Widoczne powyżej aktywny monitor studyjny KEF KM1 zaoferowano w 1982 roku i miał w wysuwanym podzespole w stylu szuflady wbudowany wzmacniacz. Phil Ward wspomniał szerzej o tej konstrukcji w branżowym czasopiśmie Sound on Sound. Słusznie zwrócił uwagę, że w najbardziej renomowanych studiach nagraniowych są nadal monitory, które mają wiele przetworników basowych rozmieszczonych wokół modułu dla tonów średnich i wysokich. Często są z wieloma przetwornikami średniotonowymi i mają osiągać poziom głośności PA z najwyższą precyzją elektroakustyczną.


Ponieważ ten brytyjski monitor studyjny może się pięknie zaprezentować w domu, a w studiach nie brakuje różnych naśladowców, więc czemu nie poszukać jeszcze dla tej konstrukcji nowych zastosowań i optymalnie je zagospodarować we współczesnych rozwiązaniach.
Może dobrze się sprawdzić w domu, jako głośnik centralny połączony z subwooferem dla przestrzennego odtwarzania muzyki. W tym temacie, ale z nieco innej perspektywy wspomniane jest w tekście pt Autorskie wsparcie subwooferowe dla przestrzennego odtwarzania muzyki zapisanej w formacie Eclipsa Audi oraz 2+1 cyfrowo z PC i telewizorem dla odtwarzania muzyki z ciekawych transmisji audiowizualnych
Ciekawie pod zakrzywionym ekranem telewizora zaprezentować się może rozwiązanie, które na zdjęciu prezentuje urodzony w Chicago syn warszawskiego krawca, czyli król swingu Benjamin David „Benny” Goodman. Tego prekursora soundbaru w pasywnej wersji amerykański JBL zaoferował już w 1957 roku. Nazywano go Paragon JBL D44000. Na jego temat podane jest, że opierał się na unikalnej zasadzie dyfuzji dźwięku opracowanej przez Richarda Rangera. System składał się z dwóch głośników umieszczonych w jednej obudowie, gdzie głośniki średniotonowe emitowały dźwięk w kierunku wygiętej drewnianej powierzchni, aby odbić fale dźwiękowe i stworzyć przestrzenny dźwięk stereo. Cytat jest z informacji, gdzie zabrakło istotnego wyjaśnienia na temat niskich tonów, a jest mało logiczne nawiązanie marketingowe do współczesnej oferty JBL Authentics.
Amerykańska konstrukcja jest jednak zbyt skomplikowana z LE15H dla niskiego regestru zamontowanymi wewnątrz, a tuby HP038P z 376 dla średniego na zewnątrz. Na dodatek bardzo przemyślnie zainstalowane podwójne przetworniki 075 dla wysokich tonów nie są optymalnym rozwiązaniem w głośniku centralnym, a redukcja do jednej sztuki ma również wiele słabych stron, nawet przy umieszczeniu najbardziej pośrodku i z przodu, bo to osłabi sztywność mocowania niskotonowych w newralgicznym punkcie dla stabilności ich pracy. Podobnie niekorzystna jest odległość między 376, która wynosi ok 2,5 metra i bardziej pasuje do rozdzielenia w zwrotnicy częstotliwości dla LH15H.

Takie odtwarzanie z 4 głośnikami sprawdza się dobrze z aktywnymi monitorami Tannoy, o czym jest więcej w tekście pt. 200 - 300€ to bardzo dobra oferta brytyjska z koaksjalnym przetwornikiem elektroakustycznym. Są one sprzedawane na sztuki w sklepach muzycznych i mogą być atrakcyjnym uzupełnieniem dla rozwiązania z aktywnym głośnikiem centralnym z subwooferem, który wzorowany będzie na KEF MK1. Tannoy ma rozwiązanie z analogowy podłączeniem kablem, a jest także opcja dla atrakcyjnego rozwiązania bezprzewodowego i szerzej na ten temat jest w tekście pt British wireless proposals from KEF, ale istotną przeszkodą jest brak sprzedaży na sztuki. Ciekawa może być przy tej okazji lektura artykułu pt KEF wireless speaker systems compared, from LSX II to LS60 – which one should you buy? Podobnie jak kolejny - Best KEF speakers 2025: budget, premium, bookshelf and wireless systems.
Teoretycznie pojawiła się ciekawa opcja dla bezprzewodowego podłączenia aktywnego głośnika współosiowego dla odtwarzania dźwięku za słuchającym, chociaż ma otwór bassreflex, który jest na dodatek w tylnej ściance
obudowy, a to nie jest akustycznie korzystne, bo generuje przebarwienia. Wydawał się jednak dobry dla kanału, który nie potrzebuje odtwarzać najniższych tonów, ale na zdjęciu w artykule pt KEF LSX II LT review widać wyraźnie, że jest to zestaw, a nie 2 pojedyncze głośniki. Bardziej praktyczna w temacie tylnego kanału dźwięku jest oferta KEF Ci 160.2CR, która pozwala skorzystać z głośnika współosiowego

