Aktywne Fostex 0.4d potwierdzeniem zalet PC4uMusic

 
Woody Allen zachwycił wiele osób w kinach muzyką, którą zaprezentował w filmie O północy w Paryżu (Midnight in Paris). Odtwarzanie jej w domu z dobrym zestawem audio sprawia również bardzo dużą przyjemność, a najbardziej chyba utwór, który napisał Sidney Bechet. Miłym zaskoczeniem jest, że dają sobie z tym radę również małe monitorki Fostex 0.4d ze strumieniem FLAC przetwarzanym z 32 bit float w WASAPI AIMP i nowym sterownikiem Audio HD od Microsoft.Istotne znaczenie miało w tym optymalne skonfigurowanie sygnału do ich rozmieszczenia. Windows ma od lat dla PC z wielokanałowym wyjściem fonii opcję automatycznego ustawienia (Room Correction), ale potrzeby jest do tego mikrofon, a ze sterownikiem Realtek można to zrobić manualnie.

Tych monitorków nie ma już w handlu, ale informację nadal udostępnia jedna hurtownia:
  • Kompaktowe Fostexy PM0.4d są następcami popularnych PM0.4n które były jednymi z najlepiej sprzedających się monitorów Fostexa odkąd były produkowane, czyli od 2006 roku.
  •  Bardzo efektywny wzmacniacz cyfrowy - 25W (LF) i 16W (HF) oraz całkowicie przeprojektowany woofer i tweeter sprawiają, że PM0.4d są tak samo skuteczne jak ich poprzednik. 
  •  PM0.4d zostały wykonane z wysokiej jakości materiałów wraz z profesjonalnie wykończoną matową przednią ścianką. Są dostępny w trzech wersjach kolorystycznych: czarnej, szarej i białej.
 
Zalety 0.4d wyraźnie odzwierciedla wykres dla pasma przenoszenia 60 - 30 kHz. Bardzo wiele mówi o nich także recenzja w branżowym serwisie Muzyk, gdzie w czerwcu 2014 roku Przemysław Ślużyński napisał w podsumowaniu
Mimo niewielkich rozmiarów monitory Fostex PM0.4d są profesjonalnymi monitorami bliskiego pola i doskonale nadają się do codziennej pracy. Brzmienie jest precyzyjne i doskonale odzwierciedla rzeczywistość, jeżeli można tak powiedzieć o współczesnych nagraniach. Plany i panoramy, jak również pogłosy, są łatwe do kontroli. Równomierność pasma jest wzorcowa i nie przepuścimy żadnego błędu – jeżeli wiemy, jak i czego słuchać. Ze względu na rozmiary i dość duże jednak pasmo w dole Fostexy głośne nie są i trochę gorzej będzie z pokazaniem klientowi mocy i blasku jego produkcji – do tego musimy mieć coś większego i niekoniecznie liniowego. Jeżeli jednak zajmujemy się szeroko pojętą produkcją multimedialną i musimy słyszeć, co robimy – Fostex PM0.4d są bardzo ciekawą propozycją – zwłaszcza, że niezbyt drogą. Model 0.4d ma jednak otwór portu bass-reflex z tyłu, co w domu utrudnia nieco rozmieszczenie tym monitorków. Na zdjęciu z testującym widać polskie monitory aktywne APS, gdzie są jeszcze otwory z przodu, a w nowszych wersjach już z tyłu. 

Fostex 0.4n miał otwory z przodu

Ten wcześniejszy model utrzymuje nadal swoją cenę na rynku wtórnym, co często przypisuje się pracującemu w klasie AB wzmacniaczowi analogowemu. Warto przez to zwrócić uwagą na recenzję Paula White w angielskojęzycznym serwisie branżowym Sound On Sound


Full-range monitors and large rooms aren't an option for everyone, and some of us even have to make do with no more than a computer desk for a studio. The new Fostex PM0.4ns aim to deliver better performance than a typical desktop monitor, and are available with various high-gloss baffle colours (red, yellow, violet, black or white). The rounded baffle edges reduce diffraction, and the low weight and compact size mean that wall-mounting is practical. Powieszanie na ścianie jest nieaktualne z 0.4d, co powoduje, że wcześniejszy model jest szczególnie atrakcyjny dla melomanów.

Fostex 0.4c to już zupełnie inna oferta.

Chociaż z przodu wyglądają jak 0.4d, to z tyłu widać wyraźnie, że wzmacniacz jest tylko w głośniku aktywnym. Muszą więc pracować z tradycyjnymi filtrami pasywnymi dla systemu dwudrożnego, a nie aktywnymi. Ze specyfikacji technicznej producenta wynika, że wzmacniacz ma 30+30 W z klasą D i THD (współczynnikiem zawartości harmonicznych) poniżej 0.05% przy 2 W, czyli niewiele przy pasywnej zwrotnicy i tak małej obudowie.

Pozostają nieco droższe Fostex 0.5d


Obrazek

Aktualny dystrybutor w Polsce ma jeszcze w ofercie 0.5d, których szacowna cena w detalu jest poniżej 2400 zł za parę. W sklepach muzycznych można kupić parę nawet poniżej 1800 zł i do tego z bezpłatną dostawą.  Branżową recenzję tego modelu rozpoczyna stwierdzenie: Trudno mi wyleczyć się ze słabości do produktów Fostex, która jednak nigdy nie ma wpływu na moje obiektywne do nich podejście. Tym, czym mnie ujmują w największym stopniu, jest ich szczerość - dźwięk nigdy nie jest sztucznie barwiony, produkty nie silą się na potrafiące więcej niż wynika to z praw fizyki, a ich cena zawsze mieści się w granicach rozsądku. Wszystko to dotyczy też opisywanego modelu.

  

Dobra renoma i tradycje z głośnikami Fostex sięgają wielu dekad wstecz. Kiedyś było trudno uzyskać dużą moc ze wzmacniaczy. Powstawało przez to mnóstwo konstrukcji głośników z labiryntem akustycznym. Wiele z nich było dla szerokopasmowych przetworników elektroakustycznych tego tokijskiego producenta. Wzmacniacz 20-30 mógł w imponujący na tamte czasy sposób wygenerować muzykę z takim przetwornikiem zamontowanym w obudowie z labiryntem. Te przetworniki miały bardzo konkurencyjną cenę, a obudowę można było wg rysunku zrobić samemu w domy lub zamówić do sklejenie zestaw z wszystkimi jej elementami, a lokalni stolarze oferowali tu także swoje usługi.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi5-XOSyUFnoZg2AyMTYKfi4DBe6XhFT5fzUwpOOvOGSKjgPTAD6SsxwL6zySz1eBCzSTyb9UAdYw7etYBAyAl-A1WBTCzoW7gVrJzbfms93_wOa9Fv7gWhlkbSrAOgfXq5cCyGkn2x4rRKA4y8M75B_fBnu1hVBSzLrlYCQFIznOU1PypQXL7SdwLMQFs/s16000/tl8.jpg 

Szczególnie popularne stały się bardziej proste do wykonania w domu konstrukcje z transmission line. Na ilustracji powyżej widać, że były z portem z przodu lub z tyłu. Obecnie obudowy z labiryntem stały się dla melomanów mniej opłacalne, bo są już od lat wzmacniacze z dużą wydajnością i nie kosztują zbyt wiele.

https://rvb-img.reverb.com/image/upload/s--QckrNfZZ--/a_0/f_auto,t_large/v1663167083/ldgfjyflmxknpqbccdds.webp 

Teraz Fostex jest przez to bardziej kojarzony na całym świecie z domowymi studiami nagrań. Legendarne stały się ich analogowe magnetofony dla 7 calowej szpuli ze standardową taśmą i 8 ścieżkami dla zapisu. Aktualnie oferują już tylko sprzęt cyfrowy, a do niego przetworniki elektroakustyczne, gdzie najlepiej sprawdzają się nadal rozwiązania analogowe. Ich monitory z aktywną zwrotnica są tu atrakcyjną cenowo ofertą. Szkoda tylko, że nie pomyślano o 2 jej odnogach z portem bass-reflex. Oferta zredukowana do trendu studyjnego, co nie w każdym miejscu jest optymalne i podobnie jest z potrzebami melomanów. 

https://www.hp.com/pl-pl/shop/media/catalog/product/c/0/c08083889.png?store=pl-pl&image-type=image&auto=webp&format=png&width=640&height=800&fit=bounds&dpr=2.625

https://artofmusic.it/cdn/shop/products/20131025-x15_1024x1024.jpg?v=1417644973

Ciekawą ofertą Fostex dla melomanów korzystających z PC all i one lub laptopa mógł być również HP-A4, o którym polskojęzyczna recenzja rozpoczyna się: W prasie motoryzacyjnej często jest używane określenie "radość z jazdy". To najlepszy komplement jakim można scharakteryzować auto, które sprawia frajdę podczas prowadzenia. Podobnym określeniem można opisać konwerter Fostexa. To sprzęt, który daje radość ze słuchania.

Wydaje się jednak, że u tokijskiego producenta wyobrażenie o takich melomanach jest zupełnie inne. Model 0.3bd za 12 stówek ma pasywną zwrotnicę oraz port bass-reflex z tyłu, a wzmacniacz w tym zestawie jest z niewystarczającą tu mocą 2x15 W. Niemniej bardziej dociekliwi znajdą interesującą ofertę z tą marką, którą skierowano do producentów muzyki i nazywa się NF04R
https://www.fostex.jp/cms/wp-content/uploads/NF04R_Release_main.jpg.webp
 NF Series Smallest 4" (10cm) HR Shaped Woofer UnitDelivers tight, high speed and bass beyond sizeUses "UDR tangential edge" and "push-pull damper".Eliminates the reverse resonance of the edge, with excellent straightness, and responsive to the medium and low range.The "UFLC diaphragm" soft dome tweeter with high fidelity and high fidelity for micro signals.The magnetic circuit uses a magnetic fluid, ensuring stable operation for long periods of time.Equipped with a 30W high performance D class amplifier for woofers, 20W for tweeters, and a biamp system that drives speaker units.Equipped with adjustable sound pressure level to suit your listening environment.Low range properties adjust sound pressure levels to -2dB, -4dB, -6dB and tweeter sound pressure levels to -2dBThe GAIN can be switched between 0dB/+10dB according to the output level of external audio equipment.HR Diaphragm

HR (HP ROTATION) is a circular rotation to further improve the shape of HP (HYPERBOLIC PARABOLOIDAL), known in the field of architectural mechanics.This shape works only as an internal stress, and does not operate bending stress, so it is lightweight and high rigidity, and it disperses resonance from split vibrations, so it fits well with the diaphragm.

UFLC Diaphragm

UFLC is a diaphragm made from poly/urethane resin laminated to a cloth material and is used for the tweeter.This diaphragm allows you to reproduce sound signals that are naturally extended to high range.

UDR Tangential Edge

It is used on the edge of the woofer which has key functionality for speaker operation.

Compatible with optional EB-6301

It can also be installed on the wall or ceiling. 
 
 

Notka o możliwości zawieszenia ich na ścianie ma istotne znaczenie dla chcących korzystać z nich w domu przy tworzeniu muzyki, czy tylko dla jej odtwarzania. Ilustracja marketingowa pokazuje je w miejscu, gdzie równie dobrze może być starszy model. Ma jednak pokazać tylko wersję z nowocześniejszymi przetwornikami elektroakustycznymi i w tle są również fińskie monitory Genelec, by zaakcentować w podświadomości potencjalnego klienta, że chodzi o ofertę z najwyższej półki. Natomiast na tej ilustracji bardzo praktyczną wskazówką dla użytkownika są mało eleganckie cegłówki w charakterze podstawek, by ograniczyć przenoszenie wibracji z głośników w blat stołu. W nieco innym ustawieniu bardzo dobrze się to sprawdzało z 0.4d, a więc tym bardziej z 0.5d, które emitują jeszcze więcej energii. 

https://v.wpimg.pl/NWFiNDEuYTYnCzh3ag5sI2RTbC0sV2J1M0t0ZmoWYWF2WTZrMRAtP2gePichG2AnKkYnKSJad252XSondUdjYScIf2lxR35ha1F2c3JYfDEjWSx0J0AvNXJYYDQrEmwq 

Alternatywą są Tannoy Gold z 5 calowym przetwornikiem współosiowym i ten temat został szerzej omówiony pt 200 - 300€ to bardzo dobra oferta brytyjska z koaksjalnym przetwornikiem elektroakustycznym . Tu cegłówki również ograniczą niepożądane wibracje blatu, które są generowane przez obudowę głośnika.

Podobnie jest nawet z referencyjnymi APS Coax. Ustawienie ich tak bardzo blisko siebie jest tylko, by zmieściły się na zdjęciu, ale widać też na nim, że stoją na podstawkach. Te zostały specjalnie przygotowane, by jeszcze lepiej od cegłówek izolować zbyteczne przenoszenie energii z głośnika, co dotyczy nie tylko tych, która są postawione na blacie, ale także wiszących na ścianie. Więcej na temat tych monitorów studyjnych jest w tekście pt  Audio Pro Solutions Coax - referencja z Polski dla odtwarzania muzyki przy biurku . Szerzej na temat oferty głośników współosiowych  poruszone jest pt Atrakcyjny przetwornik elektroakustyczny dla odtwarzania muzyki w domu

Komentarze

  1. Foster Denki KK (フォスター電機株式会社, Fosutā Denki kabushiki kaisha) is an electronics company that manufactures loudspeakers and audio equipment for other companies or sells them under the trade name Fostex. It is traded on the Tokyo Stock Exchange.

    Foster Denki supplies audio equipment as an OEM:

    speakers and headphones for Sennheiser, Sony, Yamaha, Denon, Nokia and Beats
    earphones for Apple's iPod and iPhone
    television speakers for the Toshiba REGZA television brand
    in-vehicle speakers for Clarion, Mitsubishi Motors, Honda, GM, Ford, Mercedes-Benz and others

    https://en.wikipedia.org/wiki/Fostex

    OdpowiedzUsuń
  2. Pod ilustracją z cegłówkami napisane jest w tłumaczeniu google jp>pl

    Recenzja Gotch (AZJATYCKIE POKOLENIE KUNG-FU).
    Uważam, że jest bardzo dobry do stosowania w bliskim polu. Podoba mi się faktura wokalu itp. Ma wyraźną obecność. W końcu myślę, że super basu trochę brakuje, ale myślę, że nic nie da się na to poradzić ze względu na rozmiar. Z drugiej strony, czułem, że dźwięk był niesamowity, biorąc pod uwagę jego rozmiar.

    https://www-fostex-jp.translate.goog/products/nf04r/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=wapp

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wg tego tłumaczenia podane jest

      Po raz pierwszy w serii NF zastosowano korpus z odlewu aluminiowego. Innowacyjny kompaktowy głośnik aktywny wyposażony w 4-calowy głośnik niskotonowy w kształcie HR

      To dodatkowo wyjaśnia Genalec w tle

      Usuń
    2. Temat fińskich monitorów studyjnych, które są widoczne w tle na zdjęciu z NF04R poruszony został szerzej tutaj na blogu pt "Aktywne monitory studyjne Genelec z oprogramowaniem do perfekcyjnego ich skonfigurowania dla wiernego odtwarzania muzyki "

      https://krzemel.blogspot.com/2019/04/aktywne-monitory-studyjne-genelec-z.html

      Usuń
  3. Temat legendarnych przetworników Fostex poruszony jest pt 8" Full Range w labiryncie akustycznym

    https://4biensoundpc.blogspot.com/2023/05/8-calowy-full-range-eac-z-labiryntem.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jest także pt EAC w obudowie z labiryntem akustycznym

      https://4biensoundpc.blogspot.com/2023/05/eac-w-obudowie-linia-transmisyjna.html

      Usuń

Prześlij komentarz