Bardzo przydatne dla rozwoju Eclipsa Audio testy z kodekiem Opus

Konfiguracje Brodcasted Music PC Reciver zainspirowane zostały potencjałem istniejącym w transmisjach z kodekiem Opus, którego opis w polskojęzycznej Wikipedii mówiąc najdelikatniej pozostawia wiele do życzenia. Jego opis w j. ang.  rozpoczyna się: Opus is a free and open source lossy audio coding format developed by the Xiph.Org Foundation and standardized by the Internet Engineering Task Force, designed for efficient low-latency encoding of both speech and general audio. Wygląda na to, że ten dystrybutor, który jest organizacją non-profit tworzącą otwarte formaty multimedialne oraz oprogramowanie do nich nie działa zbyt sprawnie. Podobnie mało efektywne jest Internet Engineering Task Force – nieformalne, międzynarodowe stowarzyszenie osób zainteresowanych ustanawianiem standardów technicznych i organizacyjnych w Internecie oraz sieciami komputerowymi

Ponieważ demo Eclipsa Audio są robione z kodekiem Opus, więc mogą pojawić się błędne skojarzenia z Alliance for Open Media, czyli konsorcjum, które w 2023 roku przyjęło standard Immersive Audio Model and Formats, a ten ostatecznie otrzymał nazwę Eclipsa Audio. Nie zaszkodzi w związku z tym jasno podkreślić, że testy z Opus pozwalają tylko lepiej zagospodarować potencjał tego kodeka przy rozwoju Eclipsa Audio. Informacje techniczne na temat Opus podają m. in.:
  • Przepływność (bit rate) od 6 kb/s do 510 kb/s
  • Częstotliwość próbkowania od 8 kHz (wąskopasmowe) do 48 kHz (pełne pasmo)
  • Rozmiary ramki od 2,5 ms do 60 ms
  • Wsparcie zarówno stałego (CBR) i zmiennego (VBR) bitrate’u
  • Wsparcie dla dźwięku wąsko i szerokopasmowego
  • Wsparcie dla mowy i muzyki
  • Obsługa dźwięku mono i stereo
  • Obsługa do 255 kanałów (multistream)
  • Dynamicznie regulowany bitrate, pasmo audio i rozmiar ramki
  • Dobra odporność na straty i maskowanie utraty pakietów (PLC)
  • Kodowanie stało- i zmiennoprzecinkowe
W marcu 2024 dodano w Opus wsparcie dla 4th and 5th order ambisonics. W tym temacie sztuczna inteligencja Google uprzejmie podpowiada: 5th order Ambisonics is a high-order Ambisonic format that uses 36 channels to represent a sound field with high spatial resolution, capturing detailed spatial cues and allowing for more accurate reproduction through complex decoding systems for speaker playback or headphones.
W sklepie Google jest także oferta 360 Reality Audio Live to rewolucyjna platforma internetowa stworzona przez Sony i Streamsoft Inc., umożliwiająca dostęp do najważniejszych występów na żywo na żądanie lub za pośrednictwem transmisji strumieniowej w czasie rzeczywistym w najnowocześniejszym formacie muzycznym 360 Reality Audio. Te tropy z Google mają istotne znaczenie, bo chodzi o inicjatora Alliance for Open Media.
Innym członkiem tego konsorcjum jest Apple, który tradycyjnie ma już własny standard, ale w Whats hi-fi Luke Edwards 3 stycznia 2024 napisał: Apple Spatial Audio is similar in that it aims to create the experience of audio coming from different directions in space, though it has been designed to work with movies as well as music.
Członkiem konsorcjum jest również Meta. Informacje na temat rozwiązań facebook pojawiły się wcześnie w globalnej sieci, ale ich udostępnienie jest zbyt uciążliwą próbą cierpliwości, co teraz  jest już mniej istotne, bo opracowania standardu będą wspólne. Te ustalenia w sprawach standardu dotyczą w pierwszej kolejności tworzenia nagrań.
Nowy standard jest bezpośrednią konkurencją dla rozwiązania, och którym Wikipedia podaje: Technologia Dolby Atmos teoretycznie pozwala na przesyłanie do sal kinowych nieograniczonej liczby ścieżek audio, które są dynamicznie przekazywane do głośników w oparciu o możliwości kina. Oznacza to, iż Atmos pozwala realizatorowi dźwięku (za pomocą specjalnej wersji oprogramowania Pro Tools lub Pyramix dla cyfrowej stacji roboczej) na wyznaczenie konkretnej lokalizacji w sali kinowej, jako przestrzeni trójwymiarowej, z której określony dźwięk powinien być słyszany przez odbiorcę.
W praktyce znaczy to m. in., że w domu nie trzeba mieć sprzętu jak w studio nagrań. Eclipasa Audio zastępuje format, o którym w polskojęzycznym słowniku hi-fi można przeczytaćDolby Atmos zrywa z zasadą stosowaną w starszych systemach wielokanałowych, gdzie występowało ścisłe powiązanie pomiędzy liczbą zapisanych kanałów i liczbą odtwarzających głośników. W Dolby Atmos stosowane są dwie warstwy dla zapisu dźwięku. Pierwsza warstwa jest miksowana w sposób tradycyjny, tak jak w starszych (kanałowych) systemach dźwięku przestrzennego. Ta warstwa jest wykorzystywana głównie do zapisu statycznych dźwięków tworzących otoczenie akustyczne. W drugiej warstwie kodowane są dynamiczne dźwięki przemieszczające się zgodnie z akcją rozgrywającą się w materiale wideo. Do opisu zmian tych dźwięków wykorzystywane są dodatkowo metadane. Miksując ścieżkę dźwiękową Dolby Atmos można dowolnie określać położenie i przemieszczenie źródeł w trójwymiarowej półprzestrzeni powyżej poziomu, na którym znajdują się słuchacze. W trakcie odtwarzania na bieżąco wykonywana jest generacja sygnałów dla poszczególnych głośników. Proces tworzenia poszczególnych sygnałów wyjściowych jest dopasowany do zestawu głośników dostępnych w danym systemie. Testy odsłuchowe ze strumieniami Opus pozwolą dopracować technikę konfiguracji nagrań z zastępcą Atmos, a także przy tworzeniu zestawów i oprogramowania dla ich odtwarzania w domach. 
Odtwarzanie w domu nagrań wielokanałowych będzie oczywiście zależne od oprogramowania. Starsze nagrania mogą być przetwarzane automatycznie w aplikacji odtwarzającej, tak jak teraz z obrazem działa Dolby Vision i HDR10+. Alternatywą jest manualne przetwarzanie dźwięku w edytorze i zapisanie w nowym formacie na dysku, czyli chodzi o formę remasteringu będącego już normą przy telewizyjnych transmisjach archiwalnych nagrań. Skala tego będzie jednak znacznie większa z udostępnianiem nagrań na YouTube, których fonia zyska nowy format Eclipsa Audio. 
Bardzo ciekawy remastering fonii i testy odsłuchowe mogą być z nagraniem uroczystej gali 3 stycznia 2025 w Warszawie, z okazji rozpoczęcia się półrocznej prezydencji Polski w Radzie UE. Tą uroczystość Telewizja Polska transmitowało na żywo, a przed laty jako pierwszy nadawca w Europie podpisała umowę z Dolby Labs uwzględniającą korzystanie z Atmos.
Benjamin's Psychoacoustic Lab testuje oraz wdraża na bieżąco możliwości optymalnego odtwarzania muzyki z nowymi rozwiązaniami technologicznymi, a w szczególności z wykorzystaniem potencjału obliczeniowego i otwartej struktury PC. 

Komentarze

  1. An Eclipsa Audio bitstream can support up to 28 input channels, which are rendered to a set of output speakers or headphones.

    https://classicmasterusa.com/eclipsa-audio/

    OdpowiedzUsuń

  2. Eclipsa Audio represents an important milestone in the development of spatial audio formats, providing a user-friendly and open alternative to proprietary systems.

    https://www.audioshake.ai/post/stems-eclipsa-audio-and-the-rise-of-immersive-audio-what-to-know

    OdpowiedzUsuń
  3. Kancelaria Premiera udostępnia na YouTube nagranie z całej gali

    https://www.youtube.com/live/d72qlVENJ3w?feature=shared

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz