Muzyka z PC brzmi przyjemniej nawet z niedrogimi Logitech z szerokopasmowymi przetwornikami elektroakustycznymi

Miłym zaskoczeniem z konfiguracją PC4uMusic i najnowszą wersją AIMP6 Alpha w laptopie było analogowe podłączenie aktywnych głośniczków Logitech Z 207. Mają szerokopasmowe przetworniki elektroakustyczne w zamkniętej obudowie i bierną membranę, co uwalnia się od typowych dla bass-reflexu problemów z podbarwieniami od rezonansów tunelu czy z szumami turbulencyjnymi. Moc wbudowanych wzmacniaczy w tych głośniczkach, które można kupić za nieco ponad 200 złotych jest bardzo ograniczona, ale brak w nich pasywnej zwrotnicy powoduje, że w niewielkim pomieszczeniu można uzyskać dość zadowalające odtwarzanie. Pracując dłuższe okresy czasu z projektami w różnych miejscach można je bez większego problemu zabrać je ze sobą i staną się wiernym kompanem jak mysz M185.
Jeszcze milszym zaskoczeniem było podłączanie ich w niedrogim pokoju hotelowym do starszego typu  32 calowego telewizora Sharp, który fatalnie odtwarzał fonię, ale miał na szczęście wyjście słuchawkowe, co staje się już rzadkością. Bezsensowne reklamy stały się mniej irytujące i nawet oglądanie wiadomości było bardziej relaksujące. Natomiast wręcz zaskakująco komfortowe było przypadkowe oglądanie nadawanej w szwedzkiej telewizji  transmisji koncertu z Paryża, gdzie była dużo orkiestra symfoniczna. W cenie tych głośniczków trudno jest z całą pewnością znaleźć soundbar, który sprawdzi się równie dobrze z odtwarzaniem muzyki.
Największe zaskoczenie było jednak z wbudowanym w telefonie radiem FM. Nie była to oczywiście jakość odtwarzania jak z laptopem, gdzie zainstalowany jest AIMP dla cyfrowoanalogowego przetwarzania z precyzją 32 bit foat/192 kHz strumienia FLAC programu drugiego szwedzkiego radia. Temat transmisji jest poruszony np w tekście pt Berwaldhallen w domu z FLAC i SR P2. W telefonie podobnie jak w laptopie lepszą jakość zapewnia podłączenie analogowe, ale bezprzewodowe może być bardziej praktyczne. Logitech Z 207 mają Bluetooth, co nie zapewnia równie dobrej jakości przesyłu dźwięku jak wi-fi, a w przypadku muzyki z radia FM sygnał zostaje na dodatek najpierw przetwarzany w telefonie na cyfrowy i później w głośniczkach ponownie na analogowy. Przetwarzanie w telefonie i głośnikach nie jest definitywnie najwyższej klasy, ale efekt końcowy okazał się mimo to dość znośny. Sytuacja jest z pewnością lepsza, jeżeli telefon ma DAB+, gdzie jest podobnie jak w telewizorach, w których cyfrowej fonię z transmisji DVB nie trzeba już przetwarzać przed wysyłką przez Bluetooth. 
W latach 80 ubiegłego wieku Sony zaprezentował pierwszy przenośny odtwarzacz płyt kompaktowych i z nim aktywne głośniczki w niewielkich obudowach zamkniętych z szerokopasmowymi przetwornikami elektroakustycznymi, które wspomagane były bierną membraną. Podłączone do PC optymalnie skonfigurowanego na potrzeby odtwarzania muzyki wypadły oczywiście lepiej niż z pierwszym przenośnym odtwarzaczem CD.
Przetworniki w tych małych głośniczkach mają płaskie membrany z niezwykle sztywną strukturą heksagonalną, która wzorowana jest na tej w plastrach miodu. Ta inżynieryjna konstrukcja, naśladująca naturalny plaster, skutecznie rozkłada naprężenia, amortyzuje wstrząsy i minimalizuje odkształcenia, Zapewniało to mniejsze zniekształcenia przy przetwarzaniu elektroakustycznym niż z konwencjonalnymi membranami. Określono to jako Accurate Pistonic Motion i Sony zaoferował wiele modeli głośników z taką membraną. Najbardziej zaawansowany był 4-drożny APM 8 z pasywną zwrotnicą i ważył 92 kg.
Rozwiązania Sony z membraną APM były bardzo zaawansowane w dużych głośnikach hi-fi i nadal mogą się świetnie sprawdzić, by zapewnić z subwooferem wysoką jakość odtwarzania nagrań z muzyką. Cyfrowe zwrotnice otworzyły wiele nowych możliwości, których nie było dekady temu. W tym temacie jest tekst pt 2+1 cyfrowo z PC i telewizorem dla odtwarzania muzyki z ciekawych transmisji audiowizualnych
Technics miał również ciekawe rozwiązania z płaskimi membranami, co nazwano Flat Diaphragm Speaker. W konstrukcji współosiowej pozwoliło to stworzyć płaski głośnik jak SB -R100, a z bardziej tradycyjną obudową był np SB-RX50. Były to jednak rozwiązania ze zwrotnicami pasywnymi. W temacie głośników z rozwiązaniem współosiowym jest tekst pt Atrakcyjny przetwornik elektroakustyczny dla odtwarzania muzyki w domu.

Głośniki Technics SB-C700  w małej obudowie z koaksjalnym przetwornikiem i płaskimi membranami są pasywne, podobnie jaki inne w ofercie tego producenta, który dłuższy czas miał w świecie wiodącą pozycję ze sprzedażą wzmacniaczy hi-fi. W połowie lat 80 ubiegłego wieku silnie wypromowali nawet wzmacniacze z własną klasą AA, w których są podwójne układy i jeden zawsze pracuje w klasie A, a drugi - w klasie B. Są one połączone, by w momentach mniejszego zapotrzebowania na moc pracował ten pierwszy, a przy większych sygnałach - drugi. Być może Technics zdecyduje się kiedyś na aktywne głośniki. SB-C700 już przypominają bardzo udaną konstrukcję aktywną KEF LS50 Wireless II, gdzie membrany nie są jednak płaskie. 
Niemniej rozwiązania Kent Engineering and Foundry z przetwornikiem współosiowym Uni-Q są jeszcze bardziej zaawansowane, co przekłada się stosownie na ich cenę. Jednak dekady temu oferowali także płaską membranę prostokątną z zaokrąglonymi kątami w 10 calowym przetworniku dla niskich tonów B139B, który ma legendarną pozycję wśród entuzjastów hi-fi. Jeszcze wcześniej był ich płaski monitor K1.
Niedrogie Logitech Z 207 mają również bardziej płaskie membrany niż w tradycyjnych głośnikach, ale producent nie podaje żadnych danych na ten temat. Zwraca natomiast uwagę na możliwości podłączeń, co rzeczywiście jest istotne, bo wcześniej stosowano np bardzo dziwne rozwiązanie z 9-pinowym złączem D-sub, który powszechnie używany był dla potu szeregowego RS-232. Standardowy minijack  3,5 mm zapewnia znacznie większą przydatność. ale kabel łączącym prawy i lewy głośnik jest zamontowany na stałe w ich obudowach i łatwo może ulec uszkodzeniu, a naprawa tego jest kłopotliwa. 
Natomiast Sony SRS50 to typowa oferta RTV z dobrze przemyślanymi możliwościami podłączenia. Są to całkowicie niezależne głośniki i uszkodzony kabel wystarczy tylko wymienić. Sprzedawane były z zasilaczem, który miał 2 kable. W zamian można korzystać z 2 zasilaczy, co z niedużym wydatkiem zapewnia rozwiązanie stosowane w drogich wzmacniaczach hi-fi. Jest także przełącznik, który pozwala odtwarzać muzykę z wbudowanym wzmacniaczem lub z zewnętrznym. 
Niewielka moc potrzebna do wysterowania SRS-50 może być dostarczona ze wzmacniacza tranzystorowego pracującego w klasie A, który zapewni lepszą liniowość i niższe zniekształcenia, co będzie miało korzystny wpływ na jakość odtwarzania muzyki, a moduły do samodzielnego montażu nie są zbyt drogie. Trzeba tylko pamiętać, że potrzebne są 2 szt  i doliczyć jeszcze koszt zasilania, które pomimo większego niż normalnie zapotrzebowania na prąd nie musi być zbyt silne, bo chodzi o zapewnienie skromnej ilości watów.
W sprzedaży wysyłkowej dostępne są również dla fascynatów wzmacniacze lampowe, jak np pracujący w klasie A z mocą 2x3 W, co kosztuje ponad 500 zł, ale nie trzeba już inwestować w zasilanie do niego. Warto jednak pamiętać, że przetwornik szerokopasmowy jest w mniejszym stopniu wyzwaniem dla wzmacniacza tranzystorowego.
W znaczniej tańszej parze Logitech Z 207 podłączenia są częściowo jak w widocznych powyżej Creative Inspire 245 , które mają również przetworniki szerokopasmowe, lecz bez biernej membrany, co ogranicza jakość odtwarzania muzyki, a mimo to stały się popularne, chociaż są droższe, bo zaprezentowane zostały już pod koniec pierwszej dekady XXI wieku. Otwory basreflex z tyłu obudowy 245 powodują akustyczne wzmocnienie niskich tonów, co może zaimponować, ale ma niewiele wspólnego z wiernym odtwarzaniem muzyki. 
Creative SBS Vivid 80 są prawie identyczne z Logitech Z 207 i zaoferowano je w 10 żywych kolorach, ale producent mógł usprawnić je na swoją modłę. Karty dźwiękowe tej marki charakteryzuje np wyższy poziom sygnału wyjściowego, co imponuje w trakcie ich zakupu, a później w domu jest przesterowane odtwarzanie muzyki, które trudno ominąć przy podłączeniu do zestawu hi-fi. Oferty Creative i Logitech zrodziły się z myślą o graczach, ale w praktyce okazało się, że Z 207 ewidentnie nadaje się także dla muzyki.
Zaoferowane ok 70% drożej Creative GigaWorks T40 powinny teoretycznie być idealną parą małych głośniczków, ale w praktyce Midrange-Tweeter-Midrange, czyli  D’Appolito może nie działać w nich właściwie, chociaż pomyślano przynajmniej o skierowaniu w górę otworu basreflex. Być może zauważono problem z wcześniejszymi przebarwieniami i pojawia się przez to nowa nazwa BasXPort. Temat konstrukcji głośników z MTM poruszony jest w tekście pt Aktywnie bardziej praktycznie - szybki test w salonie audio
Nieco tańsze Creative T60 z BasXPort, którego otwór jest jednak ponownie z tyłu. Mogą się łatwo skojarzyć wizualnie z rozwiązaniem współosiowym, ale mają tylko przetworniki szerokopasmowe, czyli jest to bardziej współczesna koncepcja Inspire 245. Interesujące jest w tej ofercie oprogramowanie, bo teoretycznie daje wiele ciekawych możliwości, ale tak jak wcześniej z kartami dźwiękowymi jest  dedykowane z filozofią systemów wbudowanych. T60 mają również złącze USB-C, co daje nowe możliwości z np zasilaniem, czego nie widać w opisach, chociaż jest funkcja z kolorem indykatora w froncie. 
Na zdjęciu powyżej widać kilka zebranych głośniczków na biurko i nawet wizualnie najbardziej przekonujący wydają się Logitech, chociaż obudowy pozostałych sprawiają wrażenie stabilniejszych. Być może Logitech zaoferuje  niebawem coś w jeszcze ciekawszy sposób, a Sony zauważy także ten segment rynku z użytkownikami domowymi i podobnie Technics. Istotne znaczenie może mieć pojawienie się formatu, o którym jest w tekście pt  2025 i Consumer Electronics Show to historyczna inauguracja Eclipsa Audio
Benjamin's Psychoacoustic Lab testuje oraz wdraża na bieżąco możliwości optymalnego odtwarzania muzyki z nowymi rozwiązaniami technologicznymi, a w szczególności z wykorzystaniem potencjału obliczeniowego i otwartej struktury PC. 

Komentarze

  1. This is a review and detailed measurements of the Technics SB-C700 coaxial 2-way bookshelf speaker.

    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/technics-sb-c700-review-coaxial-bookshelf.30607/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Technics wraca do nas po dłuższej nieobecności na rynku Hi-Fi, w czasach nie tylko nowych rozwiązań technicznych i funkcjonalnych,

      https://audio.com.pl/testy/stereo/odtwarzacz-cd-wzmacniacz/2637-technics-st-c700-su-c700-sb-c700

      Usuń
    2. Class AA is a simple yet brilliant idea. Four amplifiers, two per channel. A voltage control amplifier and a current drive amplifier. The voltage control amplifier is isolated from the load by a "Class AA" bridge. The bridge is a series of resistors in circuit between the Class A voltage amp and the Class B current drive amp. From my readings this particular part of the design (the bridge) was subject to a patent legal case between A.M Sandman and Matsushita.

      https://www.stereonet.com/forums/topic/101328-technics-se-a100-class-aa-power-amplifier/

      Usuń
    3. Japoński JVC miał podobne rozwiązanie i na ten temat napisanom.in.:

      "Super-A" to autorski układ w stopniu sterującym, który pozwala uzyskać niemal idealną liniowość dźwięku. W efekcie wzmacniacz nawet dziś może zawstydzić współczesne wzmacniacze ze średniej i nieco wyższej półki pod względem dynamiki i kontroli dźwięku szczególnie w niskich zakresach częstotliwości. W połączeniu z naturalnie ocieploną barwą, i naprawdę sporą dawką nienachalnej szczegółowości potrafi zapewnić długie godziny muzycznych doznań nawet przy stosunkowo niskich poziomach głośności. Naszym zdaniem to taka mała, nieco niepozorna, ale perełka.

      https://iviteraudio.pl/sklep/wzmacniacze/wzmacniacz-stereo-jvc-x1-super

      Usuń
    4. JVC Dynamic Super-A Technology https://www.petervis.com/gallery/Vintage%20Advertisements/jvc-high-fidelity-components/jvc-dynamic-super-a.html

      Usuń
    5. Dynamic Super-A was developed with the singular purpose of
      catching up with vast improvements that have recently been made in the
      dynamic range of new digital technologies.

      http://pro.jvc.com/prof/attributes/tech_desc.jsp?model_id=MDL100386&feature_id=02

      Usuń
  2. Temat ofertu Creative idealnie opisuje recenzja w Gadżetomani o T20 i 40:

    Podsumowując w skrócie moje przygody powiem, że dla graczy nie jest to żadna rewelacja. Niestety. Obydwa zestawy sprawdzają się znakomicie w kwestii muzyki, ale w filmach i grach wypadają już gorzej. Bas, który w muzyce jest wystarczający, w wybuchowych tytułach ze srebrnego ekranu i krzemowej doliny brzmi jak piskliwe wzdęcie komara. Trzymając się dalej tej jakże obrazowej, a zarazem obleśnej metafory, powiem, że gdy odpalam nowy tytuł, na który czekałem pół roku oczekuję po prostu mocnego pierdnięcia. Chcę by wybuch dudnił po oknach, strzał świdrował mózg, a kopniak w potylicę zmuszał sąsiadów do wezwania policji.

    https://gadzetomania.pl/test-glosnikow-creative-gigaworks-t20-series-ii-i-t40,6703456495511169a

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. inna tego typu prerłka

      Są producenci głośników i ... są producenci głośników. Ci pierwsi wytwarzają sprzęt o wartości dekoracyjnej, natomiast Ci drudzy przykładają uwagę do strony akustycznej. Do której grupy zaliczymy firmę Creative, można dyskutować godzinami. Jedno jest pewne. Seria głośników GigaWorks tegoż producenta to nie zwykłe, komputerowe "pierdziawki". Rodzina ta została poszerzona o najnowszy produkt, model T40. Jest to zestaw sporych głośników stereo. Czy mamy jednak do czynienia z marketingową próbą odświeżenia bardzo chwalonego, ale wysłużonego już modelu T20? Przekonajmy się.

      https://twojepc.pl/artykuly.php?id=creative_gigaworks_t40&tSid=op0cjihtf6ldfau6usrd5mo5vr

      Usuń
    2. 1 September 2016 Moving Electrons:

      Creative has done and excellent job with the aesthetics of the Gigaworks T40 Series II speakers.

      https://www.movingelectrons.net/posts/creative-gigaworks-t40-series-ii-review/

      Usuń
    3. Each speaker features an enhanced tweeter placed in the middle with 2 high-performance mid-range drivers for the most realistic audio experience. This particular design and set-up of the drivers will ensure you experience an audiophile-style audio experience.

      https://cigilovic.com/gear-reviews/creative-gigaworks-t40-series-ii-speakers-review/

      Usuń
  3. Ciekawe zastosowanie dla Logitech Z 207 poruszone jest w tekście pt Audiophile Music Server PC dla Eclipsa Audio z ustawieniem jak dla Dolby Stereo Matrix

    https://4biensoundpc.blogspot.com/2025/09/audiophile-music-server-pc-dla-eclipsa.html

    OdpowiedzUsuń
  4. The K1 has a hefty 110-litre enclosure that is braced and heavily damped to control resonances. It was available in three finishes: American Walnut, Teak and Sapele with a coffee fleck grille.

    Back in the Sixties there was a big market for kit products, so the K1 monitor was available in both ready-built and kit form. There was also a third K1 model in the form of the Slimline, which featured exactly the same drivers but was housed in a cabinet that was just over 12cm deep compared to the standard version’s 35cm.

    https://www.whathifi.com/features/a-history-of-kef-speakers-from-the-k1-to-the-concept-blades

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz