200 - 300€ to bardzo dobra oferta brytyjska z koaksjalnym przetwornikiem elektroakustycznym

Obrazek

W sklepach muzycznych są niedrogie głośniki, a konkretniej aktywne monitory studyjne Tannoy Gold. Najdroższy model jest poniżej 300 Euro i 200 za najtańszy. W branżowym czasopiśmie Estradia/Studio Jarosław Stubiński napisał: Nikt nie ma wątpliwości, że do końca lat 90. minionego wieku głośniki i zestawy głośnikowe Tannoy charakteryzowały się najwyższą jakością, ciesząc się wysokim prestiżem w środowisku zawodowców. Monitory zbudowane w oparciu o przetworniki współosiowe Dual Concentric, a zwłaszcza ich wersja Gold z końca lat 70., do dziś są uważane za jedno ze szczytowych osiągnięć w zakresie profesjonalnych głośników.

Brytyjczycy wcześnie wystartowali z elementami współosiowymi. Inauguracja Dual Concentric miała miejsce w 1947 roku i od tego czasu jest to jedno z najbardziej charakterystycznych rozwiązań technicznych firmy Tannoy, stosowane zarówno w modelach na rynek profesjonalny jak i dla domu.

W aktualnej ofercie Tannoy Gold są najnowsze rozwiązania Dual Concentric, które są stosowane również na potrzeby ofert hi-end audio dla domu. Producenta nie stać przecież, by tworzyć skansen dla archaicznych rozwiązań. Opisy tych rozwiązań mogą być jednak nieco trudne do rozszyfrowania.

Ich rozwiązanie Michał Sommerfeld wyjaśnił w polskojęzycznym serwisie internetowym na temat audio: Na obrazku widzimy ERROR jako różnicę źródła dźwięków. W starszych konstrukcjach głośnik wysokotonowy umieszczano za magnesem głośnika niskotonowego. rozwiązanie to wywoływało jednak przesunięcie fazy między tymi źródłami. Technologia Tannoya Dual Concentric niweluje ten błąd, umieszczając oba źródła dźwięków w tym samym punkcie przestrzeni.

 

Najczęściej głośniki Tannoy kojarzone są w świecie z powszechnie rozpoznawalnym "brzmieniem BBC". Natomiast Wikipedia podaje, że w brytyjskiej wersji języka angielskiego Tannoy stała sie okresśleniem dla PA (nagłośnienia): The term sound reinforcement system generally means a PA system used specifically for live music or other performances. In Britain any PA system is sometimes colloquially referred to as a Tannoy, after the company of that name, now owned by TC Electronic Group, which supplied many of the PA systems used previously in Britain. Podobnie odkurzacz w j. pol jest nadal dla wielu osób elektroluksem. Wikipedia w j.pol. wyjaśnia także, że kserokopiarka wywodzi się od greckiego słowa kseros (ξηρός), oznaczającego suchy. Wykorzystywany proces uzyskiwania obrazów nie wymaga bowiem żadnych kąpieli chemicznych, w porównaniu do klasycznej fotografii. Producentem pierwszych urządzeń, pod marką Xerox, była firma Haloid. 22 października 1938 roku Chester Carlson wykonał pierwszą udaną kopię dokumentu zawierającego napis: 10.22.38 Astoria. W Polsce pierwsze modele kopiarek pojawiły się w latach sześćdziesiątych XX wieku. Ponieważ nie było polskiej nazwy na nowe urządzenia, zaczęto je nazywać powszechnie ksero.

Obrazek
Wikipedia o tym legendarnym producencie głośników podaje m. in.: Tannoy Ltd is a British manufacturer of loudspeakers and public address (PA) systems. The company was founded by Guy Fountain in London, England, as Tulsemere Manufacturing Company in 1926. Ten producent w swojej witrynie zamiescił także fotkę pokazującą Winstona Churchilla korzystającego z ich systemu nagłośnieniowego i jest do tego wyjaśnienie: "Tannoy delivers public address systems for famous sporting and state events, as well as for the Ministry of Defense during wartime". 


Pojawiają się różne formy zobrazowania zalet przetwornika współosiowego


Tannoy ma uniwersalne wyjaśnienie z ilustracją powyżej, która pokazuje ograniczenia tradycyjnych rozwiązań - nawet z korektą charakterystyki fazowej. Uwzględnione jest generowanie dźwięku z poszczególnych przetworników elektro-akustycznych w płaszczyźnie pionowej i poziomej oraz dla różnych częstotliwości.

Obrazek

Wcześniej dla przetwornika wpółosiowego istotne znaczenie maiły konstrukcje z tubowe. W polskojęzycznym słowniku hi-fi o tego typu rozwiązaniach napisano: Głośnik tubowy skonstruowany jest w ten sposób, że emitowany przez niego dźwięk promieniowany jest na zewnątrz przez rozszerzającą się w sposób regularny tubę. Kształt samej tuby, konstrukcja membrany, konstrukcja układu magnetycznego mogą być silnie zróżnicowane. W porównaniu z konwencjonalnymi głośnikami promieniującymi bezpośrednio do otoczenia, głośniki tubowe wyróżniają się wyższą sprawnością oraz węższą, dokładniej kontrolowaną charakterystyką kierunkową.Takie rozwiązanie jest kosztowne i wymaga dużo miejsca w domu, co było do zaakceptowanie z mono. ale to się zmieniło ze stereofonią, gdzie potrzebne są 2 sztuki, a na dodatek pojawiła się jeszcze na horyzoncie kwadrofonia z apetytem na aż 4 takie.
 

Rozwój ukierunkowano przez to na bardziej ekonomiczne konstrukcje bass - reflex, ale rozwiązania dla głośnika współosiowego wymagają szczególnej precyzji. Słabiej mogły się przez to sprawdzić w produktach z ekonomicznymi rozwiązaniami dla bass reflex oraz tanimi wzmacniaczami. W polskojęzycznym haśle Wikipedii słusznie została zwrócona uwaga: Obudowa typu bass reflex jest skomplikowanym układem rezonansowym i wymiary tunelu muszą być poparte obliczeniami i symulacjami, do których potrzebne są parametry głośnika. Obudowa tego typu ma swoją częstotliwość rezonansową, zwaną również strojeniem portu (Fb), która jest wyliczana dla konkretnego typu głośnika niskotonowego.
 
Intensywnie szukano przy tym rozwiązań z Dual Concentric w mniejszych obudowach. W efekcie tego pojawił się model Litle Gold Monitor, który teraz posłużył za wzór dla współczesnej oferty z aktywnym rozwiązaniem, gdzie są wbudowane dobrej klasy wzmacniacze. Aktywna zwrotnica i indywidualne wysterowanie poszczególnych elementów w Dual Concentric, bez strat i zniekształceń w długich kablach głośnikowych sprawia, że ta oferta stała się wyjątkowo atrakcyjna.



Pasywne rozwiązanie pojawiło się w złotej erze hi-fi z królującą kasetą kompaktową, ale te Tannoy Gold pozostały przez wyszystkie lata kultowym modelem dla wytrawnych melomanów w Azji. Upodobali sobie to rozwiązanie z lat 70, bo charakteryzuje je mały rozmiar i wysoka jakość odtwarzania muzyki.


To klasyczne rozwiązanie z pasywną zwrotnicą dla przetwornika współosiowego najlepiej sprawdza się z zaawansowanym wzmacniaczem high end. Stworzyło to specyficzną symbiozę. Japońscy producenci wzmacniaczy chętnie prezentują z tymi kompaktowymi głośnikami swoje najbardziej zaawansowane konstrukcje. Tak mogą najlepiej zaprezentować zalety swoich konstrukcji. 
 
 

Taka symbioza nie jest całkiem przypadkowa. Dual Concentric najbardziej atrakcyjny był dla budowniczych zaawansowanych konstrukcji z tunelem akustycznych. Jest to od lat bardzo silnie kultywowane w Azji i tą grupę próbowali przekonać producenci sprzętu RTV. Oferowali głośniki z mniejszymi gabarytami i coraz bardziej zaawansowane wzmacniacze. Teraz jednak jeszcze lepiej z Dual Concentric sprawdza się koncepcja z aktywnym rozwiązaniem.


W nowej ofercie Tannoy Gold najkorzystniejszą inwestycją jest najdroższy model, o ile jest dla niego miejsce. Kosztuje o połowę więcej od najmniejszego, co przy ich cenach nie jest zbyt dużą różnicą. Producent deklaruje z 8 calowym przetwornikiem: "Maksymalny SPL: 110 dB" i tak samo dla tylko 6,5 w tańszym głośniku. Istotniejsze znaczenie przy wyborze mogą więc mieć wymiary 429 x 274 x 336 mm lub 357 x 221 x 288. Można je postawić na półce pod ścianą, bo otwór bass reflex jest z przodu, czyli jest ograniczone ryzyko niekontrolowanego wzmocnienia akustycznego.
 

 
Wbudowany wzmacniacz, który pracuje komfortowo w klasie AB odpowiada za wysterowanie przetwornika Dual Concentric i dla dwóch większych ma moc 300 watów, a dla 5" jest 200 W. 

 
Najmniejszy model  ma wymiary 294 x 183 x 252, czyli wysokość kartki A4 i zapewnia "Maksymalny SPL: 107 dB".
 
 
Jest przez to atrakcyjny dla słuchania muzyki przy biurku, ale postawienie ich na blacie spowoduje niekontrolowane wzmocnienie akustyczne. Lepiej jest umieścić Tannoy Gold 5 na półce nad batem biurka, by odtwarzały muzykę na wysokości uszu słuchacza.

 
W domu można skorzystać z nich w konfiguracji z dźwiękiem przestrzennym i optymalnie zagospodarować ich łączną mocą 4 x 200 W, o czym jest wpis pt British proposals for new 4 ch surround in Windows
 

Istnieje miniaturowa wersja Tannoy z nawiązaniem do wyglądu legendarnej konstrukcji podłogowej Stirling GR, która w wersji pełnowymiarowej jest nadal dostępna w cenie ponad 20 tys. zł. Miniaturka może z odpowiednia mocą wzmacniacza dobrze się sprawdzić na blacie biurka. Wpisuje się to w trend azjatyckiego kultu korzystania z drogiego wzmacniacza.

 

W miniaturce jest dobry przetwornik współosiowy, ale rozwiązanie pasywne niekoniecznie jest praktyczne dla stereofonicznego odtwarzania muzyki z głośnikami na biurku. Można w tym celu tą konstrukcję pasywną samodzielnie zmodyfikować na aktywną, ale Tannoy Gold 5 za 200 Euro wydaje się jednak bardziej praktycznym zakupem.

Więcej w temacie ofert z głośnikami współosiowymi jest pt Atrakcyjny przetwornik elektroakustyczny dla odtwarzania muzyki w domu. W praktycznych testach z konfiguracją PC4uMusic dla domu referencją stały się produkowane w Polsce aktywne monitory studyjne ze współosiowymi elementami norweskimi, które zamontowane są w obudowie zamkniętej, co zapewnia lepszą odpowiedź impulsową.

Alternatywą na biurko mogą być np aktywne głośniki z oferty KEF, Ten brytyjski producent wystartował w 1961 roku i jest silnie kojarzony z głośnikami hi-fi, które mają przetworniki współosiowe w obudowach z bass reflex. Kosztujące ok 7 tys zł. LSX II to nowoczesne rozwiązanie aktywne ze współosiowym przetwornikiem Uni-Q, podobnie jak LS50 Wireless II za ponad 12. Szerzej jest o nich wspomniane pt British wireless proposals from KEF


Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem na biurko są fińskie monitory studyjne Genelec, w których poszczególne przetworniki mogą zostać indywidualnie skonfigurowane dla wiernego odtwarzania muzyki w danym miejscu. Ma to oczywiście stosowną cenę. Przykładowo za 12.390/szt. jest 8341AP ze wzmacniaczem w klasie D, a do tego dochodzi jeszcze zakup oprogramowania, by w pełni skorzystać z możliwości tej inwestycji.


W Azji nadal popularna jest budowa labiryntów akustycznych z przetwornikiem współosiowym Fostex i nie brakuje przez to również ofert z legendarnymi zestawami do samodzielnego montażu.

Oferta obudowy TL dla 8 calowego Fostex FE206NV 8" Full, który kosztuje $149 jest bardzo atrakcyjna dla fanów ekskluzywnych wzmacniaczy, które pracują np w klasie A, a także lampowych. Zestaw przygotowany jest już dla bi-ampingu, co pozwala na zastosowanie wolnostojącej zwrotnicy aktywnej i ekskluzywnych wzmacniaczy oraz stosownego okablowania. Transmission line, czyli tzn linia transmisyjna ma oficjalną polską nazwę obudowa labiryntowa i ta dla Fostex jest ćwierćfalowa oraz ma wyjątkowo mało deseczek do montażu, bo przycięte zostały z bardzo precyzyjnym kątem.

Komentarze

  1. A transmission line loudspeaker is a loudspeaker enclosure design which uses the topology of an acoustic transmission line within the cabinet, compared to the simpler enclosures used by sealed (closed) or ported (bass reflex) designs. Instead of reverberating in a fairly simple damped enclosure, sound from the back of the bass speaker is directed into a long (generally folded) damped pathway within the speaker enclosure, which allows far greater control and use of speaker energy and the resulting sound.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Transmission_line_loudspeaker

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W obszernym tekście na temat TL można znaleźć np:

      Obudowa taka bowiem, to nic innego jak rura, na której końcu umieszczono głośnik. Zgodnie z zasadami znanymi z budowy np. instrumentów dętych w takiej rurze powstanie fala stojąca o długości równej połowie długości emitowanej fali dźwiękowej. (stąd czasem pojawiająca się nazwa linia półfalowa)

      https://www.technique.pl/mediawiki/index.php/Za_co_kochamy_linie_transmisyjne_I

      Usuń
    2. Jest duga część tekstu, gdzie autor napisał "W tej części pokażemy kilka (a może więcej- kto wie?) zbudowanych kolumn."

      https://www.technique.pl/mediawiki/index.php/Za_co_kochamy_linie_transmisyjne_II

      Usuń
    3. inny tekst rozpoczyna się "Poszukując możliwości wyciśnięcia maksymalnej jakości ze stosunkowo prostych i sprawdzonych rozwiązań, poczułem potrzebę zastosowania obudowy typu - linia transmisyjna (TL)"

      http://audiohobby.pl/index.php?topic=1497.0

      Usuń
    4. w słowniku hi-fi trudno trafić na szerszą informacją, ale jest np

      obudowa typu linia transmisyjna (ang. transmission line, skrót TL stosowny w obu językach), też ma otwór, ale to już jest inna konstrukcja

      https://www.hifi.pl/porady/terminologia-glosniki-kolumny.php

      Usuń
  2. O klasie pracy wzmacniacza decyduje konfiguracja prądów przepływających przez stopnie wyjściowe. Ten sam układ może być zarówno wzmacniaczem w klasie A jak i AB, zależnie od ustalonych prądów spoczynkowych. Jest to kwestią odpowiedniej regulacji układu. Do niedawna większość wzmacniaczy audio kojarzona była z układami liniowymi, pracującymi w klasie A lub AB.

    https://audio.com.pl/vademecum/faq/stereo-wzmacniacze/26241-jakie-sa-i-czym-sie-charakteryzuja-klasy-pracy-wzmacniacza

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Unitra WSH-805 za 15 tys. zł. ma w klasie AB moc 125 W/4ohm i 80/8 oraz 8/ i 16/4 w A

      https://unitra.com/produkt/wsh-805

      Usuń
    2. Wzmacniacze klasy AB są kompromisem pod względem sprawności i zniekształceń w porównaniu z klasami A i B. Punkt pracy znajduje się między klasą A i klasą B, a każdy z elementów wzmacniających przewodzi przez okres większy niż 180 stopni lecz mniejszy niż 360. Aby wzmocnić cały okres sygnału sinusoidalnego potrzeba dwóch pracujących przeciwsobnie tranzystorów lub lamp. Najczęściej czas przewodzenia nieznacznie przekracza 180 stopni, co pozwala uzyskać dość dobrą sprawność. Zastosowanie większego prądu spoczynkowego i związane z tym zwiększenie zakresu przewodzenia przez element wzmacniający powoduje większe straty energii. Tranzystorowe wzmacniacze klasy AB to najpowszechniej stosowane rozwiązanie w stopniach mocy urządzeń audio. We wzmacniaczach lampowych wyróżnia się różne warianty klasy AB (AB1, AB2), w zależności od wzajemnego napięcia siatki i katody.

      https://www.hifi.pl/slownik/klasa-pracy-wzmacniacza.php

      Usuń

Prześlij komentarz