Bez gapowicza z radiem po swojemu nowoczesnym

Marcin Kydryński w wilanowskim Radio Nowy Świat prowadził 21 kwietnia 2024 swoją audycję z Lisbony i zwrócił uwagę, że miasto się zmieniło. Podobnie jest z jego audycją, której nadawca ma bardzo proste przesłanie do słuchaczy, żeby nie byli gapowiczami. W refleksji na ten temat można nawet znaleźć kolorystyczne podobieństwo, bo tramwaje w Lisbonie są kanarkowe, a gapowicze kojarzą się ze ścigającymi ich w komunikacji miejskiej "kanarami".


Nie ma bezpłatnego słuchania audycji z podcastu Radia Nowy Świat chociaż wydawało się, że nadawca stawia na nowoczesną formę słuchania i w związku z tym pojawił się nawet tekst zatytułowany Audycja radiowa pozostaje dla muzyki po zmianie w podcast, gdzie punktem wyjścia były różne testy odsłuchowe. Robiony były z podcastem udostępnianym za darmo ze strumienia 128 kbps, a także 320  dla tzw patronów, co konkretnie znaczy, że jest odpłatny.

Obrazek
Teraz trudno jednoznacznie stwierdzić jak wówczas wyglądała oferta RNŚ. W testach mogły mieć wpływ jakieś dodatkowe czynniki. W ramach współpracy z nadawcą testowana była transmisja na żywo 256 kbps dla patronów. To mogło coś zmieniać. Podcast bez zalogowania pozwalał odtwarzać tylko 5 minutowe nagrania i to się nie zmieniło. W aktualnym teście po zalogowaniu się bez wpłaconej kwoty nie ma żadnej różnicy i całe nagranie audycji nie jest udostępniane. Znaczy to w praktyce, że audycji można bezpłatnie posłuchać jedynie ze strumienia na żywo.


Udostępniany bezpłatnie strumień 128 kbps można z AIMP automatycznie nagrać sobie na twardy dysk dla indywidualnego odtwarzania w innym czasie i wówczas PC działa jak nowoczesny magnetofon. Takiej możliwości nie ma AIMP dla Androida, czyli nie jest możliwe, by w pamięci telefonu zapisać audycję do odtwarzania o innej porze, jak jest to dostępne w telewizorach. W praktyce znaczy to, że bez PC bezpłatnie można posłuchać audycji tylko w niedzielę po godzinie 15 do 17, o ile kablówki udostępniające RNŚ nie mają jakieś innej opcji.

Obrazek
Odtwarzanie w innym dniu nagrań zapisanych na dysku bardzo dobrze się sprawdzało w sopockiej Cafe Zaścianek, gdzie była bardzo przyjazna akustyka i atmosfera, ale pandemia spowodowała, że to miejsce ma teraz innego najemcę i stało się pizzerią, w której nie pasują spotkania w gronie znajomych, by posłuchać audycji Marcina Kydryńskiego

Obrazek
Całkowicie bezpłatny AIMP zapewnia również komfort, którego nie było kiedyś przy zgrywaniu trójkowej Siesty z transmisji DAB+ i wymagało to dużo więcej zachodu. Teraz każdy może z PC w prosty sposób zgrać sobie audycję Marcina Kydryńskiego z jakością 128 kbps 44,1 kHz mp3 i odtworzyć ją w dowolnym czasie z nadpróbkowaniem, jak w domowych odtwarzaczach CD.

Obrazek
Pojawia się przy okazji również jeszcze inna refleksja. Z Trójki do RNŚ przeniósł się kiedyś także Jan Emil Młynarski, ale po jakimś czasie przestał tam pracować. Wikipedia wyjaśnia W latach 2018–2020 na antenie Programu Trzeciego Polskiego Radia w niedzielne popołudnia prowadził audycję „Dancing, salon, ulica”, w której przypominał sylwetki muzyków działających na terenie Polski, którzy największą popularność zyskali w okresie dwudziestolecia międzywojennego. W programie można było usłyszeć również ich piosenki. Z rozgłośnią rozstał się w kwietniu 2020. W latach 2020–2022 był dziennikarzem Radia Nowy Świat, w którym co niedzielę nadawana była jego autorska audycja „Wesoła warszawska fala Janka Młynarskiego”, która tematyką nawiązywała do jego wcześniejszego programu emitowanego w Polskim Radio. Teraz JEM pojawił się ponownie na Myśliwieckiej jako gość audycji "Pół perfekcyjnej płyty", a z udostępnionego na YT nagrania widać, że tam dobrze się czuje. Jest do tego podcast audycji i tam pozycja z datą 13 IV. 2024. Polskie Radio nadal publikuje info na temat audycji Dancing, salon, ulica i można posłuchać nagrań z audycjami. Wydaje się tylko kwestią czasu, kiedy jakaś koncepcja na bazie audycji JEM wróci na antenę Trójki, a podcast będzie dostępny bezpłatnie.  Podcast Wesoła warszawska fala, czyli archiwum w RNŚ nie jest bezpłatne.

