Ten wpisy krótko obejmuje różne tematy, które mogą wydawać się niezwiązane ze sobą, ale mają wspólny mianownik. Zostało to poruszone wcześniej na polskojęzycznym forum programu AIMP, ale nie jest już tam dostępne. Dotyczy tego, jak ucho odbiera dźwięk z punktu w przestrzeni. Takie wyjaśnienie nie jest zbyt jasne i ten temat jest w Wikipedii poruszony z hasłem: Head-related transfer function. Microsoft pracuje nad tym tematem od wielu lat i jeden z tropów poruszony jest w ich prezentacji Spatial Audio.gdzie można przeczytać między innymi: The temporal and spectral cues used by our auditory system to determine the direction of arrival of a sound source can be expressed in head-related transfer functions (HRTFs). HRTFs are measurements that capture the directivity patterns of human ears, that is, the way sound, arriving from a certain direction, reaches the left and right ear. HRTFs are a function of source azimuth and elevation, distance, and frequency.
W konfiguracjach PC4uMusic dotyczy to przede wszystkim praktycznych zastosowań ze sterownikiem systemowym Microsoft dla procesora dźwięku wbudowanego w płyty główne, by otwarzać nagrania sterofoniczne, kwadrofoniczne oraz te, które zrobiono z myślą o kinie domowym.
Konfiguracje są dla optymalnego ustawienienia z np darmowym programem AIMP, aby dostarczyć dla 4 głośników sygnał analogowy, który z cyfrowego przekonwertowany zostaje z 32-bitową precyzją float przy częstotliwości 192 kHz. Możliwości są jeszcze szersze, ale w AIMP dostępne są na innej zasadzie niż jak z Windows Audio Session Application Programming Interface.
Istnieje już wtyczka Spatial Audio dla foobar2000 , która nie jest technicznie doskonała, ale wskazuje kierunek o imponującym potencjale. Jest to alternatywa dla wtyczek, które pozwalają temu programowi pracować z WASAPI lub ASIO, czyl Audio Stream Input/Output.
W sterowniku Microsoft dostępna jest automatyczna kalibracja pomieszczenia (korekta) i została użyta do testów z AIMP i foobar2000. Jest bardzo przydatna do wiernego odtwarzania muzyki w domu z 4 głośnikami i nie tylko z ustawieniem ich: lewy, środek, prawy i tył. Dobrze sprawadza się również z tradycyjnym rozmieszczenie z parą głośników na przodzie i z tyłu.
Praktyczne testy porównawcze były m.in. z rozwiązaniami analogowymi dla kwadrofonii w dekoderze Sansui QS-1 , o którym wspomniane jest w Wikipedii: In 1973 Sansui introduced the QS Vario Matrix decoder[15] with 20 dB separation[16] in all directions (The Vario Matrix decoder could also play SQ records on Phase Matrix mode with 6 dB separation. Later Sansui used front-rear logic on the SQ mode.). Two outboard decoders, the QSD-1[16] and QSD-2,[17] as well as the QRX series of larger receiver-amplifiers, incorporated this matrix and up-conversion. Sansui's QS decoders also had good stereo-to-quad capabilities, wrapping the L-R panorama to LB-LF-RF-RB in a horseshoe topology. (The Vario Matrix decoder could synthesize four channel sound with high separation - at least 12 dB.) British sound pioneer John Mosely, co-built the Sansui system and would go on to pioneer Quintaphonic Sound. Wikipedia podaje również : SQ records could give some amount of quadraphonic effect when played through a QS Regular Matrix decoder, although only accurately decoded playback is via a correctly designed SQ decoder. Kalibracja rozmieszczenia 4 głośników stanowiła największy problem od samego początku, ale świadomość tego była niewielka, ponieważ w tamtym czasie nie istniała odpowiednia technologia cyfrowa. W rezultacie poszukiwano innych rozwiązań z technologią analogową, o których można również znaleźć informacje w Wikipedii : The early SQ decoders could not produce more than 3 dB of separation from front to back. Early "Front-rear logic" circuits were introduced to enhance separation to 12 dB and later "Full logic" circuits 20 dB, but both provided poor performance, very noticeable gain-pumping and an unstable 'swaying' sound field.
Ciekawym tematem jest tutaj również analogowe rozwiązanie dla odtwarzania muzyki przez głośniki z nagrań binauralnych, które przewidziane są dla osłuchu ze słuchawkami. Japan Victor Company (JVC) oferowała takie rozwiązania pod nazwą Biphonics . Flagowym produktem był BN-5 , o którym wspomniano m.in. w tekście pt.: Ambiophony and Rendezvous on SR2 with Roger Moor .
Często razem z BN-5 reklamowano słuchawki z wbudowanymi mikrofonami, czyli sztuczną głowę JVC HM200E, która ma niewykorzystany jeszcze potencjał pomiarowy dla kalibracji 4 głośników rozmieszczonych w pokoju meleomana.
Nawet przy użyciu najbardziej renomowanego sprzętu pomiary wykonuje się jednym mikrofonem, a mamy dwoje uszu, co warto jest wziąć pod to uwagę, aby zapewnić wierną reprodukcję muzyki. Ważne jest to, co chcemy zmierzyć. Jakość mikrofonu jest oczywiście istotna, co najważniejsze jest jednak przy pomiarach laboratoryjnych w komorach dźwiękoszczelnych, by tworzyć krzywych do materiałów reklamowych producentów głośnikówby. W domu najważniejsze jest, by głośniki pracowały optymalnie w danym pomieszczeniu względem naszych uszu.
MathAudio Room EQ to profesjonalny program do użytku w studiu i istnieje również darmowa wersja dla foobar2000 . Posiada funkcję pomiaru z lewym i prawym mikrofonem, ale dla 4głosników już nie i nie uwzglęnia również pomiaru ze sztuczną głową.
Profil wielojęzyczny PC4uMusic na Facebooku >
Najbardziej praktyczny dla zgrywania muzyki kwadrofonicznych nagrań CD-4 na płytach winylowych jest gramofon wspomniany we wpisie pt "Elegancja Bang & Olufsen inspiruje konfiguracje PC4uMusic"
OdpowiedzUsuńhttps://4biensoundpc.blogspot.com/2024/11/elegancja-bang-olufsen-inspiruje.html
System CD-4 (Compatible Discrete lub w pełnym brzmieniu Discrete Four Channel Disc System) opracowano w Japonii w firmie JVC.
Usuńhttps://www.hifi.pl/slownik/cd4-kwadro.php
Compatible Discrete 4, also known as Quadradisc or CD-4 (not to be confused with compact disc) was a discrete four-channel quadraphonic system for phonograph records. The system was created by JVC and RCA in 1971 and introduced in May 1972.
Usuńhttps://en.wikipedia.org/wiki/Compatible_Discrete_4
Nagrania binauralne są zgodne z naturalną zdolnością ludzi do lokalizowania źródła dźwięku. Muzyka, głosy oraz akustyka pomieszczenia zostaje zarejestrowana tak, jak dociera to do naszych uszu. Służy do tego tzn sztuczna głowa, czyli makieta z małżowinami usznymi, gdzie w miejscu błon bębenkowych lub na wejściu do kanału słuchowego zamontowane są wysokiej klasy mikrofony. Ta technika nagrań znajduje szczególne zastosowanie przy produkcji słuchowisk radiowych, ale korzystają z niej także twórcy muzyki popularnej. Pierwszy eksperyment był transmisją z Opery Paryskiej w 1881 roku
OdpowiedzUsuń