Aktywny monitor KEF KM1 sprzed dekad jest godny uwagi dla odtwrzania muzyki z PC

 Widoczne powyżej aktywny monitor studyjny KEF KM1 zaoferowano w 1982 roku i miał w wysuwanym podzespole w stylu szuflady wbudowany wzmacniacz. Phil Ward wspomniał szerzej o tej konstrukcji w branżowym czasopiśmie Sound on Sound. Słusznie zwrócił uwagę, że w najbardziej renomowanych studiach nagraniowych są nadal monitory, które mają wiele przetworników basowych rozmieszczonych wokół modułu dla tonów średnich i wysokich. Często są z wieloma przetwornikami średniotonowymi i mają osiągać poziom głośności PA z najwyższą precyzją elektroakustyczną. 
Wysterowanie przetworników w KM1 zapewniało 8 jednokanałowych modułów z legendarnych Quad 405. Kanały wzmacniacza były rozdzielone pomiędzy przetworniki w dość oryginalny sposób. Każda para przetworników niskotonowych miała zmostkowaną parę kanałów wzmacniacza. Kolejna połączona para układów wzmacniaczy obsługiwała przetworniki średniotonowe. Ostatnia zmostkowana para kanałów zadedykowana została przetwornikowi wysokotonowemu. Renoma wzmacniacza Ouad powoduje, że jest nadal klonowany i w Polsce dostępny jest wysyłkowo moduł półprzewodnikowy za 150 złotych, czyli w koncepcji KM1 razy osiem doliczyć trzeba jeszcze niemały wydatek na ich zasilanie.
Zdjęcie Na zdjęciu powyżej dobrze widać, jakie są rozmiary tego monitora i jego przetworników B300, które umocowane są tylko trzema śrubami, co ma swój własny urok w zakresie wzornictwa, ale jest to jednak w pierwszej kolejności bardzo przemyślane rozwiązanie techniczne, aby efektywnie ograniczyć niechciane drgania i na dodatek pięknie może się zaprezentować w eleganckim domu.
Ponieważ ten brytyjski monitor studyjny może się pięknie zaprezentować w domu, a w studiach nie brakuje różnych naśladowców, więc czemu nie poszukać jeszcze dla tej konstrukcji nowych zastosowań i optymalnie je zagospodarować we współczesnych rozwiązaniach. 
Może dobrze się sprawdzić w domu, jako głośnik centralny połączony z subwooferem dla przestrzennego odtwarzania muzyki. W tym temacie, ale z nieco innej perspektywy wspomniane jest w tekście pt Autorskie wsparcie subwooferowe dla przestrzennego odtwarzania muzyki zapisanej w formacie Eclipsa Audi oraz 2+1 cyfrowo z PC i telewizorem dla odtwarzania muzyki z ciekawych transmisji audiowizualnych 
 
Ciekawie pod zakrzywionym ekranem telewizora zaprezentować się może rozwiązanie, które na zdjęciu prezentuje urodzony w Chicago syn warszawskiego krawca, czyli król swingu Benjamin David „Benny” Goodman. Tego prekursora soundbaru w pasywnej wersji amerykański JBL zaoferował już w 1957 roku. Nazywano go Paragon JBL D44000. Na jego temat podane jest, że opierał się na unikalnej zasadzie dyfuzji dźwięku opracowanej przez Richarda Rangera. System składał się z dwóch głośników umieszczonych w jednej obudowie, gdzie głośniki średniotonowe emitowały dźwięk w kierunku wygiętej drewnianej powierzchni, aby odbić fale dźwiękowe i stworzyć przestrzenny dźwięk stereo. Cytat jest z informacji, gdzie zabrakło istotnego wyjaśnienia na temat niskich tonów, a jest mało logiczne nawiązanie marketingowe do współczesnej oferty JBL Authentics.
Amerykańska konstrukcja jest jednak zbyt skomplikowana z LE15H dla niskiego regestru zamontowanymi wewnątrz, a tuby HP038P z 376 dla średniego na zewnątrz.  Na dodatek bardzo przemyślnie zainstalowane podwójne przetworniki 075 dla wysokich tonów nie są optymalnym rozwiązaniem w głośniku centralnym, a redukcja do jednej sztuki ma również wiele słabych stron, nawet przy umieszczeniu najbardziej pośrodku i z przodu, bo to osłabi sztywność mocowania niskotonowych w newralgicznym punkcie dla stabilności ich pracy. Podobnie niekorzystna jest odległość między 376, która wynosi ok 2,5 metra i bardziej pasuje do rozdzielenia w zwrotnicy częstotliwości dla LH15H
https://hangzasvilag.hu/wp-content/uploads/3.-kep-Lautsprecher-in-DAppolito-Anordnung.png
Korzystniej jest, gdy odległość między przetwornikami tonów średnich i wysokich  nie przekracza 2/3 długości fali podziału częstotliwości w zwrotnicy, jak ma to miejsce np w KEF KM1. Odpowiednia odległość jest więc poniżej 10 cm. Takie rozwiązanie ma nazwę D'Appolito, co w angielskojęzycznej terminologii nazywane jest midwoofer-tweeter-midwoofer, a chodzi o uniknięcie przekłamań fazowych, które występują w tradycyjnych głośnikach. Może być ono zastosowane  również w lewym, prawym i tylnym głośniku zestawu do przestrzennego odtwarzania muzyki, o którym jest szerzej w tekście pt Audiophile Music Server PC dla Eclipsa Audio z ustawieniem jak dla Dolby Stereo Matrix
 