Legendarne Quad ESL 57 sprzedawano kiedyś pojedynczo i nadal mogą świetnie skompletować zestaw dla przestrzennego
odtwarzania muzyki. Zapewniały w mieszkaniu fenomenalny odsłuch nagrań
mono. Sprawdzały się także w domowym zestawie dla odtwarzania
analogowych nagrań kwadrofonicznych SQ, QS i CD-4,
co było już już pewnym wyzwaniem w pokoju
dostosowanym dla codziennego użytku. Teraz bardzo trudno jest kupić ELS67 i nie łatwiej jest z
następcami ESL 63, a w mieszkaniu nie jest łatwo ustawić je jako głośnik tylny, ale być może aktualny właściciel marki, czyli chiński International Audio Group zaoferuje coś ciekawego z myślą o Eclipsa Audio. Wspomniane wcześniej moduły wzmacniacza Quad 405 wskazują, że może pojawić taka szansa.
Benjamin's Psychoacoustic Lab testuje
oraz wdraża na bieżąco możliwości optymalnego odtwarzania muzyki z
nowymi rozwiązaniami technologicznymi, a w szczególności z
wykorzystaniem potencjału obliczeniowego i otwartej struktury PC.
Wikipedia ma w haśle Kwadrofonia podane, że wielu audiofilów zawsze uznawało dźwięk wielokanałowy za sztuczny i gorszy od dobrze zrealizowanych nagrań stereofonicznych.
OdpowiedzUsuńhttps://pl.wikipedia.org/wiki/Kwadrofonia
Głównym powodem tego punktu widzenia może być niewłaściwie skonfigurowany zestaw audio
Osoba redagująca hasło w Wiki nie znała zagadnienia i przekazała tylko dalej opinię, której dokładnie nie rozumiała.
UsuńW słowniku hi-fi hasło kwadrofonia zostało także dość abstrakcyjnie ujęte, bo nie jest oparte na praktycznej wiedzy
https://www.hifi.pl/slownik/kwadrofonia.php
Słownik ma natomiast dobre opisy w j.pol. o systemach kwadrofonicznych:
UsuńSQ > https://www.hifi.pl/slownik/sq.php
QS > https://www.hifi.pl/slownik/qs.php
CD-4 > https://www.hifi.pl/slownik/cd4-kwadro.php
W tekście są linki do Wiki w j. ang. o systemach, bo zawierają znacznie obszerniejszą informację.
UsuńTak samo jest z hasłem Quadraphonic sound
https://en.wikipedia.org/wiki/Quadraphonic_sound
W j.pol. jest w słowniku PWN hasło "głośnik elektrostatyczny"
OdpowiedzUsuńmembrana z cienkiej (10 µm) metalizowanej folii jest zawieszona między 2 perforowanymi elektrodami, między którymi istnieje silne pole elektrostatyczne; doprowadzony do elektrod sygnał foniczny modeluje pole elektrostatyczne, wprawiając membranę w drgania.
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/glosnik-elektrostatyczny;3906081.html
Nie ma natomiast nic w Wiki i słowniku hi-fi
Wiki w j. ang. ma hasło Electrostatic loudspeaker
https://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_loudspeaker
W konstrukcji elektrostatycznej zamiast membrany napędzanej przez cewkę poruszającą się w polu utworzonym przez magnes, dźwięk jest emitowany przez cienką folię pod napięciem.
Usuńhttps://www.stereolife.pl/slownik/1010-glosnik-elektrostatyczny