2023 w historii kultowego Technics SL 1200


Połączenie tradycyjnej technologii analogowej i najnowszych technologii cyfrowych Technics. To podtytuł dla informacji producenta, że: Wprowadzony na rynek w roku 2016 gramofon SL-1200G, który stworzono z zaprojektowanych od nowa części, łączy tradycyjną technologię analogową z zaawansowaną technologią cyfrową. Jego wyjątkowo wysoka jakość wręcz wstrząsnęła rynkiem hi-fi i ustanowiła nowy standard wśród gramofonów z napędem bezpośrednim. Części z modelu SL-1200G zostały zaprojektowane na nowo i zastosowane w modelu SL-1210GR, mowa tu m.in. o bezrdzeniowym silniku z napędem bezpośrednim i precyzyjnym mechanizmie sterowania silnikiem, który eliminuje zębatkowanie wynikające z nierówności obrotów, a także talerzu o dużej sztywności i niskim poziomie drgań oraz niezwykle czułym ramieniu. Dzięki temu, działanie gramofonu wyraźnie przewyższa standardy spotykane zazwyczaj w klasie tego modelu. Gwarantuje to, że entuzjaści audio korzystający z gramofonu SL-1210GR mogą cieszyć się muzyką w bogatym, pełnym brzmieniu, jakie zapewniają tylko płyty analogowe.

Dagmara Kottke w notce z 24 września 2023 pt "Technics zapowiada nową generację gramofonów high-end z serii SL-1200" podaje: Producent zapewnia, że SL-1200GR2 i 1210GR2 będą skokiem jakościowym względem poprzedniej generacji. Zadbano przede wszystkim o redukcję wibracji silnika. Tę osiągnięto dzięki sygnałowi PWM generowanemu przez modulację Delta-Sigma – metodę jednobitowej konwersji cyfrowo-analogowej opartą o autorską technologię Technics. Można jeszcze przeczytać w obszerniejszej notce Karoliny Barańska w Wujek Gadżet z 11 wrzesień 2023. Rezultatem jest zwiększona precyzja sygnału z dokładną sceną dźwiękową, ulepszonym obrazowaniem i bardzo niskim poziomem szumów. 

 

Producent prezentuje wykres, w którym laik może skojarzyć sinusoidy z sygnałem fonii, a pokazują tylko ten generowany dla napędzania talerza, co potwierdza zamieszczona do tego informacja marketingowa: Układ sterowania obrotami kontroluje i koryguje precyzję silnika oraz wykorzystuje najnowszą technologię sterowania używaną w napędach Blu-ray. Jest to takie samo rozwiązanie, jakie zastosowano w modelu SL-1200G. Sinusoidy w pamięci ROM są wykorzystywane do przebiegów sterowania przy stałej szybkości, przez co osiąga się bardziej równe i stabilne obroty w porównaniu do prostej fali sinusoidalnej z zewnętrznej cewki, mającej zastosowanie w konwencjonalnym gramofonie SL-1200MK5.

Czy ulepszenia mają istotne znaczenie dla użytkowników?

Jest to w pierwszej kolejności narzędzie pracy DJ, a konkretniej ich wizytówka zawodowa. Ma pokazać, że ich oferta jest profesjonalna, co spowodowało, że pojawiło się mnóstwo podróbek, które laikowi trudno jest odróżnić i w większości przypadków także wystarczają. Ilu jest jeszcze użytkowników, którzy wiedzą o co tu chodzi? SL 1200 zaoferował możliwość bardzo precyzyjnego ustawienia ramienia dla nawet najbardziej nietypowej wkładki, ale mało kto się już tym teraz interesuje. Wkładka ma tyć zgodna z trendem, żeby oferta DJ wyglądała profesjonalnie.

Istotne znaczenie w tym gramofonie miała od początku jego obudowa, ale producent w tym temacie podaje tylko nic szczególnie nowego nie wnoszącą informację marketingową: Model SL-1210GR gwarantuje wysoką sztywność dzięki zastosowaniu dwuwarstwowej konstrukcji korpusu z trwale połączoną konstrukcją BMC i obudowę w postaci aluminiowego odlewu. W izolatorach wspierających obudowę – podobnie jak w modelu SL-1200G – zastosowano specjalną gumę silikonową, która gwarantuje zarówno wysoką jakość tłumienia, jak i niezawodność w długim okresie użytkowania. Drgania w kierunku poziomym są pochłaniane przez wzmocnienia wykonane z cylindrycznych rurek z polimerów mikrokomórkowych. W przejętych z modelu SL-1200G rozwiązań technicznych dokonano modyfikacji izolatorów w celu dopasowania ich do specyfiki modelu SL-1210GR.
 


