50 jubileusz sukcesu w Brighton z Watreloo

12 kwietnia 2024  telewizja szwedzka transmitowała nagranie z koncertu zorganizowanego z okazji 50 lecia zwycięstwa zespołu ABBA w Konkursie Eurowizji. Bezpośrednia transmisja szwedzkiego radia była natomiast 6 kwietnia. Słuchanie na żywo tego koncertu ze strumienia i z optymalnie skonfigurowanym PC oraz aktywnymi monitorami było znacznie ciekawsze.


ABBA w 1994 roku z utworem „Waterloo” wygrała w Brighton tylko z 24 punktami (15 procent możliwych do zdobycia). Mimo to grupa stała się najpopularniejszym uczestnikiem konkursu w historii i osiągnęła ogromny sukces międzynarodowy. 


Jubileuszowy koncert z okazji tamtego wydarzenia zorganizowano w Sztokholmie. Był w miejscu nazywanym Cirkus na stokholomskiej wyspie Djurgården. Obiekt został otwarty 25 maja 1892 roku i był miejską areną cyrkową. Obecnie jest klubem muzycznym z oficjalną nazwą Cirkus Arena och Restaurang AB, gdzie są m. in. organizowane koncerty i wystawiane sztuki teatralne, a dla widzów jest 650 miejsc. Miejsce było trafne, bo na wyspie jest także Abbamuseet, które oficjalnie używa anielskiej nazwy ABBA The Museum, bo oferta jest dla turystów z całego świata.

Oglądając w telewizorze sobotnią retransmisję nie było wątpliwości, że imprezę zorganizował klub muzyczny i dostosował ją do cyrkowej tradycji. To może tłumaczyć, czemu nie było tam jednak członków zespołu ABBA, chociaż pojawiła się para królewska. 
 
 
Karol XVI Gustaw jest obecnie najdłużej panującą głową państwa w Europie. Natomiast jego żona Sylwia Renata Sommerlath jest najdłużej panującą w Szwecji królową, podobnie jak jej mąż królem. Są także rówieśnikami członków zespołu ABBA. Na ślubie królewskiej pary ABBA wystąpiła ze swoim przebojem Dancing queen i królowa zatańczyła z mężem również podczas imprezy po tym okazjonalnym koncercie w 2024 roku. Nie było natomiast następczyni tronu Wiktorii, która jest obecnie najbardziej aktywna w reprezentowaniu Szwecji w kraju i zagranicą. Jej nieobecność wskazuje, że rodzice byli tam w pierwszej kolejności z osobistych względów sentymentalnych, jak miliony ludzi na świecie.


Odtwarzanie koncertu na żywo ze strumienia Szwedzkiego Radia dawało inne przeżycie niż oglądanie w TV. Można było uważniej wsłuchać się, jak różni szwedzcy artyści czują po latach muzyką legendarnego zespołu. Jeszcze ciekawsze jest oczywiście nowe spojrzenie na stare przeboje, które zaprezentowane zostało w filmie Mamma mia!. W telewizyjnej transmisji ten trop w jubileuszowym koncercie zakłócił blichtr artystów występujących na tej prestiżowej dla nich imprezie, która z małym budżetem na miarę sukcesu zespołu ABBA wypadła jednak prowincjonalnie. Zupełnie inny budżet był dla filmów i greckie aranżacje przebojów zespołu wypadły rewelacyjnie nawet przy ograniczonych możliwościach wokalnych aktorów i świadomie tego nie skorygowano, chociaż nie stanowi to żadnego problemu ze współczesną technologią.

Film jest autentyczną produkcją nostalgiczną zespołu. Byli na wakacji w kwietniu 1970 roku na Cyprze, gdzie zespół dał także swoje pierwsze zagraniczne występy, które były dla żołnierzy ONZ. Panie już wcześniej miały zagraniczne występy. Panowie współpracowali od 1966 i na Cyprze dopracowana została koncepcja kwartetu z narzeczonymi, która z ekstremalnie intensywnym programem tras koncertowych trwała do 1982 roku. Göran Bror „Benny”  Andersson poznał Anni-Frid Syni Lyngstad podczas szwedzkich eliminacji do Eurowizji 1969. Mniej więcej w tym samym czasie podczas programu telewizyjnego poznali się  Björn Kristian UlvaeusAgneta Ase Fältskog. Sielankę tej czwórki szwedzkich artystów definitywnie zakłócił sukces w Brighton.

ABBA - The Visitors była pierwszą na świecie produkcją muzyczną wydaną na płycie kompaktowej, ale do sprzedaży detalicznej najpierw trafił album Billy Joela 52nd Street. Płyta szwedzkiego zespołu powstała, gdy małżeństwa tworzące ABBA były w separacji, co miało z pewnością konsekwencje związane z prawami autorskimi przy zawrotnej podaży w skali globalnej, a na dodatek menadżer Stig "Stikkan" Erik Leopold Anderson wpakował się w bardzo poważne kłopoty podatkowe z mi. in. biznesem ziemniaczanym w Polsce. Proza życia spowodowała, że działalność zespołu została zawieszona i nie zmieniła tego nawet bardzo konkretna oferta w 2000 roku z miliardem dolarów.

Niemniej 5 listopada 2021 ukazała się ich nowo nagrana pyta studyjna Voyage, która zainicjowała wirtualne koncerty w londyńskim Queen Elizabeth Olympic Park z oficjalna nazwą ABBA Arena. Chodzi o cyfrowy projekt stworzony przy użyciu technologii przechwytywania ruchu i z budżetem 175 milionów dolarów jest jednym z najdroższych wydarzeń związanych z muzyką na żywo w historii  Na koncertach z biletami w cenie od 70 funtów jest orkiestra grająca na żywo i zespól ABBA w postaci hologramów (avatarów) wyglądających jak na występach w 1977 r. i prezentują klasyczne przeboje grupy oraz dwie nowo nagrane piosenki. Jest to klasyczna oferta trasy koncertowej, która obecnie jest w jednym miejscu, a może stać się mobilna i funkcjonować niezależnie od stanu zdrowia legendarnego kwartetu.


Hologramy mogą również wyglądać bardziej współcześnie, a nawet ponadczasowo, żeby zaprezentować nowe produkcje studyjne i odróżnić je od estradowych występów dekady wcześniej.

Komentarze

  1. Wikipedia na temat ABBA Arena nic nie podaje w haśle o Queen Elizabeth Olympic Park, którego witryna ma ofertę ABBA Voyage 01/09/2023 - 25/11/2024 https://www.queenelizabetholympicpark.co.uk/whats-on/abba-voyage

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aktualnie wikipedialne hasło wskazuje, że nadal trwają prace z tworzeniem QEOP. W Szwecji pojawiła się także wiadomość o zakupie praw do marki zespoły KISS, co idealnie pasuje do koncepcji realizowanej w ABBA Arena

      Usuń
    2. Przypuszczenia potwierdza Wiki w j. ang., gdzie podaje jest już, że jedną z etykiet płytowych Kiss jest Uniwersal https://en.wikipedia.org/wiki/Kiss_(band)

      Usuń
    3. The hard rock band Kiss has sold its back catalogue of songs to a Swedish music investor for a figure thought to be upwards of $300m (£237m).
      https://www.bbc.com/news/business-68735699

      Usuń
    4. Pophouse Entertainment (also known as Pophouse) was established in 2014 in Stockholm, Sweden by Björn Ulvaeus, a founding member of the musical group ABBA, and Conni Jonsson, founder of EQT Partners.[1] Since 2019, the CEO of Pophouse is Per Sundin, who was previously CEO of Universal Music in the Nordics[7] and was instrumental in the emergence of Spotify, as the first music label executive to partner with the streaming platform
      https://en.wikipedia.org/wiki/Pophouse_Entertainment

      Usuń
  2. Jest to jednocześnie potwierdzenie, że poezję z oprawą muzyczną z gdańskiego Ratusza Staromiejskiego ciekawiej jest posłuchać
    https://audiopoezjanafb.blogspot.com/p/poezja-dla-polonii-transmisje-audio.html

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz