AAX i VST3 dla produkcji audiowizualnych z Eclipsa Audio

Pojawiły się już dla oprogramowania do tworzenia produkcji audiowizualnych wtyczki Avid Audio eXtension i Virtual Studio Technology, żeby można było korzystać z nowych możliwości formatu Eclipsa Audio. Są tylko dla komputerów Apple, bo brakuje ich jeszcze dla Windows, ale takie są przewidziane. Natomiast wtyczka AU do Adobe Premiere Pro jest jedynie dla Mac OS. Bark zapowiedzi o niej dla okienek Microsoft jest  najprawdopodobniej edytorskim niedopatrzeniem w publikacjach, chociaż nie można oczywiście wykluczyć w tym świadomej polityki handlowej Adobe, bo lepsze dochody zapewniają im użytkownicy makówek, więc po co wybiegać przed orkiestrę.

Szersze wyjaśnienia dotyczące takich wtyczek można znaleźć na stronie pt Building Audio Plugins to Create Eclipsa Audio. Można tam przeczytać: We created an MVP audio plugin capable of creating spatialized audio and recording it in the Eclipsa Audio format. Jako klient podany jest Google. Poinformowano o tym w listopadzie 2024, czyli jeszcze przed oficjalną inauguracją formatu w Las Vegas. Na temat ogłoszonej tam nowości jest więcej pt 2025 i Consumer Electronics Show to historyczna inauguracja Eclipsa Audio

