
Wizyta w sopockim salonie jednoznacznie potwierdza zalety aktywnych rozwiązań z głośnikami. Salon niczym specjalnym nie wyróżnia się z zewnątrz, ale w środku jest sprzęt z najwyższej półki, co pozwoliło na odsłuch pasywnych głośników Diora Acustics Perun 3, które kosztują 220 tys zł i aktywnych Sveda Audio Blipo Home za normalnie 44, a w tym miejscu akurat okazyjnie za jedynie 29.


Można dla stereofonii skorzystać z 8 wzmacniaczy i stosownej do tego plątaniny kabli. Jest to konstrukcja 4–drożna, częściowo tubowa, współosiowa sekcja średnio- oraz wysokotonowa, tuba o stałej kierunkowości. Na temat tych głośników wspomniane jest na wstępie tekstu pt Akustyka zawsze potrzebna.
Sveda Audio Blipo Home wystarczy podłączyć do zasilania i dostarczyć sygnał prawego i lewego kanału.
Odtwarzany był z nimi strumień Free Lossless Audio Codec, ale analogowy sygnał z niego okazał się nie mieć najlepszej jakości. Bezsprzecznie jednak potwierdził, że te głośniki mają duży potencjał.
Chodziło o odsłuch z konstrukcją, o której Wikipedia podaje: Układ D’Appolito polega na umieszczeniu głośnika wysokotonowego symetrycznie pomiędzy dwoma średnio-niskotonowymi połączonymi równolegle i przetwarzającymi ten sam zakres częstotliwości. W konstrukcjach tego typu stosuje się zwrotnice wyższego (zwykle trzeciego) rzędu o niskiej częstotliwości podziału sygnału (najczęściej około 2500 Hz). Przyjmuje się, że odległość między głośnikami nie może być większa niż 2/3 długości fali przy częstotliwości podziału.
Miało być porównanie tych głośników z wcześniejszymi testami, które były robione z nagraniem I Know There’s Something Going On, o czym wspomniane jest w tekście pt Anni-Frid Lyngstad solowo z winylu i CD na PC
Konkretnie chodziło o porównanie z podobną konstrukcją w betonowej obudowie, która powstała w Szwecji. Obudowa tych pasywne głośniki była typu transmission line, co dodatkowo zapewniało szczególne właściwości dla odtwarzania muzyki i to można było najlepiej zaprezentować właśnie z utworem Anni-Frid Lyngstad i Phila Collinsa. Możliwe to było nawet z widoczny na zdjęciu powyżej relatywnie niedrogim wzmacniaczem, którego temat jest szerzej poruszony pt Koncepcja konstrukcji NAD w konfiguracjach PC4UMusic. Te szwedzkie głośniki jeszcze lepiej sprawdzały się oczywiście ze wzmacniaczami mocy w wyższej klasie cenowej.
Te właściwości powinny być jeszcze lepsze w polskiej konstrukcji aktywnej z zamkniętą obudową. Dostępny sygnał z muzyką do testu nie pozwolił jednak zrobić rzetelnego porównania. Można było usłyszeć, że perkusja była idealnie zestrojona, ale dynamika tego nagrania nie chciała się objawić w pełnej krasie, chociaż wysterowanie przetworników elektroakustycznych było z wbudowanymi wzmacniaczami o łącznej mocy 380 W.
Była natomiast okazja do szybkiego porównania z Driorą Ac ustitcs Perun 3 i najbardziej zaskakująca była tu przepaść cenowa. Pasywne głośniki w znacznie wyższym przedziale cenowym wymagają jeszcze drogich wzmacniaczy. Ograniczenie się do jednego nie jest adekwatne do ceny tych głośników.
Niewystarczająca jakość nagrania dostarczonego w strumieniu FLAC nie znaczy jednak, że do testu lepszy jest winyl. Strumienie z tym nagraniem użyte w innych testach z dużo tańszymi głośniami sprawowały się znacznie lepiej. Ten w salonie audio mogło być przypadkowo gorszej jakości, albo urządzenie do jego odtwarzania nie spisało się właściwie. Przypominało tablet, co dobrze nie wróży dla odtwarzania muzyki, ale mógł to być tylko panel sterowania do bardziej zaawansowanego systemu na potrzeby obsługi sprzedaży w salonie.
Podobna sytuacja miała miejsce przy teście w warszawskim demo room fińskich monitorów studyjnych, gdzie do testu użyte zostało nagranie Papa Was A Rollin' Stone. Było perfekcyjnie zgrane na pendrive, ale odtwarzane z przenośnym mackiem, którego właściciel ma być przekonany, że to jedyny słuszny sprzęt na ziemi. Szerzej o tym odsłuchu jest w tekście pt Aktywne monitory studyjne Genelec z oprogramowaniem do perfekcyjnego ich skonfigurowania dla wiernego odtwarzania muzyki
Teraz jest już nowy pokój dla prezentacji oferty Genelec i na zdjęciu widać, że jest tam bardziej zaawansowany komputer. Nie znaczy to jednak, że został optymalnie skonfigurowany dla odtwarzania muzyki. Pewność jest jedynie, że głośniki były skalibrowane do pomieszczenia, bo to jest główny atut tej fińskiej oferty.
Głośniki w betonowej obudowie TL to Rauna, ale teraz są z bass-reflex
OdpowiedzUsuńhttps://www.rauna.com/
There are quite a few who still tend to show interest in the fabulous Rauna transmission-line speakers made of concrete which date back to 1982
Usuńhttps://vintagehifiproducts.wordpress.com/2014/06/19/rauna-of-sweden-the-story-continues/
Rauna was founded in Sweden in early 1982 by Bo Hansson, Lennart Bergstedt, and Olle Neckman.
UsuńTheir idea was to create an acoustically perfect and stable but yet affordable speaker cabinet, a combination never before seen on conventional loudspeakers. A true high-fidelity loudspeaker created for music lovers, that all music lovers can afford.
They derived the name Rauna from the names Raunavaara and Runa. Raunavaara is the family name of Bo Hansson’s grandparents and Runa are ancient inscribed Nordic stones. The speakers were named to transcend time, they became both a tribute to ancestors and steady as rocks.
https://rauna.squarespace.com/about-rauna
w polskojęzycznym słowniku hi-fi można przeczytać:
UsuńNajpopularniejszym typem obudowy głośnikowej jest bass-reflex. Ten termin jest używany zarówno w języku polskim jak i angielskim. W angielskim występuje także w wersji skróconej reflex, alternatywnie można użyć określenia reflex enclosure. Dla tego typu konstrukcji stosuje się też szereg terminów alternatywnych. A więc mamy obudowę wentylowaną, po angielsku vented enclosure. Kolejny wariant to obudowa z otworem, po angielsku ported enclosure. Tu warto zwrócić uwagę, że obudowa typu linia transmisyjna (ang. transmission line, skrót TL stosowny w obu językach), też ma otwór, ale to już jest inna konstrukcja.
https://www.hifi.pl/porady/terminologia-glosniki-kolumny.php
ten słownik ma także podpowiedź, czemu interesujące było porównanie ze Sveda
UsuńInną zaletą obudowy zamkniętej w porównaniu z obudową bass-reflex jest lepsza odpowiedź impulsowa.
https://www.hifi.pl/slownik/obudowa-zamknieta.php
Sveda Audio Blipo active speaker set that made its maker Arek Szweda locally famous got significantly improved over the years. Although not exactly affordable, its latest version – Sveda Audio Blipo Home U22+ – promises a lot and now is the time to find out whether it delivers.
OdpowiedzUsuńhttp://hifiknights.com/reviews/speakers/sveda-audio-blipo-home-u22/
Designer Arek Szweda designed his first speaker when he was just 14, alongside several valve amplifiers and some CD transport mods, before spending time working in IT.
Usuńhttps://the-ear.net/review-hardware/sveda-audio-blipo-active-standmount-loudspeakers/
Monitory Dapo, jak sugeruje ich nazwa, oparte są na koncepcji Josepha D’Appolito, której opis po raz pierwszy został opublikowany w 1984 roku, a która cieszy się dużą popularnością w tzw. kręgach audiofilskich
OdpowiedzUsuńhttps://estradaistudio.pl/testy/sprzet-studyjny/1135-sveda-audio-dapo-monitory-studyjne
Joseph D'Appolito wszedł do historii elektroakustyki i jak sądzę jego nazwisko już na trwałe pozostanie w podręcznikach projektowania kolumn.
OdpowiedzUsuńhttps://www.hifi.pl/recenzje/ksiazkiprogramy/testingl.php