Takie odtwarzanie z 4 głośnikami sprawdza się dobrze z aktywnymi monitorami Tannoy, o czym jest więcej w tekście pt. 200 - 300€ to bardzo dobra oferta brytyjska z koaksjalnym przetwornikiem elektroakustycznym. Są one sprzedawane na sztuki w sklepach muzycznych i mogą być atrakcyjnym uzupełnieniem dla rozwiązania z aktywnym głośnikiem centralnym z subwooferem, który  wzorowany będzie na KEF MK1. Tannoy ma rozwiązanie z analogowy podłączeniem kablem, a jest także opcja dla atrakcyjnego rozwiązania bezprzewodowego i szerzej na ten temat jest w tekście pt British wireless proposals from KEF, ale istotną przeszkodą jest brak sprzedaży na sztuki. Ciekawa może być przy tej okazji lektura artykułu pt KEF wireless speaker systems compared, from LSX II to LS60 – which one should you buy? Podobnie jak kolejny - Best KEF speakers 2025: budget, premium, bookshelf and wireless systems.
Teoretycznie pojawiła się ciekawa opcja dla bezprzewodowego podłączenia aktywnego głośnika współosiowego dla odtwarzania dźwięku za słuchającym, chociaż  ma otwór bassreflex, który jest na dodatek w tylnej ściance obudowy, a to nie jest akustycznie korzystne, bo generuje przebarwienia. Wydawał się jednak dobry dla kanału, który nie potrzebuje odtwarzać najniższych tonów, ale na zdjęciu w artykule pt KEF LSX II LT review widać wyraźnie, że jest to zestaw, a nie 2 pojedyncze głośniki. Bardziej praktyczna w temacie tylnego kanału dźwięku jest oferta KEF Ci 160.2CR, która pozwala skorzystać z głośnika współosiowego 
https://www.soundandvision.com/images/081320_vintge_gear_quad_esl-57_promo.jpg 
Legendarne Quad ESL 57 sprzedawano kiedyś pojedynczo i nadal mogą świetnie skompletować zestaw dla przestrzennego odtwarzania muzyki. Zapewniały w mieszkaniu fenomenalny odsłuch nagrań mono. Sprawdzały się także w domowym zestawie dla odtwarzania analogowych nagrań kwadrofonicznych SQ, QS i CD-4, co było już już pewnym wyzwaniem w pokoju dostosowanym dla codziennego użytku. Teraz bardzo trudno jest kupić ELS67 i nie łatwiej jest z następcami ESL 63, a w mieszkaniu nie jest łatwo ustawić je jako głośnik tylny, ale być może aktualny właściciel marki, czyli chiński International Audio Group zaoferuje coś ciekawego z myślą o Eclipsa Audio. Wspomniane wcześniej moduły wzmacniacza Quad 405 wskazują, że może pojawić taka szansa.
Benjamin's Psychoacoustic Lab testuje oraz wdraża na bieżąco możliwości optymalnego odtwarzania muzyki z nowymi rozwiązaniami technologicznymi, a w szczególności z wykorzystaniem potencjału obliczeniowego i otwartej struktury PC. 

Komentarze

  1. Wikipedia ma w haśle Kwadrofonia podane, że wielu audiofilów zawsze uznawało dźwięk wielokanałowy za sztuczny i gorszy od dobrze zrealizowanych nagrań stereofonicznych.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kwadrofonia

    Głównym powodem tego punktu widzenia może być niewłaściwie skonfigurowany zestaw audio

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osoba redagująca hasło w Wiki nie znała zagadnienia i przekazała tylko dalej opinię, której dokładnie nie rozumiała.

      W słowniku hi-fi hasło kwadrofonia zostało także dość abstrakcyjnie ujęte, bo nie jest oparte na praktycznej wiedzy

      https://www.hifi.pl/slownik/kwadrofonia.php

      Usuń
    2. Słownik ma natomiast dobre opisy w j.pol. o systemach kwadrofonicznych:

      SQ > https://www.hifi.pl/slownik/sq.php

      QS > https://www.hifi.pl/slownik/qs.php

      CD-4 > https://www.hifi.pl/slownik/cd4-kwadro.php

      Usuń
    3. W tekście są linki do Wiki w j. ang. o systemach, bo zawierają znacznie obszerniejszą informację.

      Tak samo jest z hasłem Quadraphonic sound

      https://en.wikipedia.org/wiki/Quadraphonic_sound

      Usuń
  2. W j.pol. jest w słowniku PWN hasło "głośnik elektrostatyczny"

    membrana z cienkiej (10 µm) metalizowanej folii jest zawieszona między 2 perforowanymi elektrodami, między którymi istnieje silne pole elektrostatyczne; doprowadzony do elektrod sygnał foniczny modeluje pole elektrostatyczne, wprawiając membranę w drgania.

    https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/glosnik-elektrostatyczny;3906081.html

    Nie ma natomiast nic w Wiki i słowniku hi-fi

    Wiki w j. ang. ma hasło Electrostatic loudspeaker

    https://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_loudspeaker

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W konstrukcji elektrostatycznej zamiast membrany napędzanej przez cewkę poruszającą się w polu utworzonym przez magnes, dźwięk jest emitowany przez cienką folię pod napięciem.

      https://www.stereolife.pl/slownik/1010-glosnik-elektrostatyczny

      Usuń

Prześlij komentarz