Alternatywne elementy oprogramowania w testach PC4uMusic

Zaletą konfiguracji PC4uMusic jest, że pozwala korzystać z elementów w różnych nowościach. Te elementy są wcześniej przetestowane w praktyce i znajdują zastosowanie, gdy dają pozytywne efekty. Ostatnio testy robione były z najnowszą betą AIMP 5.30.2421 z 6 października 2023, gdzie uaktualniona jest m.in. obsługa Virtual Studio Technology oraz kodowania FLAC i Opus. Te elementy mają istotne znaczenie w konfiguracji PC4uMusic, chociaż Opus jest mało popularny, a w testach nie pojawiły się jeszcze ciekawe dla AIMP wtyczki VST, ale taką stać się może np MathAudio Room.

Testy były także ze sterownikiem AAF Optimus DCH Audion, gdzie odinstalowane zostały niepotrzebne dla tej konfiguracji funkcje. Wg wyjaśnienia dot. AAF DCH Optimus Audio 10.11.9567.1, jest Based On Realtek Audio Driver Version: 6.0.9567.1. Niezmodyfikowany 6.0.9567.1 można pobrać w serwisach internetowych, ale po zainstalowaniu jest przy nim data Jul 11, 2022, a przy 10.11.9517.1 jest 28.05.2023. Nie jest w tym tylko sprytny ruch marketingowy producenta. Słyszalne są także pozytywne efekty jakiś modyfikacji. W testach odinstalowane zostały natomiast wątpliwe dla tej konfiguracji dodatki do sterownika, które udostępniono w pakiecie
Dolby Digital Encoder
DTS Interactive Encoder
Realtek Patched APO
Creative Sound Blaster X-Fi MB5 (Don't support HDMI Audio)
Creative Sound Blaster Connect:
360°
720°
Cinema 5
Creative Sound Blaster Connect 2:
360°
720°
A-Volute Nahimic 3 (APO4 Only)
Nahimic Easy Surround (BTLink) Device
Nahimic Mirroring Device
A-Volute Sonic Studio 3 (ASUS ROG) (APO3 Only)
Support for Sonic Radar 3
Dolby
Dolby Atmos
Dolby Atmos Speaker System
Dolby Atmos Speaker System For Gaming
DTS
DTS Studio Sound
DTS:X Ultra
DTS Sound Unbound
CHANGES
Realtek Audio Console app version updated to 1.46.307.0

Nielogiczne może wydać się przy konfiguracji AIMP z Windows Audio Session Application Programming Interface, że jako systemowy kodek zainstalowana została najnowsza beta LAV Filters 0.77.2-8, bo jest dla obsługi Direct Sound w DirectX. Są to jednak 3 elementy, które po zainstalowaniu mają pozytywny wpływ na pracę innego oprogramowania. Można zainstalować tylko jeden z nich dla dźwięku, ale w praktyce nie zaszkodzi mieć komplet. Taka instalacja pozytywnie wpływa na ogólną wydajność OS dla pracy z fonią.

 

Reklamujący się silnie w Google News serwis o oprogramowaniu podaje: LAV Filters to zestaw filtrów DirectShow, który bazuje na bibliotekach multimedialnych FFmpeg i zawiera wydajne dekodery audio i wideo. Dzięki temu programowi można odtwarzać pliki multimedialne w wysokiej jakości, w tym m.in. pliki MKV/WebM, AVI, MP4/MOV, TS/M2TS/MPG, FLV, OGG oraz BluRay, z obsługą kodeków audio AC3, DTS(HD) i TrueHD. LAV Filters umożliwia również włączenie przyspieszenia sprzętowego dla odtwarzanych filmów, co przekłada się na płynniejsze i bardziej niezakłócone odtwarzanie materiałów wideo.


Inny podaje również: Dodatkowo w ustawieniach LAV Filters można zdefiniować sterowniki przeznaczone do sprzętowej akceleracji dekodowania formatów H.264, VC-1, MPEG-2, DVD oraz MPEG-4. Opcja ta może być niezwykle przydatna gdy posiadamy kartę graficzną obsługującą technologię DXVA, NVIDIA CUDA czy Intel QuickSync.

 

Kolejny serwis podaje do tego: LAV Filters to paczka zawierająca narzędzie LAV Splitter, służące do demuksowania (rozdzielania poszczególnych strumieni) multimediów, a także zestaw filtrów i kodeków audio oraz wideo. LAV Splitter wykorzystuje bibliotekę demuksującą libavformat, należącą do projektu FFmpeg (platforma obsługująca wiele rodzajów kodeków, mało wymagająca sprzętowo). Kodeki i filtry pozwalają na odtwarzanie lub przetwarzanie niemal każdych multimediów.


Zainstalowane LAV Filters 0.77.2-8 dają pozytywne efekty w praktycznych testach z ustawieniem WASAPI Default nie tylko w beta AIMP

Informacje w serwisach internetowych o oprogramowaniu zamieszczane są sporadycznie i często pozostają niezmienione przez lata.  Jest tak szczególnie w przypadku bezpłatnego oprogramowania, a takim jest AIMP i LAV Filters. Można przez to sądzić, że są tylko np korzyści z użytkowaniem karty graficznej. Czasami może być także ukierunkowanie jedynie na jakąś funkcję. W temacie PC4uMusic jest to poruszane również bardzo wybiórczo, ale uwzględniane są zawsze aktualne testy praktyczne.

Najnowszy sterownik dla Realtek nie musi działać tak samo z każdym procesorem dźwięku tego producenta i mogą mieć nawet jakieś zupełnie indywidualne zalety lub wady. Natomiast AIMP wydaje się być odporny na najróżniejsze ewentualności. Publikowanie wersji beta ma na celu, by praktycznie sprawdzać to w szerszym gronie, ale dla praktyka efekty ustawień w AIMP nie są zaskoczeniem. Można czasami usłyszeć, że jest kolejna poprawa, ale większość zmian dotyczy komfortu użytkowania. Podobnie jest z LAV Filters, ale tu częściej można usłyszeć pozytywny wpływ modyfikacji. Inaczej jest z tajemniczym sterownikiem AAF DCH Optimus Audio.

 
Przewidziany jest także dla oferty Sound Blaster, co nasuwa przypuszczenie, że ten sterownik jest próbą przełamania dominacji Realtek na płytach głównych, ale piątym kołem u wozu mogą być tu tradycje Creative Lab ze "sprzętowym" myśleniem. Widoczny na ilustracji panel jest do karty, w której reklamowano: Najszybszy na świecie procesor dźwiękowy o mocy porównywalnej z Pentium 4 3,6 GHz i 24 razy mocniejszy od Sound Blaster Audigy. Ma w niej zaimponować odpowiednio spreparowane w tym celu zestwienie parametrów technicznych:

Wydajność (przy 2 V RMS, wartość typowa)

 Odstęp sygnału od szumu

  • Wyjście stereo 109 dB
  • Kanały przednie i tylne 109 dB
  • Kanał centralny, głośnik niskotonowy i kanały boczne 109 dB 

 Całkowite zniekształcenie harmoniczne + szum przy 1 kHz = 0,004%

 Pasmo przenoszenia (+/-3 dB, 24-bit/96 kHz) = <10 Hz do 46 kHz

 Pasmo przenoszenia (+/-3 dB, 24-bit/192 kHz) = <10 Hz do 88 kHz (tylko stereo)


Twórca sterownika stawia być może przez to na teoretycznie lepsze rozwiązania "sprzętowe" z ASIO i WASAPI Exklusive. Nie można wykluczyć, że jest to próba przechytrzenia OS, lecz brakuje do tego pełnej wiedzy, co jest dobre w Windows i są ulepszania dotyczące jakiś mniej istotnych w praktyce ograniczeń, ale kosztem czegoś innego. W praktyce trudno jest określić, jak zainstalowany sterownik zachowa się z konkretnym PC, co przypomina "ruletkę", gdy korzysta się z WASAPI Exklusive. Można to oczywiście optymalnie ustawić, ale efekt końcowy nie musi być w pełni zadowalający w porównaniu z alternatywnymi możliwościami.


Podobnie "sprzętowe" podejście do tematu charakteryzuje twórcę programu foobar2000, gdzie "softwarowe" WASAPI shared ouput jest wtyczką od niezależnego dostawcy. Ta wtyczka powoduje, że ten program działa sprawnie i pozwala optymalnie korzystać z zalet LAV Filter. Natomiast z oryginalną koncepcją autora programu i jego rozwiązaniem WASAPI output support nie zawsze tak jest. Testy odsłuchowe są często korzystniejsze dla softwarowego rozwiązania.

Obrazek 
Jun 15, 2019 by daftcombo, Major Contributor
WASAPI (event) 16 bit
Obrazek
ASIO Focusrite driver

Obrazek

Opublikowane przed laty wykresy powyżej nie dotyczą konkretnie foobar. Trudno jest nawet dokładnie wyjaśnić widoczną w nich różnicę, bo diabeł tkwi zawsze w szczegółach, a tym bardziej przy pomiarach. Znaczenie ma, jakie były ich założenia oraz w jakich warunkach zostały przeprowadzone. Najprawdopodobniej powodem tak dużej różnicy jest mniejsza moc obliczeniowa przy przetwarzaniu dźwięku z ASIO. Pośrednio uwzględnione zostało to już w Windows NT, który pojawił się w lipcu 1993 z nową koncepcją jądra (kernel) OS - co nawet podkreślono skrótem nazwy New Technologis.

 

WASAPI pojawiło się później, ale założeniu było już, że moc CPU pozwala na softwarową obsługę dźwięku z wyższą precyzją od tego, co może samodzielnie zaoferować zainstalowany procesor dźwięku. Wcześniej procesor dźwięku miał odciążyć słabe w tamtych czasach CPU i tym w dużym stopniu kierują się nadal rozwiązanie "sprzętowe". Mają przez to poważne ograniczenia i kultywują archaicznej już wiedzę, co przypomina podobne trendy z np kasetą kompaktową, jako alternatywą dla mp3.

 

Kilka lat temu konfiguracja PC4uMusic wykazała jednoznacznie brak stosownych sterowników, by w AmberExpo optymalnie zaprezentować flagową wówczas płytę główną Gigabyte z zamontowanym na niej procesorem dźwięku Sound Blaster. Podobna płyta, ale z procesorem dźwięku Realtek sprawdza się natomiast wyjątkowo dobrze. 

Niemniej szata graficzna w marketingu z hasłem Sound Blaster idzie już chyba we właściwym kierunku, chociaż nie dotyczy to jeszcze widocznego na ilustracji oprogramowania. Możliwości PC typu desktop są bardzo duże niezależnie od procesora dźwięku. Jednak modele z różnymi wariantami integracji z ekranem potrzebują zewnętrznej obsługi fonii. Są w tym celu jeszcze producenci scalaków z funkcją procesora dźwięku, które są oferowane do sprzętu na rynek RTV. Ich obsługa z PC może być również bardzo ciekawa.

W praktyce jest natomiast całkowita loteria ze sprzętem i Sound Blaster wpadł przez to we własną pułapkę. Rozwiązania sprzętowe mają ograniczony dostęp do ciekawego oprogramowania, co powoduje, że jedno i drugie staje się dla użytkowników mniej konkurencyjne.


Potencjalnym użytkownikom trudno jest właściwie porównać, oszacować, przetestować ofertę Creative Labs i ciekawe rozwiązania tego producenta pozostają bardzo często całkowicie niezauważone. Strategia przypomina ofertę RTV.


Temat rozwiązań z PC i domowym sprzętem audio od renomowanego producenta, który jako DAC stosuje popularny układ scalony ESS jest poruszony we wpisie pt AudioVideo celnie o Yamaha NX-N500 z DSD 5,6 MHz i PCM 384/32

 

Został również szerzej poruszony pt 384 kHz w ofercie RTV bywa wiarygodne nieco inaczej, gdzie wspomniane jest m.in. o zaawansowanym układzie scalonym Music Integrity Engine, który stosuje brytyjski KEF.


Niskie przekłamanie sygnału z muzyką jest niezbędne dla optymalnego przetwarzania elektroakustycznego, a wiedza, jak w tym celu skonfigurować PC nie przyszła z kosmosu i przydaje się do tego np praktyczne doświadczenie z budową wzmacniaczy lampowych, o czym wspomniane jest pt AmpDoc PC i praktyka psychoakustyka

Można wówczas uzyskać porządane rezultaty nawet ze starymi głośnikami, o czym jest w tekście pt 320 kbps i zagospodarowana moc hi-fi uwalnia od FM oraz 320 kbps for Rendezvous with old LG loudspeakers

 

Komentarze


  1. OPTIMUS S.A. is the leading Spanish company in the design, manufacture and distribution of public address (PA), voice alarm (VA) and intercom equipment. It has an extensive sales network in Spain and distributors in five continents.

    The range of products and services offered by OPTIMUS SA provides the best solution for any PA and intercom installation in areas such as transportation, industry, commerce, health, etc.

    Founded in 1933 and with over 80 years' experience in the market, the mission of OPTIMUS S.A. is to satisfy the needs and requirements of engineering offices, installers and end-users by providing products and services of the highest quality throughout the technical and commercial process, from pre-sales to after-sales.

    https://optimusaudio.com/en/company-optimus/optimus

    OdpowiedzUsuń
  2. MathAudio Room EQ VST, VST3, AU and Foobar2000 Component

    Win logo Foobar2000 Component (x32 and x64) - FREE!
    Win logo VST, VST3 for Windows (x32 and x64)
    Mac logo AudioUnit, VST, VST3 for Mac (x64 Intel & Apple Silicon)

    https://mathaudio.com/download.htm

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz