Połączenie tradycyjnej technologii analogowej i najnowszych technologii cyfrowych Technics. To podtytuł dla informacji producenta, że: Wprowadzony na rynek w roku 2016 gramofon SL-1200G, który stworzono z zaprojektowanych od nowa części, łączy tradycyjną technologię analogową z zaawansowaną technologią cyfrową. Jego wyjątkowo wysoka jakość wręcz wstrząsnęła rynkiem hi-fi i ustanowiła nowy standard wśród gramofonów z napędem bezpośrednim. Części z modelu SL-1200G zostały zaprojektowane na nowo i zastosowane w modelu SL-1210GR, mowa tu m.in. o bezrdzeniowym silniku z napędem bezpośrednim i precyzyjnym mechanizmie sterowania silnikiem, który eliminuje zębatkowanie wynikające z nierówności obrotów, a także talerzu o dużej sztywności i niskim poziomie drgań oraz niezwykle czułym ramieniu. Dzięki temu, działanie gramofonu wyraźnie przewyższa standardy spotykane zazwyczaj w klasie tego modelu. Gwarantuje to, że entuzjaści audio korzystający z gramofonu SL-1210GR mogą cieszyć się muzyką w bogatym, pełnym brzmieniu, jakie zapewniają tylko płyty analogowe.
Dagmara Kottke w notce z 24 września 2023 pt "Technics zapowiada nową generację gramofonów high-end z serii SL-1200" podaje: Producent zapewnia, że SL-1200GR2 i 1210GR2 będą skokiem jakościowym względem poprzedniej generacji. Zadbano przede wszystkim o redukcję wibracji silnika. Tę osiągnięto dzięki sygnałowi PWM generowanemu przez modulację Delta-Sigma – metodę jednobitowej konwersji cyfrowo-analogowej opartą o autorską technologię Technics. Można jeszcze przeczytać w obszerniejszej notce Karoliny Barańska w Wujek Gadżet z 11 wrzesień 2023. Rezultatem jest zwiększona precyzja sygnału z dokładną sceną dźwiękową, ulepszonym obrazowaniem i bardzo niskim poziomem szumów.
Producent prezentuje wykres, w którym laik może skojarzyć sinusoidy z sygnałem fonii, a pokazują tylko ten generowany dla napędzania talerza, co potwierdza zamieszczona do tego informacja marketingowa: Układ
sterowania obrotami kontroluje i koryguje precyzję silnika oraz
wykorzystuje najnowszą technologię sterowania używaną w napędach
Blu-ray. Jest to takie samo rozwiązanie, jakie zastosowano w modelu
SL-1200G. Sinusoidy w pamięci ROM są wykorzystywane do przebiegów
sterowania przy stałej szybkości, przez co osiąga się bardziej równe i
stabilne obroty w porównaniu do prostej fali sinusoidalnej z zewnętrznej
cewki, mającej zastosowanie w konwencjonalnym gramofonie SL-1200MK5.
Czy ulepszenia mają istotne znaczenie dla użytkowników?
Jest to w pierwszej kolejności narzędzie pracy DJ, a konkretniej ich wizytówka zawodowa. Ma pokazać, że ich oferta jest profesjonalna, co spowodowało, że pojawiło się mnóstwo podróbek, które laikowi trudno jest odróżnić i w większości przypadków także wystarczają. Ilu jest jeszcze użytkowników, którzy wiedzą o co tu chodzi? SL 1200 zaoferował możliwość bardzo precyzyjnego ustawienia ramienia dla nawet najbardziej nietypowej wkładki, ale mało kto się już tym teraz interesuje. Wkładka ma tyć zgodna z trendem, żeby oferta DJ wyglądała profesjonalnie.Istotne znaczenie w tym gramofonie miała od początku jego obudowa, ale producent w tym temacie podaje tylko nic szczególnie nowego nie wnoszącą informację marketingową: Model SL-1210GR gwarantuje wysoką sztywność dzięki zastosowaniu dwuwarstwowej konstrukcji korpusu z trwale połączoną konstrukcją BMC i obudowę w postaci aluminiowego odlewu. W izolatorach wspierających obudowę – podobnie jak w modelu SL-1200G – zastosowano specjalną gumę silikonową, która gwarantuje zarówno wysoką jakość tłumienia, jak i niezawodność w długim okresie użytkowania. Drgania w kierunku poziomym są pochłaniane przez wzmocnienia wykonane z cylindrycznych rurek z polimerów mikrokomórkowych. W przejętych z modelu SL-1200G rozwiązań technicznych dokonano modyfikacji izolatorów w celu dopasowania ich do specyfiki modelu SL-1210GR.
Legenda gramofonów Technics ma bezpośredni związek ich ofertą "pakietu napędowego" SP-10 dla studia radiowego w czasach, gdy odtwarzano tam płyty "na żywo". Można było ten pakiet na różne sposoby dostosować na potrzeby studia radiowego.
Ważną zaletą tej oferty było, że pozwalała zmodyfikować sprawdzone już przez lata i optymalnie dopieszczane instalacje. Ten trop dalej podchwyciły najbardziej renomowane w świecie dyskoteki, a te były referencją dla tych uboższych i przez to dla nich dużo tańszy SL1200 stał się "bogiem". Ten trend nadal się utrzymuje, ale większość kojarzy tylko z możliwością płynnej regulacji obrotów, co nie jest szczególnym wyzwaniem i pokazują to liczne "klony", które można kupić znacznie taniej.
Studia radiowe nie korzystają już z gramofonów, więc pojawiła się oferta hi-end. W 2016 roku wprowadzono w modelu SL-1200G silnik bezrdzeniowy. W gramofonie Technics SL-1000R mamy jego najbardziej rozwiniętą wersję - z aż osiemnastoma cewkami, ułożonymi w taki sposób, aby redukować wibracje i wzajemne wzbudzanie się podzespołów. Wspomagany elektroniką system sprowadza zniekształcenia typu wow & flutter do poziomu 0,015 %.
Nie dziwi przez to, że sieć salonów ze sprzętem RTV zamieściła emocjonalnie podkręconą notkę w temacie tańszego modelu: Konwencjonalne gramofony analogowe spotykają się z problemem pogorszenia jakości dźwięku powodowanym przez minimalne zmiany prędkości podczas odtwarzania płyty i nierównomierność obrotów przejawiających się zjawiskiem przypominającym zacinanie się silnika.
Technics SL-1000R sprosta potrzebą testów w salonach z jednoczesnym odtwarzaniem winylu z 3 ramionami gramofonowymi. Może w nowych salonach audio przejąć rolę Micro Seiki DXX 1000. W ten sposób klientowi można w salonie demonstrować ramiona z szybkim przełączaniem między nimi.
Współczesny DJ ma ciekawe możliwości z PC
Szeroko rozumiane rozwiązania sprzętowe nie dają tylu możliwości co oprogramowanie. Wiedzą o tym do dawna nadawcy radiowi, którzy nie używają już gramofonów. Podobnie jest dla odtwarzania muzyki w domu. Z np AIMP można zgrać sobie płyty CD i do tego zapisać na dysku nagrania ze strumieni, by mieć DJ PA Music Serwer, o czym wspomnie zostało już w innym wpisie na blogu. Można na takim serwerze mieć także cyfrowe kopie nagrań z winylu i na dodatek optymalnie z nim skonfigurować odtwarzanie muzyki w konkretnym lokalu. Ułatwia również życie pracującym w różnych miejscach z własnym sprzętem. Transport gramofonów i płyt to ciężka praca i na dodatek jest zawsze ryzyko ich uszkodzenia.
During Gene’s earlier aerospace career at Bendix, he built some of the
OdpowiedzUsuńfirst solid state power amps, one of which he showed photos of and
described as an all-Germanium 20,000-watt pulse amp used for SONAR buoys towed by helicopter.
https://www.mixonline.com/news/gene-czerwinski-1927-2010-420871
more @ https://www.mixonline.com/news/gene-czerwinski-1927-2010-420871
UsuńGene also knew all the things I later heard repeated by engineers at
JBL, where I went to work in the late ’70s; things like line array
physics, infinite line arrays, bass coupling characteristics, tuned
pipe and horn acoustics, the psychoacoustics of music and musical and
auditory illusions, and on and on—a complete intellect. Also fluent in
music and art, Gene widened my young horizons in both areas, for which
I am eternally grateful. He had a truly beautiful sense of humor too.
It was well developed and he used it to great effect not only to
entertain but to make points of argument and to obtain consensus when
discussions became heated. He encouraged me not to give up my music
just because engineering had captured my attention and passion. Today I
am so much more complete because of his encouragement.
When dynamic popular music enjoyed a renaissance in the mid 1960s, Vega quickly became a principal supplier of loudspeakers and system designs to the major musical instrument amplifier manufacturers. By the early 1970s, 80% of the good electrified base performed in concert or studio was emanating from Cerwin-Vega loudspeakers. In fact, in 1972, Cerwin-Vega sound filled the 100,000 seat Los Angeles Coliseum during the Watts Summer Music Festival.
Usuńhttps://www.woodwardhalloffame.org/1992-czerwinski
Stulecie dokładności w dźwięku
OdpowiedzUsuńOrtofon został założony w 1918 roku przez dwóch duńskich inżynierów, Axela Petersena i Arnolda Poulsena. Obecnie Ortofon jest mikromechaniczną potęgą, która opracowuje i produkuje elementy aparatów słuchowych oraz cenione na całym świecie wkładki gramofonowe do płyt winylowych.
https://www.ortofonpolska.pl/
Stanon wyglądający jak Ortofon Concorde
UsuńStanton DS4 to niezwykle trwała i wszechstronna wkładka, która doskonale sprawdza się w każdym stylu DJ-skim. Dzięki delikatnemu, okrągłemu, diamentowemu rysikowi, DS4 trzyma się rowka podczas scratchowania i back-cueing'u przy minimalnym zużyciu płyty. Wysokiej jakości konstrukcja DS4 zapewnia krystalicznie czystą pracę i imponujące pasmo przenoszenia dla wszystkich stylów muzycznych, jak również optymalną siłę sygnału dla użytkowników DVS.
https://rnr.pl/pl/products/dj/akcesoria/wkladki-igly/wkladka-gramofonowa-cartridge-stanton-ds4-7323.html
Klona Technics 1200 od Stanton za 899 zł
Usuńhttps://musiccenter.pl/sklep/sprzet-dla-dja/gramofony/stanton-t-62-m2/
za 1249 jest klon z USB
UsuńT.92 M2 USB to profesjonalny gramofon z napędem bezpośrednim z wbudowanym połączeniem USB. Port USB z dedykowanym software’m sprawia, że cyfryzacja płyt winylowych jest łatwiejsza niż kiedykolwiek. Funkcje takie jak key lock oraz zakres pitchu +/- 12 sprawiają, że T.92 M2 USB to idealne rozwiązanie dla każdego setupu didżejskiego.
https://musiccenter.pl/sklep/sprzet-dla-dja/gramofony/stanton-t-92-m2-usb/
The Stanton Group Inc was founded in 1986. The company's line of business includes renting, buying, selling and appraising real estate. https://www.bloomberg.com/profile/company/0020127D:US#xj4y7vzkg
UsuńPickering nadal jest oferowany https://muzyczny.pl/115427_Pickering-NPAC-wkladka-o-wysokim-poziomie-sygnalu.html
OdpowiedzUsuńPickering EP DJ Turntable Cartridge with Needle/Stylus EPDJ za 74 dolary jest jak klon Ortofon
Usuńhttps://www.ebay.com/itm/Pickering-EP-DJ-Turntable-Cartridge-with-Needle-Stylus-EPDJ-/191874992274?fbclid=IwAR3XB-kT8NsDAHgrUNWxGZm99z136Yxa3AJvflg32KtnYTGQANEDgkEw5hU
wygląd ich klasycznej konstrukcji ma PICKERING 150-DJ RED CONICAL https://www.eltim.eu/en/phono-cartridges/pickering-phono-cartridges/pickering-150-dj-red-conical-cartridge/a-21892-10000395
Usuńcharakterystyczne była szczoteczką we wkładkach dla domu, jak w tej za 84 dolary PICKERING RED HOT DUSTAMATIC, Cartridge
Usuńhttps://www.eltim.eu/en/phono-cartridges/pickering-phono-cartridges/pickering-150-dj-red-conical-cartridge/a-21892-10000395
Ciekawostką jest, że aż 397 Euro kosztuje wkładka do szafy grającej. Ta oferta PICKERING STEREO JUKEBOX, Cartridge nie jest technologicznie zaawansowana.
Usuńhttps://www.eltim.eu/en/phono-cartridges/pickering-phono-cartridges/pickering-stereo-jukebox-cartridge/a-21902-10000395
€ 207,50 za PICKERING TL-3 (T4P-STEREOHYD) wydaje się również nieadekwatne cenowo. Załączony adapter dla TP4, czyli archaicznego standardu Technicsa jednoznacznie wskazuje, że to oferta dla gramofonów z niższej półki cenowej.
Usuńhttps://www.eltim.eu/en/phono-cartridges/pickering-phono-cartridges/pickering-tl-3-t4p-stereohyd-cartridge/a-21905-10000395
€ 98,50 za PICKERING TL-E (T4P) wydaje się bardziej sensowne. Ciekawostką jest tu, że ma także adapter TP$ i wykorzystany jest w tym moduł MM, który ma typową formę stosowaną przez Stanton
Usuńhttps://www.eltim.eu/en/phono-cartridges/pickering-phono-cartridges/pickering-tl-e-t4p-cartridge/a-21907-10000395
moduł z igłą i szczoteczką w stylu Stanton oferowany był przez PH Magnus z Zamościa https://hurtowniamuzyczna.pl/offer/310/15747/stanton-igla-gramofonowa-681eeemkiii.html
Usuńna YT jest filmik, gdzie widać moduł Stanton w korpusie Pickering i wszystko działa poprawnie https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=BVkYx8ImKTI
UsuńStantonModel881SStereoPhonoCartridge file:///C:/Users/pakal/Downloads/Audio-1978-11-OCR-Page-0105.pdf
UsuńPickering XSV/3000Stereo Cartridge file:///C:/Users/pakal/Downloads/Audio-1977-06-OCR-Page-0104.pdf
Usuńzamojska oferta ma na module napis "@LP Gear" i jest to prawdopodobnie zamiennik, który różni się od podanej tam specyfikacji dla oryginału 681 EEE Mk III
UsuńPasmo przenoszenia: 10Hz – 22kHz
Wyjście: 0,7mV
Separacja kanałów: 35dB
Nacisk: 0,75 – 1,5 g
Szlif: Stereohedron
Waga 6,3 g
Napięcie na wyjściu zależy od korpusu, więc nie ma w tym zmian. Waga tego co jest oferowane nie jest 6,3 g, ale po wmontowaniu w korpus będzie się zgadzała, podobnie jak separacja kanałów. Reszta może już być pod znakiem zapytania.
Infinity® to jedna z marek wchodzących w skład grupy Harman International https://www.jbl.com.pl/infinity.html
OdpowiedzUsuńFirma Infinity została założona w 1968 roku w wyniku połączenia pasji i obsesji. Pasja dotyczyła muzyki, a obsesja dokładnego odtwarzania muzyki, które dostarczałoby słuchaczowi maksymalnej przyjemności. Przekonani, że są w stanie stworzyć głośnik znacznie lepszy niż wszystkie dotychczas istniejące, audiofile Arnold Nudell, Cary Christie oraz John Ulrick rozpoczęli wieczorne i weekendowe spotkania w małym garażu przerobionym na warsztat w Chatsworth, Kalifornia. Arnold Nudell był fizykiem, a John Ulrick inżynierem elektronikiem. Obaj byli zaangażowani w budowę odległościomierza laserowego w firmie Litton. Arniemu przyszło do głowy, że system serwosterowania, który został stworzony do skierowania wiązki laserowej na cel, mógłby zostać z pożytkiem zaadaptowany do sterowania wysokiej jakości subwooferem. Wykorzystując ekspertyzy, które uzyskali w przemyśle lotniczym, wkrótce stworzyli 3-drożny głośnik elektrostatyczny z serwosterowanym subwooferem – Servo Static I.
Usuń1975 Wprowadzenie tweetera EMIT (Electromagnetic Induction Tweeter). Był to pierwszy tweeter wykorzystujący elektromagnetycznie sterowaną płaską membranę, która umożliwia mu odtwarzać dźwięki aż do częstotliwości 45kHz. EMIT stał się klasyczną cechą głośników Infinity w następnych latach. Jego delikatne i niezwykle szczegółowe wysokie tony wciąż są doceniane przez wielu audiofilów.
Usuń