AC-4 od Dolby dla DVB-T2 jako pierwsze w Europie testowane jest przez TVP

 

W Wirtualnemedia.pl podano na patriotyczną nutką "Telewizja Polska przy wsparciu Dolby Laboratories rozpoczęła testy pierwszego w Europie całodobowego kanału naziemnego wykorzystującego technologię audio nowej generacji Dolby AC-4, co ma pomóc w przejściu na DVB-T2." 

 Natomiast w serwisie dobreprogramy.pl Oskar Ziomek podał w tym temacie:

Jak wynika z informacji prasowej, ponad 70 proc. telewizorów UHD dostarczonych do Europy od początku 2020 roku posiada możliwość dekodowania Dolby AC-4. Większość właścicieli najnowszych telewizorów może więc już dzisiaj na własną rękę testować, jak nowa technologia sprawdza się w praktyce. Kiedy Emitel z TVP rozpoczynał testy DVB-T2 w połowie ubiegłego miesiąca, w zasięgu było ponad 6 milionów Polaków na terenie Śląska i Małopolski. Docelowo testy mają jednak objąć także Warszawę, Gdańsk czy Poznań.

Można tam również przeczytać wypowiedź o współpracy Dolby z polskim nadawcą :

"- Co pozwala na lepszą jakość dźwięku, łatwą integrację z istniejącą siecią dystrybucji, wysoki stopień rozpowszechnienia Dolby AC-4 w nowoczesnych odbiornikach telewizyjnych, czy w końcu ze względu na wydajność szerokości pasma w czasie zmiany częstotliwości - tłumaczy Javier Foncillas, wiceprezes Dolby Europe ds. współpracy komercyjnej."

Podstawą tej współpracy jest to, co zostało podane 25 marca 2020:

"Zgodnie z Decyzją Parlamentu Europejskiego w sprawie wykorzystania częstotliwości z zakresu 470-790 MHz, Ministerstwo Cyfryzacji miało obowiązek przygotować Krajowy Plan Działań, który wskazuje, jakie działania zostaną podjęte w sprawie udostępnienia pasma 700 MHz w Polsce. Ma ono zostać zwolnione na potrzeby bezprzewodowych usług łączności elektronicznej, co łączy się bezpośrednio z rozwojem sieci tzw. piątej generacji (5G). Umożliwi ona szybszą transmisję danych niż obecnie, jednak warunkiem jej wdrożenia jest zwolnienie pasma 700 MHz, które zajmowane jest przez nadawców cyfrowej telewizji naziemnej."

O AC-4 Dolly serwis hdtv.com podał już w 2016 roku:

 Aż trudno w to uwierzyć, ale stratny kodek audio Dolby AC-3 ma już blisko 30 lat i od tego czasu wiele się zmieniło. Algorytmy kompresji stały się znacznie bardziej zaawansowane a sposób dostarczania treści przechodzi z nośnika fizycznego do stremingu internetowego i pobierania treści.

W zakończeniu zwrócona została szczególna uwaga na możliwości AC-4:

Ostatnią rzeczą jest fakt wykorzystywania przez AC-4 zaawansowanego przetwarzania i psychoakustyki, co pozwala stworzyć lepsze „zanurzenie” w dźwięku przy zastosowaniu głośników stereo z TV. Funkcja przekonuje nasz mózg, że dźwięki docierają z różnych kierunków, tworząc w ten sposób efekt a’la Atmos. Pierwsze myśli odnośnie takiego zastosowania mogą być mocno sceptyczne, jednak sprawdzenie tego w praktyce rozwiewa wątpliwości. Dźwięk faktycznie jest zdecydowanie bardziej otwarty i pochłaniający, choć nie może się równać z prawdziwym mixem Dolby Atmos, to ciężko uwierzyć, że tak otaczający nas dźwięk udało się wyłonić z zaledwie pary głośników telewizyjnych. Aby udowodnić skuteczność działania, podczas prezentacji efekt został wyłączony – z głośników słychać było klasyczne stereo, a następnie ponownie włączony. Dźwięk zdecydowanie wypełnił całe pomieszczenie. Nie da się ukryć, że Dolby AC-4 to imponująca technologia, która wprowadza stratny kodek audio wprost do XXI wieku.

 

 O najnowszej technologii w DVB-T2 Anita Kaźmierska podaje na łamach satrkurier.pl

Po kilku latach badań i prac standaryzacyjnych, oficjalnie przyjęty został nowy standard kompresji wideo H.266/VVC - Versatile Video Coding. W proces zaangażowani byli: niemiecki instytut Fraunhofer HHI, a także tacy giganci, jak Apple, Ericsson, Intel, Huawei, Microsoft, Qualcomm i Sony. H.266/VVC jest następcą H.265/HEVC, który tak naprawdę nie jest jeszcze powszechnie stosowany - nadal prym wiedzie H.264/AVC (MPEG-4).

Dodatkowo można tam przeczytać:

- Po prawie trzech latach aktywnej pracy standaryzacyjnej jesteśmy dumni, że mogliśmy przyczynić się do opracowania nowego standardu H.266/VVC - mówi Benjamin Bross, lider grupy systemów kodowania wideo w Fraunhofer HHI i redaktor ponad 500-stronicowej specyfikacji standardu H.266/VVC. - Kwantowy skok w wydajności kompresji oferowany przez H.266/VVC pomoże zapewnić, że wykorzystanie wideo na całym świecie będzie nadal rosło. Ponadto zwiększona wszechstronność H.266/VVC sprawi, że nowy standard będzie atrakcyjny dla szerszej gamy aplikacji do przesyłania

 

Ten news z 2020-07-12 informuje także, że dla H.266/VVC planowany jest jednolity i przejrzysty model licencjonowania oparty na zasadzie FRAND (sprawiedliwy, rozsądny i niedyskryminujący). W tym celu powstało tak zwane Media Coding Industry Forum (MC-IF). Nowe chipy wymagane do korzystania z H.266/VVC są obecnie w fazie rozwoju.
 
    - Tej jesieni Fraunhofer HHI opublikuje pierwsze oprogramowanie obsługujące nowy standard H.266/VVC zarówno w kontekście kodera, jak i dekodera - powiedział dr Thomas Schierl, dyrektor ds. kodowania wideo i uczenia maszynowego w Fraunhofer HHI.

Bardzo czytelną formą podsumowania zamieszczonej informacja jest, że:

Skompresowane dane wideo stanowią obecnie 80 proc. globalnego ruchu internetowego. Nowo opracowany standard H.266/VVC jest najnowocześniejszym i najbardziej wydajnym standardem kompresji wideo. Jego poprzednicy - H.264/AVC i H.265/HEVC, zostali już wdrożeni na ponad 10 mld urządzeń na całym świecie i obsługują ponad 90 proc. całkowitej globalnej przepływności wideo.

- Po prawie trzech latach aktywnej pracy standaryzacyjnej jesteśmy dumni, że mogliśmy przyczynić się do opracowania nowego standardu H.266/VVC - mówi Benjamin Bross, lider grupy systemów kodowania wideo w Fraunhofer HHI i redaktor ponad 500-stronicowej specyfikacji standardu H.266/VVC. - Kwantowy skok w wydajności kompresji oferowany przez H.266/VVC pomoże zapewnić, że wykorzystanie wideo na całym świecie będzie nadal rosło. Ponadto zwiększona wszechstronność H.266/VVC sprawi, że nowy standard będzie atrakcyjny dla szerszej gamy aplikacji do przesyłania i przechowywania wideo.

Czytaj więcej na: https://satkurier.pl/news/193540/h266vvc-nowy-standard-oficjalnie-przyjety.html
- Po prawie trzech latach aktywnej pracy standaryzacyjnej jesteśmy dumni, że mogliśmy przyczynić się do opracowania nowego standardu H.266/VVC - mówi Benjamin Bross, lider grupy systemów kodowania wideo w Fraunhofer HHI i redaktor ponad 500-stronicowej specyfikacji standardu H.266/VVC. - Kwantowy skok w wydajności kompresji oferowany przez H.266/VVC pomoże zapewnić, że wykorzystanie wideo na całym świecie będzie nadal rosło. Ponadto zwiększona wszechstronność H.266/VVC sprawi, że nowy standard będzie atrakcyjny dla szerszej gamy aplikacji do przesyłania i przechowywania wideo.

Czytaj więcej na: https://satkurier.pl/news/193540/h266vvc-nowy-standard-oficjalnie-przyjety.html

Komentarze

  1. Atmos z wi-fi i JBL na IFA 2023 https://krzemel.blogspot.com/2023/08/atmos-bezprzewodowo.html

    Dolby Atmos FlexConnect to nowość, która obsługiwana jest przez chipset MediaTek Pentonic To rozwiązanie jest sprzętowe dla systemów wbudowanych. Ma optymalnie spasować odtwarzanie dźwięku w danym pomieszczeniu i można spodziewać się, że masowo zaistnieje w wielu produktach RTV.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz