4.1 Surround i Eclipsa Audio 2.0 dla przestrzennego odtwarzania muzyki w domu z przetwornikami elektroakustycznymi od STX
Pojwiły się inforamcje o Eclipsa Audio 2.0. Generalnie są one jak w tekście pt Samsung Touts Second Generation Eclipsa Audio To Drown Out Dolby Atmos. Jest jednak również notka z 12 listopada 2025, gdzie można przeczytać m.in.: Rozwiązanie to ustanawia wspólny protokół pomiędzy różnymi rodzajami treści multimedialnych i urządzeniami, które je odtwarzają. Technologia pozwala twórcom dostosować dane audio m.in. w zakresie lokalizacji w przestrzeni i intensywności, pozwalając na stworzenie immersyjnych doznań. W najbliższym czasie technologia Eclipsa zyska możliwość przetwarzania większej ilości kanałów - do tej pory było to 28, co ma pozwolić twórcom na jeszcze dokładniejsze lokowanie dźwięków.

Zagadnienie łatwiej jest zrozumieć w oparciu o informację, którą zamieszcza Wikipedia: Technologia Dolby Atmos teoretycznie pozwala na przesyłanie do sal
kinowych nieograniczonej liczby ścieżek audio, które są dynamicznie
przekazywane do głośników w oparciu o możliwości kina. Oznacza to, iż
Atmos pozwala realizatorowi dźwięku (za pomocą specjalnej wersji oprogramowania Pro Tools
lub Pyramix dla cyfrowej stacji roboczej) na wyznaczenie konkretnej
lokalizacji w sali kinowej, jako przestrzeni trójwymiarowej, z której
określony dźwięk powinien być słyszany przez odbiorcę. Dźwięki otoczenia
pozostają oddzielnie miksowane wstępnie w tradycyjnym formacie
wielokanałowym. Podczas odtwarzania, system Atmos łączy wszystkie
ścieżki w czasie rzeczywistym, aby tworzyć wrażenie, że każdy dźwięk
pochodzi z wcześniej wyznaczonego miejsca, w sposób dostosowany do
konkretnej konfiguracji głośników danej sali kinowej.

Sprzedawcy sprzętu RTV bardzo chętnie przedstawiają Atmos, jako nowość wymagającą jeszcze większej ilości głośników w domu. Najprawdopodobniej jest to nieświadoma kontynuacja argumentacji dla wcześniejszych rozwiązań dla dźwięku przestrzennego, które zaoferowało Dolby Labs. Ilustracja powyżej sugeruje, że system 7.1 należy uzupełnić głośnikami sufitowymi. Wikipedia podaje w tym temacie: Pierwsza generacja sprzętu do kina, "Dolby Atmos Cinema Processor"
obsługuje do 128 niezależnych ścieżek audio i do 64 różnych głośników.
Technologia ta była początkowo kierowana do kin komercyjnych, ale
później została także dostosowana do potrzeb kina domowego. Oprócz odtwarzania standardowych ścieżek dźwięku przestrzennego
5.1 lub 7.1 (za pomocą tablic konwersji), system generuje dla każdego
głośnika unikalną ścieżkę dźwiękową, co umożliwia zastosowanie wielu
nowych przednich, bocznych, a nawet umieszczonych na suficie kanałów wertykalnych dla dokładnego pozycjonowania wybranych dźwięków, takich jak przelot helikoptera czy deszcz a nawet silniki umiejscowione głośniki (górne lub poszerzające scenę). 
![[img:33]](https://www.infoaudio.pl/infoportal/infoaudio/img/artykuly/zdjecia/MC4zMDYxMTYwMCAxNjg0MTkxMzA1.jpg)

Na Stadionie Narodowym można było jesienią tego roku posłuchać imponującego zestawu 7.4.4 i na ten temat jest tekst pt Atmos zaprezentowany z rozmachem w Warszawie na targach Audio Video Show 2025.
Mający praktyczne doświadczenie z systestemami nagłośnienia na
koncertach wybierze jednak inne ustawienie widocznych na ilustracji
powyżej glośników. Praktyczniej jest postawić 4 szt. dla basu jeden na
drugim lub w układzie kwadratu, czyli po 2 obok siebie w poziomie i
pionie. Druga opcja daje dodatkowo miejsce dla postawienia na nich
głośnika centralnego.
![[img:33]](https://www.infoaudio.pl/infoportal/infoaudio/img/artykuly/zdjecia/MC4zMDYxMTYwMCAxNjg0MTkxMzA1.jpg)
Ten zestaw 7.4.4 stworzony został chyba pod możliwości wzmacniacza 15.4, o którym wspomniane jest w tekście pt Marantz z Japonii podtrzymuje z systemami wbudowanymi tradycje z USA, jak PC4uMusic w otwartej strukturze. Są w nim 4 niezależne wyjścia z sygnałem niskotonowym, które widać na zdjęciu powyżej. Na temat tego wzmacniacza można przeczytać w jednym z komercyjnie ukierunkowanych serwisów auduio: Marzenie
chyba każdego instalatora i inwestora – jest tu każde możliwe złącze
niezbędne do postawienia zaawansowanego kina / systemu muzycznego do
stereo i do muzyki przestrzennej. Do tego 17 wyjść na kolumny, by system
mógł się samoczynnie przełączać pomiędzy odmiennymi konfiguracjami
kanałów – chodzi o to, że różne systemy przestrzenne wykorzystują różnie
W tekście pt 5.1 dla kina domowego w ofercie polskiego STX podpowiada ciekawy zestaw dla Eclispa Audio w domu wspomniane
jest o wyjątkowej okazji kupna dobrej klasy zestawu 7.1 za 2 120 zł.,
który widać na ilustracji powyżej. W większości domów bardziej praktyczy
wydaje się jednak wspomniana w tym tekście oferta 5.1 od tego samego
producenta za tylko 1 486 zł. Podobnie mało praktyczny jest w domu zestaw 7.4.4. Flagowy wzmacniacz Marantz wyraźnie pokazuje, że założeniem z Atmos jest przetwarzanie kanałów z nagrania do tych, które będa odtwarzane z głośnikami. System od Dolby zakładał początkowo maksymalnie 128 kanałów dla nagrania, a dla ich odtwarzania tylko 64 głośniki. Podobne założenie jest z Eclipsa Audio, gdzie wystartowano z 28 kanałami, a ma być więcej. Należy to podsumować, że procesor przetwarza informację z nagrania do tego, co zestaw może odtworzyć. Może robić to dla najbardziej praktycznego zestwu w zwykłym mieszkaniu i w tekście wspomnianym na wstępie tego akapitu jest teoretyczny przykład takiego od STX z 4 aktywnymi E-200 i subwooferem S-200n.
Dwudrożne E 200 w zamkniętej obudowie mają niskie zniekształcenia harmoniczne i nieliniowe oraz elegancką charakterystykę, a z subwooferem mogą zapewnić w mieszkaniu pasmo przenoszenie od 26 Hz. Ze sprzętem RTV zagospodarowanie tego potencjału dla odtwarzania muzyki w domu jest trudne, ale z PC staje się absolutnie realne. Pomocne jest do tego oprogramowanie PotPlayer z ustawieniem 3/0/1+LFE - 4.1 Surround. Można spodziewać się, że południowokoreański program będzie silnie uwzględniał rozwiązanie zaproponowane przez Samsung. W tym temcie jest tekst pt Korea jasno wskazuje nowy kierunek dla odtwarzania muzyki w domu.

Polski producent zaleca, by przetwornik dla wysokich tonów był na wysokości uszu. Ciekawe może więc być, by zamiast E200 użyć w zestawie 4 głośniki centralne C200, które nie mają równie eleganckiej charakterystyki, ale są z zamknietą obudowę oraz niskie zniekształcenia harmoniczne i nieliniowe. Poeksperymentować można jeszcze z ich ustawieniem w pionie i poziomie. W pierwszym przypadku można uszyskać rozwiązanie stosowane w drogich głośnikach i Wikipedia podaje o tym: Układ D’Appolito polega na umieszczeniu głośnika wysokotonowego symetrycznie pomiędzy dwoma średnio-niskotonowymi połączonymi równolegle i przetwarzającymi ten sam zakres częstotliwości.
Inny eksperyment można zrobić z dwoma subwoferami S200 po bokach C200, czyli zestawić bardzo ekonomiczną wersję legendarnego monitora studyjnego KEF KM1, który zaoferowano w 1982 roku. Szkoda tylko, że w ofercie STX nie ma jeszcze subwoofera z zamkniętą obudową.


Media Markt ma blogowe info pt Co to Eclipsa Audio? Standard dźwięku 3D w TV Samsung 2025
OdpowiedzUsuńZacznijmy od ważnego wyjaśnienia. W telewizorach Samsung – w przeciwieństwie do większości konkurencyjnych – nie odtworzysz obrazu z danymi zakodowanymi w standardzie Dolby Vision. Zamiast implementować ten licencjonowany, płatny format firma rozwija własne rozwiązania. Do filmów jest to HDR10+, który wykorzystują m.in. serwisy YouTube, Apple TV+ czy Amazon Prime Video, a w 2025 r. dołączy Disney+.
Jeśli chodzi o audio – Dolby Atmos, czyli wirtualny dźwięk przestrzenny – jest wspierany przez
soundbary Samsung oraz telewizory z roku 2024 z ośmioma wbudowanymi głośnikami. Jednak i na tym polu firma opracowała własne rozwiązanie. I zrobiła to w kooperacji z dużymi nadawcami!
:--) Ten bardzo popularny w Polsce sklep RTV twierdzi sobie - Globalny producent Samsung zamyka dla ludzi nagrania z Dolby Vision, by to inni sprzedawali telewizory
Link do tego info Media Martkt https://mediamarkt.pl/pl/content/co-to-eclipsa-audio
Usuń