Obrazek
Trójka ma również nadal opis audycji Siesta, ale bez odsłuchu audycji. Powrót MK jest z pewnością bardziej skomplikowany, bo chociaż dłużej niż JEM był pracownikiem Polskiego Radia, to są nowe umowy handlowe dotyczące festiwalu w Gdańsku.
 

  
Polskie Radio natomiast anonsuje nadal sprzedaż płyt Siesta i klikając tam w "produkty powiązane" widać ich całkiem sporo. Niewykluczone, że państwowy nadawca ma prawa do starszych płyt, a do nowszych już RNŚ. Z informacji przekazywanych w audycji wynika jednak, że nie ma już zainteresowania, by wydawać na płytach te składanki z muzyką. Dostępne stają sie listy odtwarzania na Spotify

Komentarze

  1. Obszar dzisiejszej Lizbony zamieszkany był co najmniej od czasów rzymskich. Ówczesna osada występuje w źródłach jako Olisipo. W starożytności był to rejon osadnictwa Luzytanów i być może punkt handlowy Fenicjan (czego dotąd nie potwierdziły badania archeologiczne). W VIII wieku miasto zostało zajęte przez Maurów z Afryki północnej i nazwane Lishubną. W 1147 roku została zdobyta przez pierwszego władcę Portugalii, Alfonsa I Zdobywcę (Dom Afonso Henriques), przy pomocy krzyżowców

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Lizbona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lizbona. Muzyka moich ulic - to 256 stronnicowa książka Kydryńskiego, którą opisuje:

      Ta książka powstała nie tylko z mojej miłości do jednego z najpiękniejszych miast świata i jego przebogatej muzyki.

      W "Sieście" w radiowej Trójce od dwunastu lat sięgam po muzykę krajów języka portugalskiego. Tę, którą zewsząd słychać w Lizbonie. Ta muzyka ma w sobie szczególne światło, czułość, zmysłowość. Jak i miasto, które jest jej domem.

      To zatem podwójny portret. Obraz miasta na krawędzi Europy i muzyków, którzy każdego dnia nadają mu ton.

      To, spośród niezliczonej ilości, moja wersja historii jednego miejsca na ziemi. Zaledwie chwila jego istnienia: siedemset dni twarzy, smaków, zapachów, dźwięków, nastrojów. Ciekawe, że jeśli dokładnie w tych samych dniach próbowałby portretować Lizbonę ktokolwiek inny, powstała by całkowicie odmienna książeczka.

      Jeśli dzięki tym stronicom ktokolwiek z Państwa zechce odwiedzić Białe Miasto, poznać je i rozwinąć parę rozpoczętych przeze mnie wątków, będę szczęśliwy.

      Usuń
  2. Wiki na oddzielne hasło i Festiwalu i podaje tam tylko o działalności z Trójką https://pl.wikipedia.org/wiki/Siesta_Festival

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest hasło Pora Siesty, gdzie o festiwalu jest jedynie

      W dniach 29 kwietnia – 1 maja 2011, w Gdańsku odbyła się pierwsza edycja cyklicznego festiwalu muzycznego o nazwie „Siesta Festival

      https://pl.wikipedia.org/wiki/Pora_siesty

      Usuń
    2. W witrynie Festiwali można przeczytać

      O własność intelektualną Siesta Festival dba nasz Partner - SZYMKOWICZ Kancelaria Patentowa

      http://www.siestafestival.pl/dla-mediow/

      Usuń
    3. W witrynie festiwalu RNŚ podany jest jedynie jako patron, a organizatorem Modern Look sp. z o.o., która otrzymała wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 i mieści się w Gdyni Al. Zwycięstwa 241

      Usuń
    4. Bartosz Szczepaniak rzecznik patentowy • radca prawny zawodowy pełnomocnik przed Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) • członek Okręgowej Rady Rzeczników Patentowych w Gdańsku w kadencji 2017–2021. Prowadzi negocjacje i rozmowy ugodowe, a także postępowania o naruszenie praw wyłącznych przed sądami powszechnymi.

      Usuń
    5. Al. Zwycięstwa 241 to TRITUM Business Park - nieruchomości komercyjne, małe biura, wirtualne biuro https://www.trojmiasto.pl/Tritum-Business-Park-o57399.html

      Usuń

Prześlij komentarz