Legenda gramofonów Technics ma bezpośredni związek ich ofertą "pakietu napędowego" SP-10 dla studia radiowego w czasach, gdy odtwarzano tam płyty "na żywo". Można było ten pakiet na różne sposoby dostosować na potrzeby studia radiowego.



Ważną zaletą tej oferty było, że pozwalała zmodyfikować sprawdzone już przez lata i optymalnie dopieszczane instalacje. Ten trop dalej podchwyciły najbardziej renomowane w świecie dyskoteki, a te były referencją dla tych uboższych i przez to dla nich dużo tańszy SL1200 stał się "bogiem". Ten trend nadal się utrzymuje, ale większość kojarzy tylko z możliwością płynnej regulacji obrotów, co nie jest szczególnym wyzwaniem i pokazują to liczne "klony", które można kupić znacznie taniej.



Studia radiowe nie korzystają już z gramofonów, więc pojawiła się oferta hi-end. W 2016 roku wprowadzono w modelu SL-1200G silnik bezrdzeniowy. W gramofonie Technics SL-1000R mamy jego najbardziej rozwiniętą wersję - z aż osiemnastoma cewkami, ułożonymi w taki sposób, aby redukować wibracje i wzajemne wzbudzanie się podzespołów. Wspomagany elektroniką system sprowadza zniekształcenia typu wow & flutter do poziomu 0,015 %. 

Nie dziwi przez to, że sieć salonów ze sprzętem RTV zamieściła emocjonalnie podkręconą notkę w temacie tańszego modelu: Konwencjonalne gramofony analogowe spotykają się z problemem pogorszenia jakości dźwięku powodowanym przez minimalne zmiany prędkości podczas odtwarzania płyty i nierównomierność obrotów przejawiających się zjawiskiem przypominającym zacinanie się silnika. 
 

Technics SL-1000R sprosta potrzebą testów w salonach z jednoczesnym odtwarzaniem winylu z 3 ramionami gramofonowymi. Może w nowych salonach audio przejąć rolę Micro Seiki DXX 1000. W ten sposób klientowi można w salonie demonstrować ramiona z szybkim przełączaniem między nimi.

Micro Seiki stawia teraz na napęd paskowy, który jest bardziej oczywisty w ofertach hi-end dla fanów winylu. Oni wolą spokojnie wsłuchać się w różnice odtwarzania za danym ramieniem, a nie nerwowo między nimi przeskakiwać w tzw ślepych testach.
 
 
Współczesny pakiet napędu SP-10R ma tak jak przed laty obsługę płyt szalakowych. Można do tego mieć 3 ramiona gramofonowe dla różnego typu płyt, a konkretniej dla zamontowanej w nim wkładki. Na ten temat jest więcej informacji we wpisie pt Odtwarzacz winylu i szalaku dla cyfrowego zapisu. Szerzej w temacie optymalnego odtwarzania muzyki z płyt jest pt Anni-Frid Lyngstad solowo z winylu i CD na PC

Współczesny DJ ma ciekawe możliwości z PC



Szeroko rozumiane rozwiązania sprzętowe nie dają tylu możliwości co oprogramowanie. Wiedzą o tym do dawna nadawcy radiowi, którzy nie używają już gramofonów. Podobnie jest dla odtwarzania muzyki w domu. Z np AIMP można zgrać sobie płyty CD i do tego zapisać na dysku nagrania ze strumieni, by mieć DJ PA Music Serwer, o czym wspomnie zostało już w innym wpisie na blogu. Można na takim serwerze mieć także cyfrowe kopie nagrań z winylu i na dodatek optymalnie z nim skonfigurować odtwarzanie muzyki w konkretnym lokalu. Ułatwia również życie pracującym w różnych miejscach z własnym sprzętem. Transport gramofonów i płyt to ciężka praca i na dodatek jest zawsze ryzyko ich uszkodzenia.

Obrazek

Serwer sprawdza się nawet z najbardziej zaawansowanymi systemami nagłośnienia. W złotej erze disco referencją było nagłośnienie Cerwin-Vega, co miało bezpośredni związek z unikalnymi możliwościami ich oferty, ale wiedza w tym zakresie nie musi jednak opierać się na aktualnych przesłaniach wydziału marketingu tej marki. 
 

 
Marka Cerwin Vega należy teraz do Gibson Pro Audio Division, która definiuje to: Jako część swojej trwającej strategii rozwoju w postaci marki kreującej styl życia, najważniejszy na świecie producent instrumentów muzycznych... W tej grupie jest także renomowana marka wkładek gramofonowych Stanton, ale ich pozycja na rynku nie dorównuje Ortofon. Powodem może być, że markę stworzył w 1961 roku Walter O. Stanton w oparciu o ofertę, którą zapoczątkował w 1947 Norman C. Pickering. W złotej erze hi-fi produkowano równolegle wkładki Stanton i Pickering, a to ograniczyło budowę silnej marki oraz technologicznego rozwoju dla tego, co oferowano. Różniło je uformowanie plastiku, w którym zamontowana była igła, a także wygląd zamontowanej szczoteczki. Pickerig stosował dwupunktowa zawieszenie szczoteczki, podobnie jak Shure V15 type IV, a Stanton jednopunktowe. Obie marki stosowały korpusy z cewką, w których wzajemnie pasowały modułu z igłą i magnesem, chociaż wyglądały inaczej.
Z marką Stanton oferowane są m. in. wkładki, które wyglądają jak Ortofon Concorde, a te stały się popularne w wersji PRO dla DJ do zamontowania w kultowym Technics SL 1200. Pasują oczywiście również w klonach tego kultowego gramofonu, które oferowane są np z marką Stanton. Taka forma dla wkładki gramofonowej stworzona została, by zredukować masę Ortofon MC 200, gdzie było to potrzebne, bo jest to konstrukcja z przetwornikiem typu moving coil, czyli ruchomą cewkę oraz nieruchomy magnesem. Natomiast DJ korzysta z wkładki z przetwornikiem typu moving magnet, gdzie wygląd concorde ma głównie wartość marketingową. Niejasna jest również aktualna rola bardzo renomowanej kiedyś marki Pickering. Wrażenie jest, że stała się platformą dla wszelkich możliwych klonów rozwiązań dla wkładek gramofonowych.
 

 
Aktualne informacje marketingowe z marką Cerwin Vega mogą być mało precyzyjne. Warto natomiast pamiętać, że niskie przekłamanie sygnału jest niezbędne dla optymalnego przetwarzania elektroakustycznego, a wiedza, jak w tym celu skonfigurować PC nie przyszła z kosmosu. Na ten temat jest wpis, gdzie wspomniany został twórca i właściciel Cerwin-Vega. Profesor Eugene J. "Gene" Czerwiński postrzegał reprodukcję dźwięku jako generowanie energii. Wytworzone ciepło musiało zostać odprowadzone, by uniknąć przekłamań. Już w latach 50-tych jego głośniki potrafiły generować 130 dB z bardzo niskimi częstotliwościami, co umożliwiło przeprowadzenie na ziemi wielu ważnych dla lotnictwa testów, przy nieograniczonym dostępie do sprzętu pomiarowego. Przyczyniło się to do przełamania bariery dźwięku w lotnictwie. Jego rozwiązania umożliwiły również w latach 70 ubiegłego wieku realne odtwarzanie w kinach fonii dla wyświetlania filmów katastroficznych, jak nagrodzony 3 Oskarami Earthquake i podobnie zauważony został The Towering Inferno. Wcześniej , bo już w 1966 roku współzałożyciel szanowanej firmy audiofilskiej Infinity wraz z przyjacielem pilotem linii lotniczych zaoferowali także subwoofer oparty na 18-calowym przetworniku Cerwin Vega.
 

Komentarze

  1. During Gene’s earlier aerospace career at Bendix, he built some of the
    first solid state power amps, one of which he showed photos of and
    described as an all-Germanium 20,000-watt pulse amp used for SONAR buoys towed by helicopter.

    https://www.mixonline.com/news/gene-czerwinski-1927-2010-420871

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. more @ https://www.mixonline.com/news/gene-czerwinski-1927-2010-420871

      Gene also knew all the things I later heard repeated by engineers at
      JBL, where I went to work in the late ’70s; things like line array
      physics, infinite line arrays, bass coupling characteristics, tuned
      pipe and horn acoustics, the psychoacoustics of music and musical and
      auditory illusions, and on and on—a complete intellect. Also fluent in
      music and art, Gene widened my young horizons in both areas, for which
      I am eternally grateful. He had a truly beautiful sense of humor too.
      It was well developed and he used it to great effect not only to
      entertain but to make points of argument and to obtain consensus when
      discussions became heated. He encouraged me not to give up my music
      just because engineering had captured my attention and passion. Today I
      am so much more complete because of his encouragement.

      Usuń
    2. When dynamic popular music enjoyed a renaissance in the mid 1960s, Vega quickly became a principal supplier of loudspeakers and system designs to the major musical instrument amplifier manufacturers. By the early 1970s, 80% of the good electrified base performed in concert or studio was emanating from Cerwin-Vega loudspeakers. In fact, in 1972, Cerwin-Vega sound filled the 100,000 seat Los Angeles Coliseum during the Watts Summer Music Festival.

      https://www.woodwardhalloffame.org/1992-czerwinski

      Usuń
  2. Stulecie dokładności w dźwięku

    Ortofon został założony w 1918 roku przez dwóch duńskich inżynierów, Axela Petersena i Arnolda Poulsena. Obecnie Ortofon jest mikromechaniczną potęgą, która opracowuje i produkuje elementy aparatów słuchowych oraz cenione na całym świecie wkładki gramofonowe do płyt winylowych.

    https://www.ortofonpolska.pl/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stanon wyglądający jak Ortofon Concorde

      Stanton DS4 to niezwykle trwała i wszechstronna wkładka, która doskonale sprawdza się w każdym stylu DJ-skim. Dzięki delikatnemu, okrągłemu, diamentowemu rysikowi, DS4 trzyma się rowka podczas scratchowania i back-cueing'u przy minimalnym zużyciu płyty. Wysokiej jakości konstrukcja DS4 zapewnia krystalicznie czystą pracę i imponujące pasmo przenoszenia dla wszystkich stylów muzycznych, jak również optymalną siłę sygnału dla użytkowników DVS.

      https://rnr.pl/pl/products/dj/akcesoria/wkladki-igly/wkladka-gramofonowa-cartridge-stanton-ds4-7323.html

      Usuń
    2. Klona Technics 1200 od Stanton za 899 zł
      https://musiccenter.pl/sklep/sprzet-dla-dja/gramofony/stanton-t-62-m2/

      Usuń
    3. za 1249 jest klon z USB

      T.92 M2 USB to profesjonalny gramofon z napędem bezpośrednim z wbudowanym połączeniem USB. Port USB z dedykowanym software’m sprawia, że cyfryzacja płyt winylowych jest łatwiejsza niż kiedykolwiek. Funkcje takie jak key lock oraz zakres pitchu +/- 12 sprawiają, że T.92 M2 USB to idealne rozwiązanie dla każdego setupu didżejskiego.

      https://musiccenter.pl/sklep/sprzet-dla-dja/gramofony/stanton-t-92-m2-usb/

      Usuń
    4. The Stanton Group Inc was founded in 1986. The company's line of business includes renting, buying, selling and appraising real estate. https://www.bloomberg.com/profile/company/0020127D:US#xj4y7vzkg

      Usuń
  3. Pickering nadal jest oferowany https://muzyczny.pl/115427_Pickering-NPAC-wkladka-o-wysokim-poziomie-sygnalu.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pickering EP DJ Turntable Cartridge with Needle/Stylus EPDJ za 74 dolary jest jak klon Ortofon

      https://www.ebay.com/itm/Pickering-EP-DJ-Turntable-Cartridge-with-Needle-Stylus-EPDJ-/191874992274?fbclid=IwAR3XB-kT8NsDAHgrUNWxGZm99z136Yxa3AJvflg32KtnYTGQANEDgkEw5hU

      Usuń
    2. wygląd ich klasycznej konstrukcji ma PICKERING 150-DJ RED CONICAL https://www.eltim.eu/en/phono-cartridges/pickering-phono-cartridges/pickering-150-dj-red-conical-cartridge/a-21892-10000395

      Usuń
    3. charakterystyczne była szczoteczką we wkładkach dla domu, jak w tej za 84 dolary PICKERING RED HOT DUSTAMATIC, Cartridge

      https://www.eltim.eu/en/phono-cartridges/pickering-phono-cartridges/pickering-150-dj-red-conical-cartridge/a-21892-10000395

      Usuń
    4. Ciekawostką jest, że aż 397 Euro kosztuje wkładka do szafy grającej. Ta oferta PICKERING STEREO JUKEBOX, Cartridge nie jest technologicznie zaawansowana.

      https://www.eltim.eu/en/phono-cartridges/pickering-phono-cartridges/pickering-stereo-jukebox-cartridge/a-21902-10000395

      Usuń
    5. € 207,50 za PICKERING TL-3 (T4P-STEREOHYD) wydaje się również nieadekwatne cenowo. Załączony adapter dla TP4, czyli archaicznego standardu Technicsa jednoznacznie wskazuje, że to oferta dla gramofonów z niższej półki cenowej.

      https://www.eltim.eu/en/phono-cartridges/pickering-phono-cartridges/pickering-tl-3-t4p-stereohyd-cartridge/a-21905-10000395

      Usuń
    6. € 98,50 za PICKERING TL-E (T4P) wydaje się bardziej sensowne. Ciekawostką jest tu, że ma także adapter TP$ i wykorzystany jest w tym moduł MM, który ma typową formę stosowaną przez Stanton

      https://www.eltim.eu/en/phono-cartridges/pickering-phono-cartridges/pickering-tl-e-t4p-cartridge/a-21907-10000395

      Usuń
    7. moduł z igłą i szczoteczką w stylu Stanton oferowany był przez PH Magnus z Zamościa https://hurtowniamuzyczna.pl/offer/310/15747/stanton-igla-gramofonowa-681eeemkiii.html

      Usuń
    8. na YT jest filmik, gdzie widać moduł Stanton w korpusie Pickering i wszystko działa poprawnie https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=BVkYx8ImKTI

      Usuń
    9. StantonModel881SStereoPhonoCartridge file:///C:/Users/pakal/Downloads/Audio-1978-11-OCR-Page-0105.pdf

      Usuń
    10. Pickering XSV/3000Stereo Cartridge file:///C:/Users/pakal/Downloads/Audio-1977-06-OCR-Page-0104.pdf

      Usuń
    11. zamojska oferta ma na module napis "@LP Gear" i jest to prawdopodobnie zamiennik, który różni się od podanej tam specyfikacji dla oryginału 681 EEE Mk III

      Pasmo przenoszenia: 10Hz – 22kHz
      Wyjście: 0,7mV
      Separacja kanałów: 35dB
      Nacisk: 0,75 – 1,5 g
      Szlif: Stereohedron
      Waga 6,3 g

      Napięcie na wyjściu zależy od korpusu, więc nie ma w tym zmian. Waga tego co jest oferowane nie jest 6,3 g, ale po wmontowaniu w korpus będzie się zgadzała, podobnie jak separacja kanałów. Reszta może już być pod znakiem zapytania.

      Usuń
  4. Infinity® to jedna z marek wchodzących w skład grupy Harman International https://www.jbl.com.pl/infinity.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Firma Infinity została założona w 1968 roku w wyniku połączenia pasji i obsesji. Pasja dotyczyła muzyki, a obsesja dokładnego odtwarzania muzyki, które dostarczałoby słuchaczowi maksymalnej przyjemności. Przekonani, że są w stanie stworzyć głośnik znacznie lepszy niż wszystkie dotychczas istniejące, audiofile Arnold Nudell, Cary Christie oraz John Ulrick rozpoczęli wieczorne i weekendowe spotkania w małym garażu przerobionym na warsztat w Chatsworth, Kalifornia. Arnold Nudell był fizykiem, a John Ulrick inżynierem elektronikiem. Obaj byli zaangażowani w budowę odległościomierza laserowego w firmie Litton. Arniemu przyszło do głowy, że system serwosterowania, który został stworzony do skierowania wiązki laserowej na cel, mógłby zostać z pożytkiem zaadaptowany do sterowania wysokiej jakości subwooferem. Wykorzystując ekspertyzy, które uzyskali w przemyśle lotniczym, wkrótce stworzyli 3-drożny głośnik elektrostatyczny z serwosterowanym subwooferem – Servo Static I.

      Usuń
    2. 1975 Wprowadzenie tweetera EMIT (Electromagnetic Induction Tweeter). Był to pierwszy tweeter wykorzystujący elektromagnetycznie sterowaną płaską membranę, która umożliwia mu odtwarzać dźwięki aż do częstotliwości 45kHz. EMIT stał się klasyczną cechą głośników Infinity w następnych latach. Jego delikatne i niezwykle szczegółowe wysokie tony wciąż są doceniane przez wielu audiofilów.

      Usuń

Prześlij komentarz