Muzyka z PC brzmi przyjemniej nawet z niedrogimi Logitech z szerokopasmowymi przetwornikami elektroakustycznymi

Jeszcze milszym zaskoczeniem było podłączanie ich w niedrogim pokoju hotelowym do starszego typu 32 calowego telewizora Sharp, który fatalnie odtwarzał fonię, ale miał na szczęście wyjście słuchawkowe, co staje się już rzadkością. Bezsensowne reklamy stały się mniej irytujące i nawet oglądanie wiadomości było bardziej relaksujące. Natomiast wręcz zaskakująco komfortowe było przypadkowe oglądanie nadawanej w szwedzkiej telewizji transmisji koncertu z Paryża, gdzie była dużo orkiestra symfoniczna. W cenie tych głośniczków trudno jest z całą pewnością znaleźć soundbar, który sprawdzi się równie dobrze z odtwarzaniem muzyki.
Największe zaskoczenie było jednak z wbudowanym w telefonie radiem FM. Nie była to oczywiście jakość odtwarzania jak z laptopem, gdzie zainstalowany jest AIMP dla cyfrowoanalogowego przetwarzania z precyzją 32 bit foat/192 kHz strumienia FLAC programu drugiego szwedzkiego radia. Temat transmisji jest poruszony np w tekście pt Berwaldhallen w domu z FLAC i SR P2. W telefonie podobnie jak w laptopie lepszą jakość zapewnia podłączenie analogowe, ale bezprzewodowe może być bardziej praktyczne. Logitech Z 207 mają Bluetooth, co nie zapewnia równie dobrej jakości przesyłu dźwięku jak wi-fi, a w przypadku muzyki z radia FM sygnał zostaje na dodatek najpierw przetwarzany w telefonie na cyfrowy i później w głośniczkach ponownie na analogowy. Przetwarzanie w telefonie i głośnikach nie jest definitywnie najwyższej klasy, ale efekt końcowy okazał się mimo to dość znośny. Sytuacja jest z pewnością lepsza, jeżeli telefon ma DAB+, gdzie jest podobnie jak w telewizorach, w których cyfrowej fonię z transmisji DVB nie trzeba już przetwarzać przed wysyłką przez Bluetooth.
Przetworniki w tych małych głośniczkach mają płaskie membrany z niezwykle sztywną strukturą heksagonalną, która wzorowana jest na tej w plastrach miodu. Ta inżynieryjna konstrukcja, naśladująca naturalny plaster, skutecznie rozkłada naprężenia, amortyzuje wstrząsy i minimalizuje odkształcenia, Zapewniało to mniejsze zniekształcenia przy przetwarzaniu elektroakustycznym niż z konwencjonalnymi membranami. Określono to jako Accurate Pistonic Motion i Sony zaoferował wiele modeli głośników z taką membraną. Najbardziej zaawansowany był 4-drożny APM 8 z pasywną zwrotnicą i ważył 92 kg.

Technics miał również ciekawe rozwiązania z płaskimi membranami, co nazwano Flat Diaphragm Speaker. W konstrukcji współosiowej pozwoliło to stworzyć płaski głośnik jak SB -R100, a z bardziej tradycyjną obudową był np SB-RX50. Były to jednak rozwiązania ze zwrotnicami pasywnymi. W temacie głośników z rozwiązaniem współosiowym jest tekst pt Atrakcyjny przetwornik elektroakustyczny dla odtwarzania muzyki w domu.
Głośniki Technics SB-C700 w małej obudowie z koaksjalnym przetwornikiem i płaskimi membranami są pasywne, podobnie jaki inne w ofercie tego producenta, który dłuższy czas miał w świecie wiodącą pozycję ze sprzedażą wzmacniaczy hi-fi. W połowie lat 80 ubiegłego wieku silnie wypromowali nawet wzmacniacze z własną klasą AA, w których są podwójne układy i jeden zawsze pracuje w klasie A, a drugi - w klasie B. Są one połączone, by w momentach mniejszego zapotrzebowania na moc pracował ten pierwszy, a przy większych sygnałach - drugi. Być może Technics zdecyduje się kiedyś na aktywne głośniki. SB-C700 już przypominają bardzo udaną konstrukcję aktywną KEF LS50 Wireless II, gdzie membrany nie są jednak płaskie.
Niemniej rozwiązania Kent Engineering and Foundry z przetwornikiem współosiowym Uni-Q są jeszcze bardziej zaawansowane, co przekłada się stosownie na ich cenę. Jednak dekady temu oferowali także płaską membranę prostokątną z zaokrąglonymi kątami w 10 calowym przetworniku dla niskich tonów B139B, który ma legendarną pozycję wśród entuzjastów hi-fi. Jeszcze wcześniej był ich płaski monitor K1.
Niedrogie Logitech Z 207 mają również bardziej płaskie membrany niż w tradycyjnych głośnikach, ale producent nie podaje żadnych danych na ten temat. Zwraca natomiast uwagę na możliwości podłączeń, co rzeczywiście jest istotne, bo wcześniej stosowano np bardzo dziwne rozwiązanie z 9-pinowym złączem D-sub, który powszechnie używany był dla potu szeregowego RS-232. Standardowy minijack 3,5 mm zapewnia znacznie większą przydatność. ale kabel łączącym prawy i lewy głośnik jest zamontowany na stałe w ich obudowach i łatwo może ulec uszkodzeniu, a naprawa tego jest kłopotliwa.


Niewielka moc potrzebna do wysterowania SRS-50 może być dostarczona ze wzmacniacza tranzystorowego pracującego w klasie A, który zapewni lepszą liniowość i niższe zniekształcenia, co będzie miało korzystny wpływ na jakość odtwarzania muzyki, a moduły do samodzielnego montażu nie są zbyt drogie. Trzeba tylko pamiętać, że potrzebne są 2 szt i doliczyć jeszcze koszt zasilania, które pomimo większego niż normalnie zapotrzebowania na prąd nie musi być zbyt silne, bo chodzi o zapewnienie skromnej ilości watów.
W sprzedaży wysyłkowej dostępne są również dla fascynatów wzmacniacze lampowe, jak np pracujący w klasie A z mocą 2x3 W, co kosztuje ponad 500 zł, ale nie trzeba już inwestować w zasilanie do niego. Warto jednak pamiętać, że przetwornik szerokopasmowy jest w mniejszym stopniu wyzwaniem dla wzmacniacza tranzystorowego.

Nieco tańsze Creative T60 z BasXPort, którego otwór jest jednak ponownie z tyłu. Mogą się łatwo skojarzyć wizualnie z rozwiązaniem współosiowym, ale mają tylko przetworniki szerokopasmowe, czyli jest to bardziej współczesna koncepcja Inspire 245. Interesujące jest w tej ofercie oprogramowanie, bo teoretycznie daje wiele ciekawych możliwości, ale tak jak wcześniej z kartami dźwiękowymi jest dedykowane z filozofią systemów wbudowanych. T60 mają również złącze USB-C, co daje nowe możliwości z np zasilaniem, czego nie widać w opisach, chociaż jest funkcja z kolorem indykatora w froncie.
Benjamin's Psychoacoustic Lab testuje oraz wdraża na bieżąco możliwości optymalnego odtwarzania muzyki z nowymi rozwiązaniami technologicznymi, a w szczególności z wykorzystaniem potencjału obliczeniowego i otwartej struktury PC.
This is a review and detailed measurements of the Technics SB-C700 coaxial 2-way bookshelf speaker.
OdpowiedzUsuńhttps://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/technics-sb-c700-review-coaxial-bookshelf.30607/
Technics wraca do nas po dłuższej nieobecności na rynku Hi-Fi, w czasach nie tylko nowych rozwiązań technicznych i funkcjonalnych,
Usuńhttps://audio.com.pl/testy/stereo/odtwarzacz-cd-wzmacniacz/2637-technics-st-c700-su-c700-sb-c700
Class AA is a simple yet brilliant idea. Four amplifiers, two per channel. A voltage control amplifier and a current drive amplifier. The voltage control amplifier is isolated from the load by a "Class AA" bridge. The bridge is a series of resistors in circuit between the Class A voltage amp and the Class B current drive amp. From my readings this particular part of the design (the bridge) was subject to a patent legal case between A.M Sandman and Matsushita.
Usuńhttps://www.stereonet.com/forums/topic/101328-technics-se-a100-class-aa-power-amplifier/
Japoński JVC miał podobne rozwiązanie i na ten temat napisanom.in.:
Usuń"Super-A" to autorski układ w stopniu sterującym, który pozwala uzyskać niemal idealną liniowość dźwięku. W efekcie wzmacniacz nawet dziś może zawstydzić współczesne wzmacniacze ze średniej i nieco wyższej półki pod względem dynamiki i kontroli dźwięku szczególnie w niskich zakresach częstotliwości. W połączeniu z naturalnie ocieploną barwą, i naprawdę sporą dawką nienachalnej szczegółowości potrafi zapewnić długie godziny muzycznych doznań nawet przy stosunkowo niskich poziomach głośności. Naszym zdaniem to taka mała, nieco niepozorna, ale perełka.
https://iviteraudio.pl/sklep/wzmacniacze/wzmacniacz-stereo-jvc-x1-super
JVC Dynamic Super-A Technology https://www.petervis.com/gallery/Vintage%20Advertisements/jvc-high-fidelity-components/jvc-dynamic-super-a.html
UsuńDynamic Super-A was developed with the singular purpose of
Usuńcatching up with vast improvements that have recently been made in the
dynamic range of new digital technologies.
http://pro.jvc.com/prof/attributes/tech_desc.jsp?model_id=MDL100386&feature_id=02
Temat ofertu Creative idealnie opisuje recenzja w Gadżetomani o T20 i 40:
OdpowiedzUsuńPodsumowując w skrócie moje przygody powiem, że dla graczy nie jest to żadna rewelacja. Niestety. Obydwa zestawy sprawdzają się znakomicie w kwestii muzyki, ale w filmach i grach wypadają już gorzej. Bas, który w muzyce jest wystarczający, w wybuchowych tytułach ze srebrnego ekranu i krzemowej doliny brzmi jak piskliwe wzdęcie komara. Trzymając się dalej tej jakże obrazowej, a zarazem obleśnej metafory, powiem, że gdy odpalam nowy tytuł, na który czekałem pół roku oczekuję po prostu mocnego pierdnięcia. Chcę by wybuch dudnił po oknach, strzał świdrował mózg, a kopniak w potylicę zmuszał sąsiadów do wezwania policji.
https://gadzetomania.pl/test-glosnikow-creative-gigaworks-t20-series-ii-i-t40,6703456495511169a
inna tego typu prerłka
UsuńSą producenci głośników i ... są producenci głośników. Ci pierwsi wytwarzają sprzęt o wartości dekoracyjnej, natomiast Ci drudzy przykładają uwagę do strony akustycznej. Do której grupy zaliczymy firmę Creative, można dyskutować godzinami. Jedno jest pewne. Seria głośników GigaWorks tegoż producenta to nie zwykłe, komputerowe "pierdziawki". Rodzina ta została poszerzona o najnowszy produkt, model T40. Jest to zestaw sporych głośników stereo. Czy mamy jednak do czynienia z marketingową próbą odświeżenia bardzo chwalonego, ale wysłużonego już modelu T20? Przekonajmy się.
https://twojepc.pl/artykuly.php?id=creative_gigaworks_t40&tSid=op0cjihtf6ldfau6usrd5mo5vr
1 September 2016 Moving Electrons:
UsuńCreative has done and excellent job with the aesthetics of the Gigaworks T40 Series II speakers.
https://www.movingelectrons.net/posts/creative-gigaworks-t40-series-ii-review/
Each speaker features an enhanced tweeter placed in the middle with 2 high-performance mid-range drivers for the most realistic audio experience. This particular design and set-up of the drivers will ensure you experience an audiophile-style audio experience.
Usuńhttps://cigilovic.com/gear-reviews/creative-gigaworks-t40-series-ii-speakers-review/
Ciekawe zastosowanie dla Logitech Z 207 poruszone jest w tekście pt Audiophile Music Server PC dla Eclipsa Audio z ustawieniem jak dla Dolby Stereo Matrix
OdpowiedzUsuńhttps://4biensoundpc.blogspot.com/2025/09/audiophile-music-server-pc-dla-eclipsa.html
The K1 has a hefty 110-litre enclosure that is braced and heavily damped to control resonances. It was available in three finishes: American Walnut, Teak and Sapele with a coffee fleck grille.
OdpowiedzUsuńBack in the Sixties there was a big market for kit products, so the K1 monitor was available in both ready-built and kit form. There was also a third K1 model in the form of the Slimline, which featured exactly the same drivers but was housed in a cabinet that was just over 12cm deep compared to the standard version’s 35cm.
https://www.whathifi.com/features/a-history-of-kef-speakers-from-the-k1-to-the-concept-blades