Aktywne monitory studyjne Genelec z oprogramowaniem do perfekcyjnego ich skonfigurowania dla wiernego odtwarzania muzyki

Komputer zapewnia nowe możliwości dla wiernego odtwarzania muzyki w domu i konfiguracja PC4uMusic jest zawsze na indywidualne zlecenie. Istotne znaczenie ma w niej dobrze dopracowane oprogramowanie dla pracy z WASAPI, by z sygnału cyfrowego zapewnić analogowy dla wysterowania przetworników elektroakustycznych. Ważna jest również możliwości optymalnego dostosowania głośników do miejsca, w którym słuchamy muzyki. Unikalna oferta jest z aktywnymi monitorami studyjnymi Genelec. Z pomocą oprogramowanie robiona jest indywidualna kalibracja sprzętowa dla poszczególnych przetworników elektroakustycznych.

Genelec Loudspeaker Manager to oprogramowanie dla systemu wbudowanego (embedded system), które pracuje z Windows i Mac. Jego funkcje są zautomatyzowane i ograniczone wyłącznie do konkretnego produktu, by zapewnić optymalną jakość odtwarzania muzyki. Jest dla optymalnego skonfigurowania aktywnych monitorów studyjnych Genelec w wersji SAM. Polski przedstawiciel Genelec podaje na ich temat:  

Monitory studyjne SAM™ Coraz więcej osób poszukuje systemów audio, które zapewnią idealną reprodukcję dźwięku w trudnych warunkach akustycznych. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie, firma Genelec opracowała technologię SAM™ (Smart Active Monitor). Opatentowane przez firmę Genelec oprogramowanie GLM™ (Genelec Loudspeaker Manager) służy do kontroli nowatorskiego algorytmu Genelec AutoCal™, który pozwala na pełną automatyzację pomiarów, analizy i kalibracji monitorów.


Oprogramowanie GLM można pobrać bezpłatnie, ale jest bezużyteczne bez właściwych monitorów.

 

Polskim przedstawicielem jest Konsbud Audio  i ma dla produktów Genelec imponujący Demo room, który przygotowany jest na prezentacje dla realizatorów dźwięku z najwyższymi wymaganiami. Zaanonsowanie wizyty ws odtwarzania muzyki z PC spowodowało, że zarządzający demo room poświęcił bardzo dużo czasu na wyjaśnianie różnicy ze sprzętem do studio. Mity są także wśród profesjonalistów, bo słuszne jest oczywiście, że w studio konieczny jest najniższy możliwy poziom przekłamania przy odtwarzaniu nagrania, ale nie należy z góry zakładać, że w domu jest z tym dowolnie, chociaż w praktyce bardzo często tak bywa. 

Szeroko zaprezentowanym tematem w ciekawym demo room była także filozofia fińskiego producenta, bo cała produkcja odbywa się u nich na miejscu. Zachowana jest przy tym wyjątkowa staranność o każdy szczegół. Używane są wyszukane materiały i najnowsze technologie. Przykładowo w obudowie są precyzyjnie wyprofilowane w tym celu elementy z aluminium, a nie toporna sklejka. Zapewnia to stabilniejszą konstrukcję, a przy okazji redukuje także jej ciężar.

Niemniej najważniejsze jest, jak to się sprawdza w praktyce. Porównywanie produktów Genelec nie było tym razem istotne, co uprościło test ograniczając go do włączenia i wyłączenia optymalnych ustawień GLM. Różnice były kolosalne. Precyzja "obrazu" stereo stawała się idealna z optymalnym ustawieniem. Brzmienia instrumentów nie było zniekształcane przez niewłaściwe ustawienie odsłuchu.


Najistotniejsze jest jednak, że nie potrzeba mieć zaawansowanej wiedzy, by optymalnie ustawić odsłuch. Automat robi to w kilka minut. Najpierw jest krótki "gwizd", by z monitorów wysyłać pełne spektrum częstotliwości, które odbiera specjalny mikrofon. Komputer dostaje w ten sposób do przetworzenia bardzo konkretne dane o warunkach akustycznych w miejscu, gdzie chcemy słuchać muzyki.
 
Ustawienia robione są z pomocą algorytmów Genelec AutoCal, które przygotowane są dla konkretnych produktów. GLM to aplikacja do ich obsługi, by zebrać odpowiednie dane z pomieszczenia i zrobić właściwe obliczenia. Bardzo istotna jest tu możliwość aktualizacji. Powoduje, że oferta nie stanie się archaiczna, co jest jedną z najsłabszych stron oprogramowania dla systemów wbudowanych. Indywidualne podejście do każdego produktu powoduje, że ten także nie stanie się archaiczny.

 

Na obrazku powyżej widać, że są to zaawansowane konstrukcje. Pokazany jest szkic modelu 8341 , który należy do najnowszej generacji i ma wymiary tylko 350 x 237 x 243 mm, a zapewnia SPL 110 dB 38 Hz - 37 kHz (-6 dB)± 1.5 dB (45 Hz - 20 kHz).


 Warto przy okazji rzucić okiem na obszerną recenzją modelu 8340, która opublikowana została w angielskojęzycznym serwisie dla branży, gdzie dostał ocenę 4.3/5. Ma podobne do 8341 wymiary, a w ofertach handlowych ma dużo niższą ceną i podawane jest tam dla niego: Peak SPL per pair at 1m: 115 dB.

W rekordowo niskiej cenie dla profesjonalnego sprzętu jest wyglądający podobnie model 8010, który przy 195 x 121 x 116 mm daje 105 dB SPL Peak (1 m), ale nie jest obsługiwany przez GLM, czyli nie są w wersji Smart Active Monitor.
 

W warszawskim demo room do testu użyte zostało nagranie "Papa Was A Rollin' Stone" i nawet na widocznym powyżej teledysku The Temptations słychać jest, na co zwracać uwagę w tym utworze. Ich oryginalne nagranie na analogowym nośniku świetnie sprawdzało się, by demonstrować możliwości odtwarzania winylu z ekstremalnie drogim sprzętem. Test mógł być jednak bardziej dokładny z cyfrowym nagraniem tego utworu, które zrobili Chris Botti i Lisa Fisher.
 

Próbka możliwości tych artystów można usłyszeć na filmiku poniżej w nagraniu z Sinfonia Varsovia pod dyrekcją fenomenalnego Adama Sztaby.
 
 
W ofercie Genelec są także produkty do zabudowy, które z GLM stwarzają dodatkowe możliwości, by zapewnić dobrą jakość odtwarzania muzyki w domu, czy w barze, ale to temat na zupełnie inny wpis.
 

 
Jest wpis o odsłuchu z głośnikami, który bazuje na przykładach różnych instalacji z fińskimi monitorami studyjnymi Genelec 
 
 
 
 W jednym ze sztokholmskich sklepów można porównać ofertę Genelec z np Neuman, w której głośniki są mniej zgrabne, ale jest w pakiecie bardzo wysokiej kasy mikrofon pomiarowy, by skorygować parametry odsłuchu. Testy w sklepie nie są jednak z optymalnym ustawieniem dla konkretnego słuchacza, czyli z pominięciem istotnych zalet tych ofert.

 

Komentarze