Bose Spatial Dispersion w roli estradowego soundbar dla SiestaTime

SietaTime z zestawem służącym artystom występującym w Harry's Art&Cafe sopockiego hotelu Rezydent.

Analogowy sygnał do zestawu estradowego z cyfrowej transmisji audycji Marcina Kydryńskiego nadawanej w Trójce z przepustowością 192 kbps zapewnił prosty laptop i zainstalowany w nim AIMP, który był optymalnie skonfigurowany dla pracy z nadpróbkowaniem 192kHz /32 bity.


Producent określa właściwości tego zestawu: Technologia głośników Bose® Spatial Dispersion™ powoduje równomierne rozłożenie dźwięku na scenie i wśród publiczności – nawet na skrajnych końcach obszaru odsłuchu. Właściwe ustawienie powoduje, że to muzyka,a nie dudnienia dociera do gości, którzy mogą spokojnie rozmawiać i nie przeszkadzają tym innym.



System L1® Compact ma wejście z gniazdami chinch, więc podłączenie z laptopem jest bardzo proste. Wystarczy ogólnie dostępny kabelek z mini jack i 2 wtykami chin. Ten sprzęt estradowy oferowany jest na stronie z nagłówkiem "Hi-Fi exklusive" uzupełnionym "Domowa rozrywka w perfekcyjnej formie" i ma przystępna cenę 3 888,00 zł. Trudno jednoznacznie stwierdzić na ile ten produkt mieści się w tego typu ofercie. Sprawował się natomiast bardzo dobrze w trudnym akustycznie lokalu Harry's Art&Cafe, by tam odtwarzać Muzykę Świata, którą Marcin Kydryński wspaniale prezentuje słuchaczom już 30 lat i pozwalało słuchać jej w miłym gronie.

Na zdjęciu widać kameralną antresolkę w formie półpięterka na stalowej konstrukcji w dużym lokalu kawiarni z nagimi ścianami betonowymi. Akustyka w takim lokalu charakteryzuje się silnym pogłosem, który bardzo utrudnia odtwarzanie muzyki. Mimo to ze stojącego na dole zestawu estradowego muzyka była dobrze słyszalna w całym lokalu. Takie właściwości zapewnia opisane przez producenta rozwiązanie: Technologia Spatial Dispersion™ wykorzystuje sześć małych przetworników zamontowanych pod precyzyjnie określonymi kątami w wąskiej, pionowej obudowie. Ta technologia, opatentowana przez firmę Bose, gwarantuje rozchodzenie się dźwięku w zakresie niemal 180 stopni w poziomie. Dźwięk pozostaje spójny nawet na krańcach zasięgu systemu.

To rozwiązanie ma wiele wspólnych cech z koncepcją soundbar

System L1® Compact to jednak ewidentnie sprzęt optymalnie przystosowany dla 1-2 muzyków na scenie w mniejszym lokalu. Ma dla nich podstawowe funkcje i jest przez to prosty w użyciu. Jego bardzo istotną zaletą jest także łatwy transport, a we wzmacniaczach mocy i subbasie ma wystarczający potencjał dla nagłośnienia nawet całkiem sporego pomieszczenia, tak jak w przypadku Harry's Art&Cafe. Szczególną zaletą było, że słuchaczom na antresolce nie przeszkadzały głośne rozmowy gości na dole w kawiarni. Siedzący na dole mogli także swobodnie rozmawiać i nie musieli przekrzykiwać muzyki.Tradycyjny zestaw estradowy pozwala na wierniejsze odtwarzanie muzyki, ale w tym lokalu lepiej sprawdziło się to rozwiązanie Bose. Widać tu, a raczej można usłyszeć, że w praktyce sprzęt może mieć inną wartość, która nie do końca jest zgodna z ofertą producenta. Potwierdzeniem tego jest również, że ten zestaw dla muzyków jest w ofercie z szyldem hi-fi, chociaż najbardziej logiczny jest w jakimś dziale sprzedaży soundbar.

W perspektywie polskich sklepów RTV ma jednak nieco inną definicję: Soundbar, czyli charakterystyczny podłużny głośnik, to urządzenie, które zdobyło w ostatnich latach dużą popularność jako skuteczny sposób na poprawę jakości dźwięku z telewizora. Alternatywą dla soundbara mogą być jednak równie „sprytne” głośniki aktywne, czyli urządzenia, które wyglądają jak tradycyjne kolumny głośnikowe, ale posiadają wbudowany wzmacniacz – dzięki czemu unikamy plątaniny przewodów i zbyt wielu komponentów w systemie.

Trochę szersze zdefiniowanie ma Wikipedia

Soundbar – przystawka umieszczana najczęściej nad lub pod ekranem telewizora. Dokładniej jest to zintegrowany system audio, niewymagający od użytkownika żadnej wiedzy na temat planowania rozmieszczenia elementów nagłośnienia. Zajmuje on zdecydowanie mniej miejsca niż pełny zestaw kina domowego. Soundbary możemy podzielić na dwa rodzaje. Pierwszy z nich to soundbary proste, zaś drugie to soundbary zagięte dedykowane do telewizorów z wygiętym ekranem.

 Wewnątrz urządzenia wbudowanych jest od 2 do 12 głośników o różnym położeniu i kącie nachylenia, co pozwala nie tylko na osiągnięcie czystego i wyraźnego dźwięku, ale także w niektórych urządzeniach na uzyskanie imitacji dźwięku przestrzennego. Przykładem takiego soundbaru jest Yamaha YAS-201. Funkcjonalność dodatkowo rozszerzona jest o możliwość sterowania soundbarem za pomocą telefonu (smartfona), tabletu a nawet komputera. Soundbary projektowane są tak, aby przy maksymalnej funkcjonalności zachować prostotę obsługi. Do podłączenia urządzenia nie jest wymaga specjalistyczna wiedza. Znaczna większość urządzeń dostępnych na rynku wymaga jedynie podłączenia interfejsu HDMI (bądź wejścia optycznego). Całość współpracuje z systemem 2.1, 5.1 oraz 7.1. 

 Oprócz podziału soundbarów na proste i zagięte, możemy również wyodrębnić te z wbudowanym głośnikiem niskotonowym, subwooferem wolnostojącym oraz na te pozbawione głośnika basowego. Najgłębszy bas uzyskać można z subwoofera wolnostojącego, bowiem rozmiar głośnika nie jest ograniczony przez wymiary soundbaru. Subwoofer może być bezprzewodowy lub podłączany za pomocą specjalnego przewodu. 

 Najczęściej spotykanymi systemami poprawiającymi jakość dźwięku wydobywającego się z soundbaru Virtual Surround Sound, który odpowiada za imitowanie dźwięku surround, Crystal Amplifier Plus odpowiadający za generowanie krystalicznie czystego dźwięku oraz dodatkowo możliwość regulacji tonów wysokich i niskich i korektor dźwięku. 

 Większość urządzeń typu soundbar charakteryzuje się estetycznym i nowoczesnym wyglądem. 

O historii Wikipedia podaje w j. ang.:

Altec Lansing introduced a multichannel soundbar in 1998 called the Voice Of The Digital Theatre or the ADA106. It was a powered speaker system that offered stereo, Dolby Pro-Logic and AC3 surround sound from the soundbar and a separate subwoofer. The soundbar housed four 3″ full range drivers and two 1″ tweeters while the subwoofer housed one 8″ dual voice coil driver. It used Altec Lansing’s side-firing technology and algorithms to provide surround sound from the sides, rear and front. This configuration eliminated the wiring of separate speakers and the space they would require.

Komentarze