Widoczny powyżej schemat dotyczący Immersive Audio Model and Formats może być natomiast podpowiedzią, jak stworzyć dla obsługi Eclipsa Audio stosowny scalak do np telewizorów. Pojawiły się również zapowiedzi: YouTube will support Eclipsa Audio video uploads starting later this year, while Samsung’s 2025 TV and soundbar lineup will deliver Eclipsa Audio experiences out of the box. Google Chrome and Android support are also planned, expanding the reach of immersive content to billions of devices worldwide.
Założenia Eclipsa Audio pokrewne są ze stworzonym w 2012 roku Dolby Attmos, o którym Wikipedia podaje, że obsługuje do 128 niezależnych ścieżek audio i do 64 różnych głośników. Technologia ta była początkowo kierowana do kin komercyjnych, ale później została także dostosowana do potrzeb kina domowego. Oprócz odtwarzania standardowych ścieżek dźwięku przestrzennego 5.1 lub 7.1 (za pomocą tablic konwersji), system generuje dla każdego głośnika unikalną ścieżkę dźwiękową, co umożliwia zastosowanie wielu nowych przednich, bocznych, a nawet umieszczonych na suficie kanałów wertykalnych dla dokładnego pozycjonowania wybranych dźwięków, takich jak przelot helikoptera czy deszcz a nawet silniki .
W domu trudno jest zapewnić identyczny sprzęt jak ten używany przy produkcji nagrania. Na dodatek nagrania powstają na różnym sprzęcie. Oferta Dolby Atmos była w związku z tym logiczna, ale nie została stworzona dla domu i miał być atutem salonów kinowych. Firma zajmująca się instalacjami zwraca uwagęDokumentacja kinowa do systemu Dolby Atmos rekomenduje aby zestawy kinowe przednie były w stanie wytworzyć ciągłe ciśnienie akustyczne wynoszące 105dB w miejscu odsłuchu (MLP) lub w odległości wynoszącej 2/3 długości sali kinowej. Oczywiście mowa o dźwięku pozbawionym kompresji i zniekształceń. Co praktycznie znacząco ogranicza ilość rozwiązań które możemy zastosować, gdybyśmy na poważanie chcieli zrealizować domową salkę kinową. 
Stworzony przez Dolby Labs format dla profesjonalnych instalacji dopasowywano później dla kina domowego, a o nim Wikipedia podaje, że jest to zestaw urządzeń audio i wideo przeznaczony do oglądania filmów, który pozwala symulować w warunkach domowych wrażenie dźwiękowe, jakiego doświadcza widz na sali kinowej lub koncertowej. Chodziło nie tylko o rozwiązania techniczne, ale również handlowe z licencjonowaniem. Podstawową różnicą jest konfiguracja systemu dla odtwarzania, a konkretnie "audytorium" dla niego. W kinie jest dla wielu słuchaczy na większej przestrzeni.  Znacznie mniejsza przestrzeń i grono słuchaczy jest w domach. Prościej będzie uwzględnić te kwestie z Eclipsa Audio, gdzie nie ma opłat licencyjnych i związanych z tym zagwozdek administracyjnych. W mediach powstał przy inauguracji nowego formatu silny wątek licencyjny, który nie jest w pełni zgodny z intencjami tej nowej inicjatywy. Ustalona opłata licencyjna nie jest tak istotna jak uproszczenie możliwości dalszego rozwoju technologicznego dla dźwięku przestrzennego oraz poszerzenia oferty nagrań.
W informacji na temat nowego rozwiązania podkreślono: Model open-source systemu Eclipsa Audio odróżnia go od innych technologii audio 3D, umożliwiając każdemu tworzenie takich treści bez płacenia tantiem. Po debiucie na targach CES 2025 technologia ta spotkała się z entuzjazmem twórców i nabrała rozpędu na platformach medialnych i w społecznościach internetowych. Dzięki temu podejściu, system Eclipsa Audio pełni funkcję środowiska integracyjnego, w którym twórcy mogą bez ograniczeń łączyć elementy audio 3D pochodzące ze wszystkich źródeł. „Demokratyzując” dźwięk przestrzenny, Eclipsa Audio daje twórcom treści mnóstwo możliwości i zapewnia, że odbiorcy doświadczają dźwięku zgodnie z intencją autora niezależnie od konfiguracji ich sprzętu audio. 
Ważna jest tu podawana informacjaStarting in 2025, creators will be able to upload videos with Eclipsa Audio tracks to YouTube. Viewers with 2025 Samsung devices will be able to watch YouTube videos with premium spatial audio when available. Obiecująca jest również dalsza część: “We believe that Eclipsa Audio has the potential to change the way we experience sound,” said Jim Bankoski, Vice President of Engineering, Google Chrome. “We are excited to see how the creator community uses it to create new and innovative audio experiences”. W testach z odtwarzaniem muzyki przeglądarka Google wypadał wyjątkowo słabo, a w szczególności w przypadku nagrań z dźwiękiem 3D.
W Polsce pierwsze transmisje z dźwiękiem Doby Atmos 5.1.4 zakodowanym w AC-4 przeprowadzono już w 2021 i 2022 r. (Konkurs Chopinowski, Konkurs Wieniawskiego) w TVP Kultura HD. Natomiast w aktualnej ofercie Media Markt można przeczytać: Jeśli chodzi o audio – Dolby Atmos, czyli wirtualny dźwięk przestrzenny – jest wspierany przez soundbary Samsung oraz telewizory z roku 2024 z ośmioma wbudowanymi głośnikami. Jednak i na tym polu firma opracowała własne rozwiązanie. I zrobiła to w kooperacji z dużymi nadawcami! Dalej podane jest zwięzłe wyjaśnienie: Format Eclipsa Audio oparty jest na autorskim standardzie IAMF (Immersive Audio Model & Format). W uproszczeniu można napisać, że to jego nowa, bardziej chwytliwa nazwa rynkowa. Samsung, który stworzył IAMF wraz z Google, uczynił kod publicznie dostępnym, bezpłatnie, na zasadzie Open Soruce. Czyli może z niego każdy producent i sprzętu, i treści wideo. Zaimplementowany zostanie m.in. przez YouTube. Jeśli wykorzysta go twórca filmu, dźwięk w tym formacie odtworzysz właśnie poprzez aplikację YouTube na nowym telewizorze Samsung z roku 2025. W skład konsorcjum założycielskiego Alliance for Open Media, odpowiedzialnego za IAMF, wchodzą również Netflix i Meta. Można się spodziewać, że dźwięk Eclipsa Audio trafi do wideo na tych platformach. Niemniej trzeba uważać, bo ten sprzedawca oferuje również tanie głośniki aktywne MODECOM Eclipse 180, które nie mają nic wspólnego z nowym rozwiązaniem.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEguvCEqn0h_vCuJUZ9xHaIpgIUsjlf90CnfzREvBKtPnmTqaz9-eRnLSpjSsJ5ofuAqp7txPjbVEnFwYw5sB05Hld1POTKZlhFI5GsJFsWNA3W0X2nLOUeOE7y3kTaqskOnGX4Smt8pVi0dZG7ZAXRmfuF8LqaO4jdADflNoTojky4Aw9mQUpVZQShfwJg/s659/dolbyms3.jpg
Udostępniana w Microsoft Store aplikacja Dolby Labs nie zapewniała stosownej jakości  w testach odsłuchowych z konfiguracjami PC4uMusic. Chwilowo brakuje aplikacji dla Eclipsa Audio, ale rozwiązaniem mogą byc np wtyczki VST, gdy pojawią się dla Windows. Docelowo lepszym rozwiązaniem będzie oczywiście integracja z syetmem operacyjnym.
Benjamin's Psychoacoustic Lab testuje oraz wdraża na bieżąco możliwości optymalnego odtwarzania muzyki z nowymi rozwiązaniami technologicznymi, a w szczególności z wykorzystaniem potencjału obliczeniowego i otwartej struktury PC. 

 
 Wieleojęzyczny profil PC4uMusic na Facebook>>>

Komentarze

  1. Google wprowadziło kilka istotnych ulepszeń technicznych w Android 16 i jest m.in. obsługa kodeka Eclipsa Audio https://pl.homecinesolutions.fr/blog/posts/1081-android-16-dla-google-tv-nowe-funkcje-i-obsluga-eclipsa-audio

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najprawdopodobniej zmieni to sytuację opisaną pt "Android TV nie jest optymalny dla Mezzo"

      https://krzemel.blogspot.com/2024/01/android-tv-itp-w-kwesti-muzyki.html

      Usuń
    2. Niemniej nie wyklucza to także tej poruszonej pt Android i Tizen w jednym stali domu, co pozostanie w nieco innym rozdaniu w ofertach RTV

      https://krzemel.blogspot.com/2025/08/android-i-tizen-w-jednym-stali-domu-co.html

      Usuń
    3. Android 16 continues our mission of building a private and secure platform that helps improve your productivity while giving you new capabilities to produce beautiful apps, superior media and camera experiences, and an intuitive user experience, particularly on tablets and foldables.

      https://developer.android.com/about/versions/16

      Usuń
    4. Android TV
      Build apps that let users experience your app's immersive content on the big screen. Users can discover your content recommendations on the home screen. The Leanback library provides APIs to help you build a great user experience for a remote control.

      https://developer.android.com/tv

      Usuń
    5. ChromeOS is the speedy, simple, and secure operating system that powers every Chromebook. You can distribute your Android apps to Google ChromeOS devices through the Google Play app store.

      https://developer.android.com/chrome-os

      Usuń
  2. An open source Eclipsa Audio plugin is now available for Digital Audio Workstations (DAWs) and Non-Linear Editing (NLE) software

    https://opensource.googleblog.com/2025/06/introducing-open-source-daw-plugin-for-eclipsa-audio.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. The Best Digital Audio Workstations (DAWs) for 2025, By Jamie Lendino
      Jul 24, 2025

      https://uk.pcmag.com/recording/91889/the-best-audio-editing-software-for-2020

      Usuń
  3. on the Court Reporter Technology Facebook group, Robin Nodland posted a how-to YouTube video for using Audacity to fix a corrupted Eclipse audio file that would not work outside of Eclipse

    https://www.youtube.com/watch?v=3R2Ki4NL3jk

    OdpowiedzUsuń
  4. Wiosną 2024 pojawiła się wtyczka Spatial Audio Output dla foobar2000 i jest o niej wspomniane pt |Konfiguracja dla Dolby Stereo Matrix jest praktyczna dla przestrzennego odtwarzania muzyki w domu"

    https://krzemel.blogspot.com/2025/07/konfiguracja-dla-dolby-stereo-matrix.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. An alternative output component that uses the Microsoft Spatial Sound API.

      https://www.foobar2000.org/components/view/foo_out_spatial

      Usuń
    2. 4. Existing Forms of Spatial Audio

      https://research.mach1.tech/glossary/existing-formats/

      Usuń

Prześlij komentarz