Samsung przedstawił na największych na świecie targach elektroniki oraz nowych technologii swoje rozwiązanie, o którym już na wstępie udostępnionego z tej okazji tekstu w bardzo wielu językach podkreśla: W treściach wideo dźwięk jest równie ważny jak obraz. Odgrywa on kluczową rolę w odbieraniu naszych przeżyć, dzięki czemu możemy poczuć się niczym w kinie akcji. Aby stworzyć autentycznie zoptymalizowane wrażenia dźwiękowe firma Samsung we współpracy z Google opracowała najnowocześniejszą technologię dźwięku 3D – Eclipsa Audio.
Ciekawy test odsłuchowy z tym rozwiązaniem może być z nagraniem z 3 stycznia 2025 uroczystej gali w Warszawie z okazji półrocznego prezydencji Polski w Radzie UE. Takie nagranie dostępne jest w archiwum TVP. Więcej na jego temat jest w tekście pt AC‑4 Dolby i transmisja TVP z gali EU. Niemniej nawet w ekskluzywnych salonach RTV Eclipsa Audio prezentowane będzie najprawdopodobniej z nagraniami, które trudno jest porównać z naturalnymi dźwiękami. Powodem jest, że efekty specjalne są bardziej skutecznym argumentem przy sprzedaży sprzętu. W handlu liczy się efektywność sprzedaży, o czym jest na marginesie poruszone z przykładem Driora Acustitcs Perun 3 w tekście pt Aktywnie bardziej praktycznie - szybki test w salonie audio. Zaskakujące jest, że punkt ciężkości na efekty położono także w tekście prestiżowego "What hi-fi" w tekście z 21 marca 2025 pt "Eclipsa Audio: everything you need to know about Samsung’s new Dolby Atmos rival". Autor wolał się zasekurować trzymając się dostępnej aktualnie informacji i analizuje temat sprzedażowo, bez wnikania w potencjał jaki ma to rozwiązanie.
Odważniej temat przedstawia tytuł "Poznaj Eclipsa Audio. Samsung zrobi z twojego salonu salę koncertową", który nadano recenzji w nawiązaniu do Hannover Messe 2025. Niestety nie chodzi jednak o recenzję z targów, bo tekst opublikowano wcześniej i skoncentrowano się w nim również sprzedażowo w wyjaśnieniu, że: Samsung konsekwentnie próbuje przekonać świat do tego, że nie ma sensu płacić za formaty, które dostarcza światu firma Dolby. Zaczęło się od telewizorów, a teraz rewolucja doszła do dźwięku. Niemniej w tym wyjaśnieniu bardzo wyraźnie zaznaczono, że nie chodzi jedynie o telewizory.
Konkretnie chodzi w sumie o 2 formaty, które są popularne na rynku audio wideo - Dolby Vision dla obrazu oraz Dolby Atmos dla dźwięku. Dolby Labs zarabia na każdym z nich dwutorowo, bo pobiera pieniądze od wytwórni filmowych i muzycznych za wykorzystywanie tych technologii przy produkcji, a precyzyjniej dystrybucji nagrania oraz od producentów sprzętu, którzy oferują odtwarzacze z możliwością dekodowania zapisu z tymi formatami. Mówiąc inaczej, by dowolna firma mogła ich używać w swoich produktach, musi wykupić na to licencję. W praktyce znaczy to, że odtwarzanie każdego nagrania z tymi formatami wymaga aż 4 wykupionych licencji. Trzeba jeszcze do tego pamiętać, że każdy oferujący nagranie musiał wcześniej wykupić własną licencję i w tym było chyba źródło zainteresowania Google, by nawiązać współpracę z Samsungiem.
Samsung rzucił wyzwanie Dolby Vision oferując w swoich telewizorach otwarty format HDR10+. Ten koreański producent jest od kilkunastu lat liderem sprzedaży telewizorów na świecie, ale format nie przyjął się szerzej. Najprawdopodobniej niższy koszt licencji nie był dla producentów sprzętu RTV wart zamieszania marketingowego na rynku, by korzystać z rozwiązania, które oferuje najgroźniejsza konkurencja. Właśnie ten aspekt dominuje także we wspomnianym wcześniej tekście "What hi-fi".
Jednak z oferty Dolby Atmos zadowolony nie był również Google, Netflix, Meta, czyli giganci, który są niezwiązani z rynkiem RTV. W 2023 r. globalne konsorcjum Alliance for Open Media, w skład którego wchodzą wymienione firmy, przyjęło standard Immersive Audio Model and Formats (IAMF) jako branżowy standard dźwięku 3D, który obecnie występuje pod marką Eclipsa Audio. Grono uzupełnia teraz jeszcze np Microsoft i Intel, jako Steering Committee members, wśród których są jeszcze inni potentaci rynku nowych technologii. Warto w niej zwrócić uwagę na Tencent, czyli istotnego partnera Spotify. Nie mniej imponująca jest lista Promoter Members. Jest w niej Realtek, czyli producenta większości używanych w PC procesorów dźwięku
Schemat IAMF powyżej jest podpowiedzią dla producentów jak tworzyć stosowne do tego układy elektroniczne. Ogólnie chodzi o niedrogi scalak, który pozwoli budować w telewizorach zaawansowane konstrukcje dla fonii. Takich nikt nie oczywiście tworzył w w tabletach, czy telefonach komórkowych, co może być błędnie zrozumiane ze schematu. Sens montowania takiego układu elektronicznego w tabletach i telefonach może również wydawać się wątpliwy, co nie znaczy, że takie modele się nie pojawią, by znacząco podbić ich cenę z niewielką inwestycją. Samsung ma również silną pozycję jako producent telefonów, wiec może wykorzystać to dla szerszego rozpowszechnienia rozwiązania Eclipsa Audio. Flagowe modele z tym rozwiązaniem, to bardzo efektywna promocja tej nowej technologii
Samsung jest do tego przez zależną od nich spółkę Harman International Industries właścicielem marki JBL z którą zbudował silną pozycję w najbardziej chyba popularnym obecnie przedziale rynku audio i będzie ją jeszcze bardziej umacniał z ofertą soundbar. Eclipsa Audio pojawi się przez to całą z pewnością w kolejnej wersji zastępującej flagowy JBL L75 MS za ponad 7 tys. zł., którego tylni panel widoczny jest na zdjęciu powyżej. Zakres zaawansowania konstrukcji w tym zakresie poruszony jest w tekście pt Bezprzewodowy soundbar dla zaspokojenia winylowego trendu. Należy spodziewać się równocześnie zalewu modeli z marką JBL i nowym rozwiązaniem dla dźwięku 3D w różnych przedziałach cenowych.
Yamaha nie należy do grona producentów telewizorów, ale oferuje soundbary z obsługą Dolby Atmos, jak zaprezentowany w filmiku powyżej flagowy model YSP-5600 Digital Sound Procesor i cieszą się one dobrą renomą w handlu RTV ze sprzętem wyższej klasy. Z myślą o konkurencji na rynku ciekawe wydaje się czy pojawią się propozycje tego japońskiego producenta w zakresie Eclipsa Audio, ale wiele jednak wskazuje, że dość szybko będą mieli jakąś propozycję rozszerzająca ich ofertę soundbarów stereofonicznych z Atmos.
Tym bardziej w ofercie Yamaha Home Audio ze sprzętem dla kina domowego wydaje się, że należy spodziewać szybko rozwiązań z Eclipsa Audio, chociaż mają już bardzo zaawansowane rozwiązania dla różnych formatów Dolby. Wskazuje na to zestaw kina domowego All In One Yamaha 5.2 YTH4960, który obsługuje już zarówno HDR 10+ jaki i Dolby Vision, więc czemu w nowszym modelu nie Atmos i Eclipsa. Prawdopodobnie tym tropem pójdzie wielu producentów sprzętu audio z obsługą kina domowego.
Dwa lata temu jesienne targi w Berlinie zwróciły szerszą uwagę na Atmos. Ten temat poruszony jest pt Atmos z wi-fi na Funkausstellung 2023. Na tegorocznych wiele będzie w temacie Eclipsa Audio. Już teraz w zapowiedzi tej imprezy 5-9 września widać silną pozycję Samsunga, jako ważnego jej partnera. W Warszawie lista atrakcji na targach 24-26.10.2025 podana zostanie 2 tygodnie przed startem, ale z całą pewością jedną z nich będzie Eclipsa Audio
W sklepie Microsoft można pobrać sobie oprogramowanie dla obsługi Dolby Vision i Atmos. W opisie podane jest: Download Dolby Access to start your free trial of Dolby Atmos for Headphones or set up a Dolby Atmos device. Hear stunning detail, precision, and realism in your games, movies, and shows with sound that flows all around you — even overhead and behind you. Dolby Access also allows you to personalize your audio with custom profiles and discover exclusive game trailers and content. DOLBY ATMOS & GAMEPASS BETTER TOGETHER: Experience the latest popular Dolby Atmos titles such as Psychonauts 2, Gears 5, and Ori and the Will of the Wisps and Rise of the Tomb Raider today on GamePass.
Ta udostępniana przez Dolby aplikacja nie zapewniała stosownej jakości w testach odsłuchowych z konfiguracjami PC4uMusic. Wydaje się, że Eclipsa Audio może sprawdzić się lepiej z potencjałem drzemiącym w Windows i niezależnych programach. W informacji na tema nowego rozwiązania podkreślono: Model open-source systemu Eclipsa Audio odróżnia go od innych technologii audio 3D, umożliwiając każdemu tworzenie takich treści bez płacenia tantiem. Po debiucie na targach CES 2025 technologia ta spotkała się z entuzjazmem twórców i nabrała rozpędu na platformach medialnych i w społecznościach internetowych. Dzięki temu podejściu, system Eclipsa Audio pełni funkcję środowiska integracyjnego, w którym twórcy mogą bez ograniczeń łączyć elementy audio 3D pochodzące ze wszystkich źródeł. „Demokratyzując” dźwięk przestrzenny, Eclipsa Audio daje twórcom treści mnóstwo możliwości i zapewnia, że odbiorcy doświadczają dźwięku zgodnie z intencją autora niezależnie od konfiguracji ich sprzętu audio.
Szkic na ilustracji powyżej to kosztujący ponad 6 tys zł ekskluzywny soundbar włoskiego producenta i oferowany jest jako przenośny głośnik. Najprawdopodobniej taka konstrukcja dla powieszenia pod sufitem i z zaawansowaną obsługą Eclipsa Audio może być o wiele bardziej atrakcyjna dla domu i na dodatek w niższej cenie.
Natomiast inwestycja 16 tys. zł. w amerykański soundbar z obsługą Eclipsa Audio lub bez należy już do zupełnie innego rodzaju decyzji. Niemniej takie oferty mają wpływ na ogólną poprawę jakości, którą można w niższym przedziale cenowym zapewnić z np konstrukcją soundbar.
Ciekawe wnioski można wyciągnąć z testów wykonanych z tanim sprzętem, o których wspomniane jest pt Alternatywy konfiguracji PC4uMusic z MathAudio Room EQ. Widoczny na ilustracji powyżej telewizor ma wzmacniacz 40 W (lewy - 10; prawy - 10; niskotonowy - 20), który dość przyzwoicie radzi sobie z wysterowaniem głośniczków wbudowanych w zakrzywiony ekran. Miała być z nim symulacja testu z konstrukcją soundbar typu 2+1, ale toporność używanego systemu operacyjnego Tizen zniechęciła do szerszych testów. Niemniej ten telewizor jest bardzo ciekawą alternatywą jako ekran w domowym zestawie do odtwarzania muzyki z PC. Natomiast rozwój Eclipsa Audio spowoduje z pewnością dopracowanie możliwości Tizen, co zapewni lepszą jakość dźwięku w tej konstrukcji telewizora. Rozszerzenie jej o 2 ekstra głośniki i stosowne dla nich wzmacniacze to dla producenta niewielka inwestycja, a dla konsumenta da słyszalną poprawę z fonią, a w szczególności z dźwiękiem przestrzennym, czyli w końcowym rezultacie wierniejsze odtwarzanie dźwięku z nagrania.
Hannover Messe web
OdpowiedzUsuńSamsung invests heavily in innovative technologies
https://www.hannovermesse.de/en/news/news-articles/samsung-invests-heavily-in-innovative-technologies
Deutsche Messe AG (Hannover Messe) – niemieckie przedsiębiorstwo z siedzibą w Hanowerze specjalizujące się w organizacji targów. Posiada największą na świecie powierzchnię wystawienniczą - teren targów rozciąga się na powierzchni 466 100 metrów kwadratowych
Usuńhttps://pl.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Messe_AG
Internationale Funkausstellung Berlin (International radio exhibition Berlin, a.k.a. 'Berlin Radio Show') is one of the oldest industrial exhibitions in Germany. Between 1924 and 1939 it was an annual event, but from 1950 it was held every other year until 2005. Since then it has become an annual event again, held in September. Today it is one of world's leading trade shows for consumer electronics and home appliances.
OdpowiedzUsuńGerman physicist and inventor Manfred von Ardenne gave a public demonstration of a television system using a cathode ray tube for both transmission (using flying-spot image scans, not a camera) and reception, at the 1931 show
https://en.wikipedia.org/wiki/IFA_Berlin
Audio Video Show jest wystawą sprzętu audiovideo oraz kina domowego, mającą w 2025 r. swoją kolejną - dwudziestą siódmą edycję. Ze swoimi 2 tysiącami metrów kwadratowych ekspozycji jest drugą co do wielkości imprezą tego typu w Europie.
OdpowiedzUsuńhttps://audioshow.pl/index.php?p=wystawa&s=owystawie&lang=pl
Targi odbywają się w 3 miejscach w Warszawie:
UsuńHotel Radisson Blu Sobieski
Plac Artura Zawiszy 1
Hotel Golden Tulip
ul. Towarowa 2
PGE Narodowy
Al. Ks. J. Poniatowskiego 1
Consumer Electronics Show (skr. CES) – największe na świecie targi elektroniki oraz nowych technologii[1], odbywające się corocznie w styczniu w Las Vegas w Nevadzie, sponsorowane przez Consumer Electronics Association. Na pokazie prezentowane są nowe produkty, prototypy oraz nowości technologiczne.
OdpowiedzUsuńhttps://pl.wikipedia.org/wiki/Consumer_Electronics_Show
W treściach wideo dźwięk jest równie ważny jak obraz. Odgrywa on kluczową rolę w odbieraniu naszych przeżyć, dzięki czemu możemy poczuć się niczym w kinie akcji. Aby stworzyć autentycznie zoptymalizowane wrażenia dźwiękowe firma Samsung przedstawiła system Eclipsa Audio, który swój debiut odnotował na tegorocznych targach CES, gdzie został wykorzystany w telewizorach Samsung.
OdpowiedzUsuńhttps://imagazine.pl/2025/03/04/samsung-przedstawia-eclipsa-audio-nowa-generacje-dzwieku-3d/
Alliance for Open Media
OdpowiedzUsuńLeaders and technology innovators from all prominent companies featured below contributed to the creation of AV1, and license their patents essential to the codec on a royalty-free basis to create an enduring ecosystem.
Members
https://aomedia.org/about/members/#steering-committee-members
Google Open Source Blog, Wednesday, January 15, 2025
OdpowiedzUsuńIntroducing Eclipsa Audio: immersive audio for everyone
https://opensource.googleblog.com/2025/01/introducing-eclipsa-audio-immersive-audio-for-everyone.html