Flagowy magnetofon szpulowy Unitry i PC4uMusic


Konfiguracje PC jako współczesnego magnetofonu dobrze pasują z opisem w witrynie Klubu Unitra Rozpoczyna się: M 3401 SD lub M 3201 SD "Koncert" - stereofonicznym magnetofonem klasy TOP Hi-Fi, typu "deck", do sterowania zewnętrznych wzmacniaczy akustycznych, z zastosowaniem wielu rozwiązań technicznych o najwyższym stopniu nowoczesności (w latach 80.) Była to oferta Zakładów Radiowych im. Marcina Kasprzaka w Warszawie. Dalej podane jest, że te magnetofony były produkowane w małych ilościach, na konkretne zamówienie. To dobra koncepcja przy produkcji wyższej klasy sprzętu audio. Okazała się możliwa nawet w centralnie zarządzanej gospodarce PRL. Teraz w realiach wolnorynkowych jest abstrakcją dla kierownictwa Unitry. Mają zapewnione finansowanie z działalności deweloperskiej i opierają się na samodzielnie wykreowanych kalkulacjach w Excelu. Nostalgicznie marzą chyba o rynku RTV w Polsce w latach 90, gdy wszystko schodziło na pniu w ilościach kontenerowych. Globalne realia na lokalnych rynkach RTV są jednak inne. Ich ogólne założenie nie zmieniły się od dekad, a w zakresie produkcji nie tylko sprzętu audio są wyraźnie strategie z indywidualnymi konstrukcjami, gdzie optymalnie zagospodarowane zostają szeroko dostępne podzespoły.
 

Flagowy magnetofon szpulowy Unitry, a konkretnie od ZKR przypomina stylistycznie norweskiego Tandberga, na którego produkcję w PRL mogły być wcześniej prowadzone jakieś zaawansowane rozmowy, bo oryginały pojawiły się w kilku Młodzieżowych Domach Kultury. Na podobnych zasadach pojawiały się inne współprace licencyjne w PRL. Norwedzy mogli być dobrym wyborem. Mieli rozwiązanie z głowicą nagrywającą, na temat której Wiki podaje na wstępie: A cross-field head, sometimes referred to as X-field, is an additional recording head in a tape recorder that improves the ability to record high-frequency sounds. The concept was first introduced by Tandberg in their TB-6X 1960s, and more widely used by Akai and their US brand, Roberts. Inżynier z Kasprzaka potwierdza, że w Koncercie był elementy mechaniczne marki PAPST, podobnie jak np. w Tandbergu 10XD. Podaje także, że jest to nominalnie konstrukcja własna ZRK, choć widać w niej zarówno myśl techniczną obecną w innych magnetofonach tamtego okresu, jak i „wsad dewizowy”, czyli importowane podzespoły. Obrazek
Najprawdopodobniej Koncert powstał jednak na bazie Grundinga TS100, ale szukano sposobu na obniżenie kosztów produkcji, głównie z zakresie importu podzespołów, by zaoferować magnetofon w bardziej przystępnej cenie. Zaoszczędzono np na bajeranckiej elektronice dla sterowania taśmą. Front wytłaczany w blasze, zamiast zaawansowanego odlewu obudowy z tworzywa sztucznego był w PRL również tańszy. Pozwalał do tego na bardziej indywidualne dostosowanie produkcji. Teraz taka blacha jest dużo droższa w produkcji, ale to nadal pozostaje rentowna przez możliwość swobodniejszego dostosowania oferty dla szerszego grona odbiorców.
https://assets.catawiki.com/image/cw_normal/plain/assets/catawiki/assets/2018/1/28/d/b/b/dbba298f-e4d2-41b8-ab2a-a5aaa8ab9864.jpg
Inspiracją dla konstrukcji Grundinga był z pewnością Philips N4500, który również najbardziej odpowiada koncepcji z konfiguracjami PC4uMusic. Został już w związku z tym wspomniany w tekście pt Nowoczesna koncepcja magnetofonu z PC4uMusic. W N4500 najsłabszym ogniwem był wbudowany wzmacniacz mocy, co jest od początku świadomie pomijane przy konfiguracjach PC4uMusic, a trop z korekcją RIAA ma cyfrową sugestię z software. ZKR montował także w modelach M 2411 i 2412 przedwzmacniacz gramofonowy dla wkładki typu Moving Magnet (elektromagnetycznej).
Wzorcem dla oferty Phlipsa był ReVox A700, który był dla najbardziej wymagających melomanów. Ten temat jest poruszony w tekście pt  Konfiguracje PC inspirowane niezawodnymi magnetofonami ReVox
 
https://www.highfidelity.pl/layout.gif
https://highfidelity.pl/fota.php?okladkabig&z=78612d856f2f150b967433466d110ec3_start.jpg
Zainteresowani tematem polskich magnetofonów mogą przeczytać więcej w serwisie High Fidelity, gdzie jest opublikowany 1 września 2014 artykuł, którego autorem jest wspomniany już wcześniej w tekście doc. dr inż. Maciej Tułodziecki z Politechniki Warszawskiej, a w latach 1972-1978 pracujący w Zakładach Radiowych im. Kasprzaka w Warszawie. W artykule jest wyjaśnienie dotyczące minionego czasu, a jest nadal aktualne. Pożyczenie płyty komuś, aby przegrał ją sobie sam, było aż nadto ryzykowne. Natomiast co innego przegranie jej na swoim gramofonie i wkładce o znanym przebiegu. Dlatego to raczej ludzie z magnetofonami pielgrzymowali do posiadaczy płyt niż płyty krążyły pod strzechami.
 
https://www.tascam.eu/img/portacapture_x8/portacapture_x8_multitrack.jpg

PC bez problemu zastąpi większość funkcji magnetofonu, ale nie zawsze są przenośne, a nadal są produkowane nagrywarki. Mogą być one pomocne przy zgrywaniu płyt winylowych. W tym temacie jest tekst pt 32 bit float dla nagrywania i odtwarzania muzyki

 

Sytuacja może być również taka, że ktoś ma płytę w dobrym stanie i sprzęt, a ograniczone zasoby dla precyzyjnych nagrań cyfrowych. Tak mogło być np z nagraniami Maryli Rodowicz, które Tidal udostępniał jako master i temat jest szerzej poruszony pt Audio z MQA i CD Quality Flac w perspektywie PRL

Podobnie jest z nagraniami kwadrofonicznymi, które zapisane są dwukanałowo na winylu, na temat których jest więcej w tekście pt American Marantz tradition also in PC4u Music configurations. Wokół kwadrofonii pojawia się wiele dziwnych informacji. W Klubie Unitry jest post ZRK M-3404, gdzie administratorzy zwracają uwagę. Zauważamy że dokonywane są w tym dziale wpisy i wklejane prymitywne fotomontaże magnetofonu Mozart (który nie istniał) a będące niczym innym jak prymitywnymi prowokacjami które następnie publikowane są w innych mediach z informacją że "pobrano je ze strony UK" jako rzekomo prawdziwe. Takie działania mają oczywiście na celu skompromitowanie naszego portalu, przez "znafcuf" tematu Unitry. Istniała natomiast wersja testowa kwadrofonicznego M 2406 QD. Znacznie ciekawiej od takiego prymitywnego wprowadzania w błąd jest stworzenie skórek do AIMP, które mogą być wiernym odwzorowaniem oryginalnych funkcji, ale nic nie przeszkadza, by kreować własne prototypy. Jest do pobrania nowa wersja AIMP Skin Editor v5.30.1315

Komentarze

  1. M 2406 QD był najprawdopodobniej pokazany w Paryżu na wiosennych targach branżowych Festival du Son na stoisku polskim, gdzie prezentowana była m.in, szersza oferta ze sprzętem kwadrofonicznym

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Targi były Palais des Congrès de Paris - Porte Maillot, gdzie teraz są jesienne imprezy
      https://www.parisaudiovideoshow.com/

      Usuń
    2. Na stoisku w Paryżu był m.in. późniejszy szef Diory Świdnica (lata 90)

      Usuń
  2. Wikipedia podaje, że Grunding pierwsze magnetofony wyprodukował 1960 roku, więc nawiązana przez Kasprzaka współpraca z nimi jest nie jest do końca logiczna

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Grundig

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Max Grunding wystartował w 1930 roku. W 1984 sprzedał firmę holenderskiemu Philipsowi. Właścicielem marki są teraz Turcy.

      Usuń
    2. In the 1970s, Philips began acquiring Grundig AG's shares, leading to complete control in 1993. In 1998, Philips divested Grundig. In 2007, Koç Holding bought Grundig and put the brand under its home-appliances subsidiary Arcelik

      https://en.wikipedia.org/wiki/Grundig

      Usuń
    3. w 1960 powstała w Belfaście fabryka magnetofonów Grundinga i zamknięta w 1980

      Usuń
    4. w niemiecko języcznej Wiki

      W 1955 roku Grundig był największym producentem magnetofonów na świecie, zatrudniającym 8600 pracowników i generującym sprzedaż na poziomie 150 milionów marek.

      1955 war Grundig der größte Tonbandgerätehersteller der Welt und beschäftigte 8600 Arbeitskräfte, der Umsatz belief sich auf 150 Millionen Mark

      https://de.wikipedia.org/wiki/Grundig_(Unternehmen)

      Usuń
    5. Wiki w j.pl. informuje o radiomagnetofonach i ma link do stosownego hasła, gdzie podane jest, że taki "Zawiera prosty magnetofon kasetowy, tuner radiowy, wzmacniacz i głośniki", a w roku 1960 nie było jeszcze kaset

      https://pl.wikipedia.org/wiki/Radiomagnetofon

      Usuń
    6. In 1957, Grundig purchased a majority stake in Triumph-Adler as well as in Adlerwerke. In 1958, Grundig acquired both companies outright and merged them and Grundig's dictation machine division to form Triumph-Adler-Büromaschinen-Vertriebs-GmbH.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Grundig

      Usuń
  3. Na temat Philipsa jest obszerna notka w serwisie audiofilek

    Najbardziej rozbudowany magnetofon tej firmy w jej historii i na pewno wyjątkowa taka konstrukcja na świecie.Reklamowano go jako \"domowe studio\".
    A było to w roku 1971.
    Jest to sześciogłowicowy ,trzysilnikowy sterofoniczny magnetofon z autorewersem,wyposażony w dwa wałki przesuwu i dwa przeciwbieżne koła zamachowe.Posiada cztery silniki.Czwarty napędza zegar.
    Wszystkie funkcje ,są sterowane elektrycznie ,podświetlanymi przyciskami o małym skoku.Posiada kompletny wzmacniacz mocy z wszelkimi filtrami o mocy 2x25 wat
    Wszystko,co możliwe jest podświetlone.Nawet gniazda połączeniowe na tyle obudowy.Część podswietleń,jest zrealizowana za pomocą światłowodów. Ogółem posiada 19 żarówek.Ma licznik z funkcją autostop i zegar dobowy z możliwoscią automatycznego sterowania funkcjami.Posiada zdalne sterowanie kablowym,też podświetlanym pilotem.Można wyłączyć cały napęd i korzystać jedynie z wzmacniacza.Posiada modułową budowę.Obudowa jest wykonana z drewna i pieknie wykończona wstawkami z aluminium.Front jest przykryty dwuczęściową przezroczystą pokrywą.
    Ma możliwość podsłuchu podczas przewijania i
    regulowaną płynnie prędkość przewijania.
    Jest też wyposażony w przyrząd do ciecia i klejenia taśmy.
    Odbudowa tego magnetofonu ,dała mi niezle popalić,ale nie żałuje ani minuty pracy nad nim.Odwdziecza się i pieknym dzwiekiem,jak i wyglądem.Jest ogromny i na wszystkich ,którzy go po raz pierwszy widzą ,robi duże wrażenie.Mam do niego oryginalne głośniki i specjalnie dla tego modelu zaprojektowane przez philipsa szpule.Marzyłem o tej konstrukcji od momentu,gdy ją zobaczyłem na żywo w roku 1972,a byłem wtedy w posiadaniu monofonicznej tonetki.
    Pózniej powstały konstrukcje o znacznie lepszych parametrach,ale żaden nie był już
    tak bezkompromisowo zbudowany.< Aby uzmysłowić jego możliwości opiszę ile jest sposobów zatrzymania taśmy.
    Pierwszy poprzez metalizowaną końcówkę taśmy.Dodatkowo to steruje autorewersem.
    Drugi sposób , to autostop sterowany licznikiem taśmy.Można ustawić dowolną liczbę , przy której magnetofon się wyłączy.
    Trzeci sposób, to programowalny zegar.Można ustawić czas włączenia , jak i wyłączenia w dowolnej chwili w ciągu całej doby.
    I czwarty sposób,to sterowanie za pomocą pilota.

    http://www.audiofilek.pl/de/baza-du/baza-vintage-audio-du/produkt/9-magnetofony-szpulowe/660-philips-n-4450

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz