wprawdzie betonowe, ale wiszą na nich obrazy i przeważają meble z miękkim obiciem. Powierzchnia jest dość spora, ale są odnogi do mniejszych pomieszczeń, które mają podobny wystrój. Tu także chodziło o zapewnienie dobrej jakości dźwięku dla muzyki w tle i głośniki Coax perfekcyjnie sobie z tym poradziły. Najlepszą chyba recenzję dali im wchodzący goście. Podświadomie szukali wzrokiem artystów, chociaż ten lokal nie ma warunków na koncert dla grupy muzyków. Stare przysłowie mówi, że apetyt rośnie w miarę jedzenie i w tej kawiarence nie zaszkodzi trochę wsparcia z subwoferem, ale jego masywna konstrukcja może przeszkadzać gościom.
Alternatywą może być większy model APS Aeon. Jakiś czas temu w wydawanym w Finlandii czasopiśmie opublikowano informację o tych głośnikach z rekomendacją korzystania z nich przy nagrywaniu w plenerze. Najbardziej ciekawy jest APS GERMANO ACOUSTICS AEON 2, który jest owocem współpracy ze studiem nagraniowym Germano z Nowego Yorku. Charakterystyka odtwarzania sygnałów w warunkach pomiarowych jest imponująca i wszystko wskazuje, że z przyjazną akustyką kawiarenki muzyka zabrzmi wspaniale z tymi głośnikami.
Magazyn High Fidelity przetestował natomiast model APS - Trinity i na wstępie tekstu znalazł się bardzo intrygujący wątek: Pojawienie się produktu przeznaczonego na rynek profesjonalny w magazynie skierowanym do entuzjastów dobrego brzmienia, ale z TEJ strony „szyby” prowokuje do pytań.
Ciekawy dla domu jest także wcześniejszy model Trinity, który jest łatwiej ustawić w domu, bo otwory bass reflex są we froncie. Dostępny może być na rynku wtórnym.
Komentarze
Prześlij komentarz